شیراز-ایرنا-جهاد آبرسانی طرحی به وسعت روستاهای کشور است که در دولت سیزدهم در حال اجراست و طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب شیراز در پی اجرای این طرح در استان فارس اخیراً عملیات اجرایی خطوط انتقال و شبکه آبرسانی روستای چنار فاریاب در دهستان کوهمره سرخی بخش ارژن تکمیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دسترسی به آب سالم از نظر کمی و کیفی نقش مهمی در افزایش و پایداری جمعیت روستایی دارد، از این رو رفع تنش آبی در روستاها و آبرسانی به مناطق محروم در دستورکار دولت سیزدهم قرار گرفته است.

اجرای طرح جهاد آبرسانی در روستاهای کشور

در حال حاضر وزارت نیرو در دولت سیزدهم در حال اجرای طرح عظیم جهاد آبرسانی روستایی است تا بتواند محرومیت و تنگناهای آبی این مناطق را برطرف کند.

این طرح از جمله طرح‌های ملی و مهم وزارت نیرو در حوزه تأمین آب پایدار برای مناطق محروم در ۳۱ استان کشور است؛ پروژه‌ای چهار ساله که از ابتدای سال ۱۴۰۱ وارد فاز عملیاتی شد و در کمتر از ۱۵ ماه ۴۰ درصد پیشرفت داشته است.

وزیر نیرو که معتقد است طرح جهاد آبرسانی، وسیع‌ترین طرح عمرانی سراسر کشور است، در نخستین جلسه رسمی حضور در این وزارتخانه در سال ۱۴۰۰ از تلاش برای ایجاد مرکزی برای سرعت دادن به امر آبرسانی روستایی خبر داد و گفت که به‌زودی مرکز جهاد آبرسانی روستایی در ستاد وزارت نیرو راه‌اندازی می‌شود، مرکزی که با توجه به اهمیت آن تبدیل به شورای جهاد آبرسانی روستایی شد.

۱۶هزار روستا، هدف آبرسانی

بر اساس تازه‌ترین گزارش مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو، اگرچه هدف‌گذاری ابتدایی این پروژه آبرسانی به ۱۰هزار روستای دارای تنش آبی بود، اما به دنبال سرعت بالای اجرای پروژه‌ها در سال نخست و با نظر مثبت هیأت دولت، تعداد روستاهای هدف این پروژه به ۱۶هزار روستا افزایش یافت.

بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد در حال حاضر آبرسانی به چیزی حدود سه‌هزار روستا از ۱۰ هزار روستای فاز نخست نهایی شده و عملیات آبرسانی به دیگر روستاها نیز با سرعت و قدرت در حال اجرا است.

تا ۲۳تیرماه ۱۴۰۲ اجرای پروژه‌های آبرسانی به روستاهای هدف در استان‌های مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، قم، فارس، ایلام و آذربایجان شرقی بیش از ۶۰ درصد و آبرسانی به روستاهای هدف در استان‌های دیگری مانند یزد، همدان، لرستان، سمنان، خراسان جنوبی و بوشهر نیز با پیشرفت ۵۰ درصدی همراه است.

به طور کلی و در فاز نخست اجرای این طرح باید پنج‌هزار و ۴۰۶ لیتر بر ثانیه آب برای روستاهای هدف تأمین شود که تاکنون عملیات تأمین یک‌هزار و ۱۸۷ لیتر بر ثانیه آب به پایان رسیده است.

همچنین از ۱۰هزار و ۸۳۹ کیلومتر خط انتقال و ۱۰ هزار و ۹۸ کیلومتر شبکه توزیعی که باید برای تکمیل فاز نخست این طرح اجرا شود، تاکنون اجرای سه‌هزار و یک کیلومتر خط انتقال و ۲ هزار و ۶۲۴ کیلومتر شبکه توزیع نهایی شده است.

افرایش ۹۰درصدی شاخص برخورداری از آب شرب روستایی

بدین ترتیب با اجرای کامل این طرح، شاخص برخورداری از آب شرب روستایی کشور از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد ارتقا می‌یابد.

تلاش برای دستیابی به آب پایدار در استان فارس نیز در حال پیگیری و انجام است به طوری که چندی پیش فاز نخست طرح آبرسانی به شهر بالاده و روستاهای اطراف آن در شهرستان کازرون تکمیل شد که با بهره‌برداری از این فاز، آب پایدار به هفت هزار و ۵۰۰ تُن از شهروندان فارس رسید.

همچنین ۱۸مردادماه ۱۴۰۲ رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز اعلام کرد که چاه کفری با عمق ۳۰۰ متر در سازند سخت حفاری و وارد مدار بهره‌برداری شد.

جهاد آبرسانی در روستای چنار فاریاب

در پی اجرای طرح بزرگ جهاد آبرسانی، مدیر عامل آبفا شیراز بار دیگر از تکمیل عملیات اجرایی خطوط انتقال و شبکه آبرسانی روستای چنار فاریاب در دهستان کوهمره سرخی بخش ارژن شیراز خبر داد.

بهمن بهروزی گفت: برای روستای چنار فاریاب که تا پیش از این تحت پوشش این شرکت نبوده و از آب چشمه محلی مشروب می شده، هم اکنون دو کیلومتر شبکه داخلی و ۴/۵کیلومتر خط انتقال اجرا شده است و در یک ماه آینده به طور کامل مورد بهره برداری قرار می گیرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب شیراز افزود: با اتمام این پروژه که با بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار به نتیجه رسیده است، جمعیت ۵۰۰ نفری این روستا از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره‌مند می‌شوند.

فارس یکی از استان‌های پُرتنش آبی کشور است که امسال یکی از گرم‌ترین تابستان‌های خود را سپری می‌کند به گونه‌ای که مردم در مناطق مختلف این استان مجبورند روزهای طاقت‌فرسا را ساعت‌ها با بی‌آبی بگذرانند، از این رو تأمین آب و آبرسانی به ویژه در مناطق روستایی و محروم کشور، افزون بر فراهم کردن شرایط برای دسترسی به آب سالم و ایجاد زیرساخت‌های جدید، می‌تواند نقش مهمی در محرومیت‌زدایی از این مناطق ایفا کند.

برچسب‌ها