تهران- ایرنا- رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: برخی کتاب‌ها نیازمند اصلاح و ارتقا هستند بطور مثال برخی عبارت‌ها در کتاب‌های ریاضی ما با عبارات مفهوم و قابل فهم فاصله دارد اما اینطور نیست که وضعیت نابسامان باشد.

حجت‌الاسلام علی لطیفی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره انتقادات درباره کافی نبودن کتاب درسی به تنهایی برای رفع ابهامات دانش‌آموزان در دوره متوسطه دوم و روی آوردن دانش‌آموزان به کتاب‌های کمک آموزشی برای پذیرش در کنکور اظهار کرد: ضرورت، اساس و هویت کنکور به این صورت است که سوالاتی را طراحی کند که درصد بسیار اندک دانش‌آموزان قوی را از یکدیگر تفکیک کند بنابراین طراحان در سازمان سنجش به طرح سوالاتی روی می‌آورند که بسیاری از آن در کتاب درسی نیست.

بنا نیست که به سمت طراحی سوالات در کنکور حرکت کنیم، یعنی مشکل کتاب درسی و کنکور این است که کنکور یک هدف و کتاب درسی هدفی دیگر دارد از این منظر دانش‌آموزان حق دارند اما راه‌حل این نیست که نکات کنکوری را در کتاب درسی توضیح دهیم، راهکار مناسب این است که کم کم مسیر کنکور از مسیر آموزش عمومی جدا شود.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که آیا دانش‌آموز دوره متوسطه اول با مطالعه کتاب درسی به تنهایی، می‌تواند پاسخگوی مفاهیم باشد یا خیر، گفت: اگر آزمون هماهنگ سراسری نهایی آموزش و پرورش تداوم یابد، می‌تواند سوالات واقعی را ارائه دهد.

۸۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی برای دانش‌آموز کفایت می‌کند و دانش‌آموزان نیازمند کتاب‌های کمک آموزشی نیستند

حجت‌الاسلام لطیفی ادامه داد: مدعی نیستم که همه کتاب‌های درسی آنقدر خوب و باکیفیت نوشته شده‌اند که اگر دانش‌آموز همه را بخواند، همه محتوا را به خوبی درک می‌کند. واقعا در برخی از کتاب‌ها نقص داریم اما این نقص به این میزان که دانش‌آموز احساس می‌کند، نیست.

وی یادآورشد: اگر بخواهم تخمینی عنوان کنم، این است که ۸۰ درصد محتوای کتاب‌های درسی برای دانش‌آموز کفایت می‌کند و دانش‌آموزان نیازمند کتاب‌های کمک آموزشی نیستند، البته کتاب‌های کمک آموزشی می‌تواند به دانش‌آموز کمک کند که فعالیت‌ها و تمرین‌ها و تکالیف تکمیلی را بهتر دانش‌آموزان بیاموزند اما خود کتاب کافی است.


کاغذهای ایرانی استاندارد را رعایت کرده است
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی همچنین درباره استفاده از کاغذ ایرانی برای کتاب‌های درسی اظهار کرد: کیفیت کتاب‌های موجود، حد مطلوب کیفیت را دارد اما بی‌شک می‌تواند ارتقا یابد و انتظار ما کیفیت بالاتر از این است.

حجت‌الاسلام لطیفی با بیان اینکه کاغذهای کتاب‌های درسی کنونی حد استاندارد را دارد، افزود: آزمایش‌های جدی را از جهت مسائل بهداشتی کتاب، کیفیت و کشش کاغذ انجام دادیم و کاغذ فعلی استانداردها را رعایت کرده است اما کاغذهای کتاب‌ درسی می‌تواند از این بهتر باشد.

کیفیت کاغذ در بلند مدت مطلوب‌تر هم خواهد شد و مقوای ایرانی باکیفیت است و نسبت به مقوای خارجی برای ما ارزان‌تر هم می‌شود اما کاغذ با وجود اینکه سطح بالای کیفیت را دارد ولی فکر می‌کنیم شرکت‌های ساخت کاغذ می‌تواند مطلوب‌تر عمل کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره مقایسه هزینه کاغذ وارداتی و استفاده از کاغذ ایرانی اظهار کرد: از نظر قیمت واردات بستگی به این موضوع دارد که با چه ارزی کاغذ وارد کنیم اما از جهت قیمت این موضوع خیلی معنادار نیست چراکه تولیدکنندگان داخلی هم بخشی از مواد اولیه را از خارج تهیه می‌کنند و مجموع فرایند تولید کاغذ هزینه‌بر است.

حجت‌الاسلام لطیفی گفت: در بلند مدت مطلوب‌تر هم خواهد شد و مقوای ایرانی باکیفیت است و نسبت به مقوای خارجی برای ما ارزان‌تر هم می‌شود اما کاغذ با وجود اینکه سطح بالای کیفیت را دارد ولی فکر می‌کنیم شرکت‌های ساخت کاغذ می‌تواند مطلوب‌تر عمل کنند.

وی یادآورشد: تفاوت چندانی از نظر صرفه‌جویی ارزی در تهیه کاغذ ایرانی و خارجی نداریم و شاید سال گذشته چیزی حدود ۵۰ میلیارد تومان صرفه جویی شد اما نکته مهم خودکفایی و حذف یک سری از گرفتاری‌ها در فرآیند واردات است که با آنها درگیر بودیم.