بجنورد-ایرنا- رییس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان شمالی گفت: پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال حق بیمه از ابتدای امسال تاکنون در استان جذب و سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال آن بعنوان خسارت پرداخت شده است.

یعقوب حاتمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد حق بیمه دریافتی استان برای بحث خسارت پرداخت می شود که میانگین کشوری این شاخص کمتر از ۶۰ درصد است.

وی افزود: شرکت های بیمه علاوه بر پرداخت خسارت بیش از ۴۰ درصد حق بیمه دریافتی را بابت هزینه های حقوق کارکنان و کارمزد نمایندگی ها، پرداخت مالیات، عوارض و سایر هزینه ها پرداخت می کنند و با توجه به اینکه نسبت خسارت استان بیش از ۶۰ درصد است لذا این صنعت در استان زیانده محسوب می شود.

رییس شورای هماهنگی شرکت‌های بیمه خراسان شمالی علت خسارت بالای استان نسبت به کشور را نبود زیر ساخت های مناسب جاده ای دانست و افزود: تنها در سال گذشته شرکت های بیمه استان بیش از هزار میلیارد ریال بابت خسارت فوت در جاده بجنورد - جنگل گلستان پرداخت کردند.

وی تصریح کرد: در مجموع ۶۰ درصد پرداخت خسارت شرکت های بیمه ای این استان بابت بیمه شخص ثالت (خودرو) است که این نشان دهنده وضعیت نامناسب جاده ای استان است.

حاتمی گفت: شرکت های این استان در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نسبت به سال های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ در جذب حق بیمه ۱۰۰ درصد رشد داشته اند.

وی ضریب نفوذ بیمه استان را ۱.۹۳ درصد عنوان کرد و افزود: میانگین کشوری آن ۱.۹۰ درصد است و خراسان شمالی در این شاخص در کشور رتبه ۱۶ را دارد.

رییس شورای هماهنگی بیمه‌های خراسان شمالی با بیان اینکه بالاترین ضریب نفوذ بیمه ای با ۳.۶ درصد در کشور مربوط به استان تهران است تصریح کرد: متاسفانه برخی از صنایع و واحدهای تولیدی و کارخانه ها بیمه های خود را در استان تهران صادر می کند که این امر باعث می شود ضریب نفوذ بیمه ای سایر استان ها از جمله خراسان شمالی پایین باشد.

وی با بیان اینکه ضریب نفوذ بیمه ای از تقسیم حق بیمه تولیدی استان به تولید ناخالص داخلی استان به دست می آید تصریح کرد: هر چقدر حق بیمه تولیدی به نسبت تولید ناخالص داخلی استان بیشتر باشد ضریب نفوذ بیمه بالاتر خواهد شد.

حاتمی گفت: با وجود اینکه تمامی شرکت های بیمه در استان دارای شعبه مرکزی هستند، اما برخی از شرکت های بزرگ از جمله پتروشیمی، فولاد، لوله گستر بیمه نامه های خود را در تهران صادر کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: تمامی خدمات پس از صدور در استان ارائه خواهد شد چرا که تمامی شرکت های بیمه ای در این خطه شعبه دارند و بیمه گذاران بابت دریافت خسارت هیچ مشکلی ندارند که در این راستا از واحد های تولیدی بزرگ می خواهیم بیمه نامه های خود را با همان نرخ و شرایطی که تهران به آنها می دهد در استان صادر کنند.

وی با بیان اینکه ۲۰۰ نفر به صورت مستقیم در شعبه های شرکت های بیمه شاغل هستند افزود: تعداد نمایندگی های فعال در صنعت بیمه در این استان یکهزار و ۳۰۰ نمایندگی است که در مجموع بیش از چهار هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند.

حاتمی گفت: از مجموع این تعداد نمایندگی، ۵۰۰ نماینده جنرال در استان وجود دارد و ۸۰۰ نمایندگی بیمه نیز مختص بیمه عمر هستند.

رییس شورای هماهنگی بیمه های خراسان شمالی بر حمایت از صنعت بیمه ای استان تاکید کرد و افزود: صنعت بیمه می تواند اشتغال و درآمد خوبی برای استان ایجاد کند اما در این استان تا حدودی از سمت دستگاه ها و کارخانجات دولتی مورد بی مهری قرار گرفته است، رونق کسب و کارها به صنعت بیمه نیز رونق خواهد بخشید.

استان خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است که ۴۴ درصد جمعیت آن در روستاها ساکن هستند.