تهران - ایرنا - یک پژوهشگر حوزه تاریخ اعتقاد دارد که نتیجه تلاش برای ایجاد شورش و آشوب، چیزی جز به تعویق افتادن توسعه استان سیستان و بلوچستان نیست و هوشیاری مردم شیعه و سنی، سیاست جریان استعماری در این استان را با شکست مواجه کرده است.

مسعود رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب ایرنا، با اشاره به فرمایشات امروز رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مردم سیستان و بلوچستان مبنی بر بحران‌سازی آمریکا حول موضوعات قومی و مذهبی اظهار کرد: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، این است که ایجاد تفرقه میان مذاهب اسلامی به‌خصوص اهل سنت و تشیع در ایران، یکی از برنامه‌های دیرینه دشمنان اسلام، مسلمانان و ایران بوده است. وی افزود: آن‌ها همواره سعی داشته‌اند با شیوه‌های مختلف، میان شیعیان و اهل تسنن اختلاف‌افکنی کنند و از این طریق، فضای متشنج و خصمانه‌ای را به وجود بیاورند اما به دلیل هوشیاری مردم ایران و هوشیاری رهبران آگاه و روشن‌بین شیعه و سنی علی‌الخصوص در استان سیستان و بلوچستان، ناموفق بوده‌اند.

رضایی گفت: ما شاهد هستیم که مردم شیعه و سنی در استان‌ سیستان و بلوچستان و در سایر شهرهای ایران، در طول تاریخ طولانی و بلندمدت این سرزمین، در کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند و با کار و تلاش، امور استان و منطقه را پیش برده‌اند.

تقبیح اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی در نگاه رهبران انقلاب اسلامی

وی با اشاره به ناکامی سیاست‌های استعماری در استان سیستان‌وبلوچستان تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی، دیدگاه‌های تقریبی حضرت امام و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره توانسته میان شیعیان و اهل سنت در مناطق مختلف نظیر کردستان، ترکمن‌صحرا، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و سایر مناطق، وحدت ایجاد کند و فضای بسیار خوبی را به وجود بیاورد.

این تاریخ‌پژوه با اشاره به تقبیح اختلاف‌افکنی میان شیعه و سنی در نگاه رهبران انقلاب اسلامی تاکید کرد: رهبران انقلاب اسلامی این موضوع را موکداً بیان و بارها تکرار کرده‌اند که هر کسی چه شیعه و چه سنی، تلاش کند و رفتارش به شکلی باشد که میان شیعیان و سنی‌ها اختلاف‌افکنی کند، در مسیر انحرافی قدم برداشته و این یک اصل مسلم است.

هوشیاری مردم و شکست پروژه آشوب

رضایی با اشاره به تلاش جریان استعمار برای اختلاف‌افکنی میان شیعیان و سنی‌ها در یک سال اخیر افزود: در اتفاقات یک سال اخیر، استعمارگران و اختلاف‌افکن‌ها تصور کردند با توجه به فضای به وجودآمده، می‌توانند سوء‌استفاده کنند و در منطقه سیستان و بلوچستان، تفرقه و تشنج به وجود بیاورند. این تاریخ‌پژوه افزود: ما شاهد بودیم آنچه جریان استعماری می‌خواست، به دلیل هوشیاری مردم سیستان و بلوچستان اعم از سنی و شیعه، به هیچ وجه اتفاق نیفتاد.

رضایی با اشاره به دغدغه مسئولان عالی نظام برای احقاق حقوق مردم سیستان و بلوچستان در حوادث یک سال اخیر تاکید کرد: پس از واقعه تلخی که در یک روز جمعه در زاهدان رخ داد، بلافاصله از سوی مقام عالی کشور دستور داده شد که مسئله به سرعت و با دقت مورد بررسی قرار بگیرد و اگر ظلمی به کسی روا داشته شده و خونی به ناحق ریخته شده، دیه آن‌ها پرداخت و جبران خسارت شود و در عین حال از بازماندگان حادثه نیز دلجویی و عذرخواهی شود. دیدیم که همه این اقدامات انجام شد و البته تاثیرات مثبت خود را به جای گذاشت.

عزم جدی نظام برای توسعه سیستان و بلوچستان

وی با اشاره به اقدامات بزرگ بعد از انقلاب در راستای آبادی سیستان و بلوچستان گفت: مردم سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی، خودشان شاهد هستند که در طول دوران بعد از انقلاب اسلامی علی‌الخصوص چند سال گذشته، اقدامات بسیار بزرگ و موثری در جهت آبادانی این منطقه صورت گرفته است. از جمله این اقدامات، طرح بزرگ عمران و توسعه بنادر مکران، ایجاد کریدورهای راه‌آهن از شمال به جنوب، گازرسانی به شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان و همچنین تلاش‌هایی در جهت ایجاد شبکه آبرسانی مطمئن، پایدار و با کیفیت بوده است.

رضایی افزود: برای همه ما کاملا قابل رویت است که تلاش‌های شبانه‌روزی در جهت توسعه جدی و واقعی منطقه سیستان و بلوچستان در حال انجام است. همه این موارد نشان‌دهنده توجهی است که نظام به این منطقه و مردم آن اعم از شیعه و سنی، دارد.

کسادی بازار آشوب‌‎طلبان

رضایی با بیان اینکه هدف از تحریک احساسات مذهبی، ایجاد شورش و آشوب است تاکید کرد: نتیجه تلاش برای ایجاد شورش و آشوب، چیزی جز به تعویق افتادن توسعه استان سیستان و بلوچستان نیست. بدیهی است در فضای ناامنی، کارهای عمرانی و توسعه‌ای متوقف و کند می‌شوند، کسب و کارها از رونق می‌افتند و رکود و کسادی بر وضعیت حاکم می‌شود.

این پژوهشگر حوزه تاریخ تصریح کرد: همه مردم استان سیستان و بلوچستان آگاه هستند و می‌دانند که آشوب‌ها و بلواها نتیجه جزئی ندارند و بنابراین از کسانی که در خارج کشور به آشوب‌ها دامن می‌زنند یا کسانی که در داخل به دنبال آشوب هستند، استقبال نمی‌کنند.