تهران- ایرنا- سیدرسول معتمدی با ثبت رکورد مجموع ۳۵۸ کیلوگرم در پیکارهای وزنه‌برداری قهرمانی جهان، بازگشت امیدوار کننده‌ای بعد از پشت‌سر گذاشتن مصدومیت در راه المپیک پاریس داشت.

به گزارش ایرنا، پیکارهای وزنه‌برداری قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان روزهای ۱۳ تا ۲۶ شهریور ماه در شهر ریاض در کشور عربستان برگزار می‌شود. صبح امروز (چهارشنبه) این پیکارها با رقابت گروه D دسته ۱۰۲ کیلوگرم پیگیری شد. در این دسته سیدرسول معتمدی قهرمان جهان و آسیا نماینده ایران بود که در نهایت با مهار وزنه ۱۵۷ کیلوگرم یک‌ضرب، ۲۰۱ کیلوگرم دوضرب و ثبت رکورد مجموع ۳۵۸ کیلوگرم به کار خود پایان داد. معتمدی باید منتظر نتایج پایانی دسته ۱۰۲ کیلوگرم باشد تا جایگاه نهایی او در این دسته المپیکی مشخص شود.

معتمدی بعد از حدود ۱۰ ماه به صورت رسمی در یک رقابت بین‌المللی وزنه زد. او در آبان سال گذشته و در خلال برگزاری لیگ برتر مصدوم و مسابقات قهرمانی سال ۲۰۲۲ جهان در کلمبیا و قهرمانی سال ۲۰۲۳ آسیا در جینجو کره‌جنوبی را از دست داد تا خطر حذف از المپیک بیش از پیش این قهرمان جهان را تهدید کند. البته فدراسیون با اعزام معتمدی به مسابقات جایزه بزرگ کوبا شانس حضور این او را زنده نگه داشت. قهرمان سال ۲۰۲۱ جهان در هاوانا تنها وزن‌کشی کرد اما به روی تخته رقابت نرفت.

سیدرسول معتمدی امروز در ریاض با ثبت رکورد مجموع ۳۵۸ کیلوگرم نشان داد در شرایط بسیار خوبی برای رقابت‌های آینده قرار دار و برای رسیدن به المپیک پاریس باید بهترین حدنصاب ممکن خود را در یکی از رقابت‌های جایزه بزرگ قطر، قهرمانی سال ۲۰۲۴ وزنه‌برداری آسیا در ازبکستان یا جام جهانی پوکت تایلند به ثبت برساند.

بهترین رکورد شخصی معتمدی ۱۸۰ کیلوگرم در یک‌ضرب، ۲۲۷ کیلوگرم در دوضرب و ثبت رکورد مجموع ۴۰۰ کیلوگرم است که در رقابت‌های مختلف آن را به ثبت رسانده است. معتمدی که از وی به عنوان یکی از پدیده‌های وزنه‌برداری جهان یاد می‌شود در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۲۲ آسیا در بحرین موفق به مهار وزنه ۱۸۰ کیلوگرمی در یکضرب شد. البته او این رکورد را در دسته ۱۰۹ کیلوگرم به نام خود ثبت کرد.

همچنین در رقابت‌های جهانی سال ۲۰۲۱ ازبکستان و در دسته ۱۰۲ کیلوگرم وزنه ۲۲۷ کیلوگرمی را مهار کرد تا به مدال طلای دوضرب و مجموع قهرمانی جهان برسد.

در دسته ۱۰۲ کیلوگرم رضا دهدار دیگر نماینده ایران در مسابقات قهرمانی جهان در گروه A مسابقات وزنه خواهد زد. دهدار شرایط بسیار مناسبی برای کسب سهمیه المپیک دارد و اکنون در جمع ۱۰ نفر برتر این دسته قرار گرفته است.

معتمدی در چند مسابقه آینده ضمن ارتقا رکورد خود باید یک رقابت سخت را با دهدار داشته باشد.

نمایندگان وزنه‌برداری ایران در دسته‌های ۸۹، ۱۰۲ و فوق‌سنگین برای رسیدن به المپیک تلاش خواهند کرد. در بین ملی‌پوشان میرمصطفی جوادی، علی داودی و رضا دهدار بهترین شرایط ممکن را دارند و برای نهایی شدن سهمیه خود تنها باید در جام جهانی وزنه‌برداری در پوکت تایلند حضور داشته باشند.

کیانوش رستمی دارنده ۲ مدال المپیک (طلای ریو ۲۰۱۶ و نقره لندن ۲۰۱۲) در دسته ۸۹ کیلوگرم مدعی رسیدن به پاریس بود اما غیبت وی در اردوی تیم ملی موجب شد تا نام ملی‌پوش کرمانشاهی از پرواز ریاض خط بخورد. عدم حضور کیانوش در ریاض پایانی بر رویای المپیک سوم این نابغه وزنه‌برداری بود. سهراب مرادی نیز پس از ناکامی در رقابت‌های قهرمانی آسیا و رکوردگیری درون اردویی از تیم ملی خداحافظی کرد.

مسابقات گروه دسته ۱۰۲ کیلوگرم روز پنجشنبه ساعت ۱۹:۳۰ برگزار و بعد از آن رده‌بندی نهایی همه نفرات شرکت کننده مشخص خواهد شد.