حجت الاسلام علی لطیفی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره اینکه برخی معلمان نسبت به روشهای ارتباط با مولفان کتاب درسی انتقاد دارند و این فرآیند را فرسایشی میدانند که در نهایت منجر به آن شده است تا نتوانند انتقادات و اشکالات درباره کتابهای درسی را به تیم مولفان منتقل کنند، افزود: در یک سال گذشته سامانه اینترنتی nazar.roshd.ir آماده دریافت نظرات معلمان و دانشآموزان درباره کتابهای درسی است، تا امروز ۲۵ هزار نظر دریافت شده است و اطلاع رسانی درباره این سامانه در ابتدای راه اندازی از طریق صفحه اصلی شبکه شاد انجام شد.
وی افزود: سامانه پس از ثبت نظر توسط معلمان و دانشآموزان به آنها پیام میدهد که نظر دریافت شد و پس از آن کارشناسان در بازههای زمانی مشخص، نظرات ثبت شده را جمع آوری و در اختیار گروههای تألیف کتابهای درسی قرار میدهند تا پس از تحلیل توسط آنها، بازخورد آن در فضای مدیریتی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارائه خواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: پس از امضای تولید برخی کتابهای درسی، نظرات ثبت شده را مشاهده و حتی در برخی از موارد با دانشآموزان تماس گرفتم و از معلمان و دانشآموزان برای توضیح بیشتر به صورت حضوری دعوت کردیم.
وی گفت: برخی اشکالات مربوط به مباحث کلان است به عنوان مثال گفته میشود که کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم از نظر ساختار نیازمند ویرایش است، این موضوع صحیح است و در تغییر عناوین دروس بر مشکل متمرکز خواهیم شد اما برخی نظرات جزئیتر است به عنوان مثال گفته میشود که این عبارت به خوبی نمیتواند معنا را منتقل کند و این مباحث در چاپ کتاب درسی سال بعد اصلاح میشود.
عناوین درسی دوره ابتدایی محدودتر میشود
لطیفی درباره تغییر عناوین دروس دوره ابتدایی مطرح کرد: با تمرکز بر ۴ شایستگی و تجارب سایر کشورها، تلاش میکنیم تا عناوین درسی دوره ابتدایی را محدودتر و تلفیق را بیشتر انجام داد همچنین بخشی از محتوا متناسب با نیازهای واقعی زندگی دانشآموزان ارائه خواهد شد، برای زمان اختصاص یافته به دروس نیز تدابیری در نظر گرفته شده و چند پیشنهاد مطرح است اما باید نهایی شود تا بتوانیم آن را اعلام کنیم.
وی درباره ۴ شایستگی گفت: این شایستگیها شامل هویت اسلامی و ایرانی، تفکر و تعقل با مواردی همچون تقویت روحیه کنجکاوی و اکتشاف به ویژه در دوره ابتدایی، تفکر و بینش، استدلال و خلاقیت، ارتباط مسئولانه موثر چرا که هم اکنون یکی از زمینههای ضعف جدی دانشآموزان توان برقرای ارتباط مناسب است و خودسازی و مدیریت خود است.