تهران – ایرنا – اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین امروز (دوشنبه) مدعی شد که نیروهای نظامی این کشور توانسته‌اند کنترل سکوهای دریایی استخراج نفت و گاز موسوم به "برج های بویکو" را در "یک عملیات منحصر به فرد" از روسیه پس بگیرند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در ادامه اطلاعیه وزارت دفاع اوکراین آمده است: «مسکو پس از تصرف و انضمام شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴، در سال ۲۰۱۵ این سکوهای استخراج نفت و گاز را به اشغال خود درآورد و از آغاز حمله تمام عیار سال ۲۰۲۲ به اوکراین در جهت اهداف نظامی خود از آنان بهره برداری می کرده است.»

رویترز هنوز قادر به تائید این ادعای اوکراین نبوده و روسیه نیز اظهارنظری در این مورد نکرده است.

اداره اطلاعات وزارت دفاع اوکراین تسلط دوباره بر برج‌های بویکو را دارای اهمیت راهبردی دانست که مانع از تسلط کامل روسیه بر دریای سیاه شده و گامی در جهت پس گرفتن کریمه خواهد بود.

در این اطلاعیه ادعا شده است که در جریان عملیات مذکور، قایق های حامل نیروهای مخصوص اوکراینی با یک فروند جنگنده روسیه درگیر شده و با وارد ساختن خسارت، آن را وادار به عقب نشینی کردند.

کی‌یف مدعی شده است که در جریان آزادسازی سکوهای مذکور، نیروهای اوکراینی توانستند مهمات بالگرد و یک سامانه راداری قادر به ردیابی کشتی ها در دریای سیاه را به غنیمت گیرند.

به نوشته رویترز، پیش از تصرف کریمه به دست روسیه، کی یف با بهره برداری از گاز طبیعی دریای سیاه قادر به تامین نیازهای این شبه جزیره و سایر مناطق اوکراین بود.