تهران – ایرنا - مقامات کره جنوبی امروز چهارشنبه با تکذیب گزارشی مبنی بر تلاش ژاپن برای افزایش صادرات غذاهای دریایی به کره جنوبی، تاکید کردند دولت سئول هیچ درخواستی از توکیو برای گسترش واردات غذاهای دریایی ژاپن دریافت نکرده است و قصد دارد ممنوعیت واردات غذاهای دریایی از ژاپن را همچنان حفظ کند.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، پارک سونگ هون، معاون وزیر اقیانوس‌های کره جنوبی، این اظهارات را در پاسخ به گزارشی مبنی بر اینکه سازمان تجارت خارجی ژاپن تحت حمایت دولت این کشور، نام کره جنوبی را در فهرست کشورهایی که قصد دارند واردات غذاهای دریایی را از ژاپن افزایش ‌دهند و به عنوان بخشی از تلاش‌های این کشور برای تقویت صنعت غذاهای دریایی خود، بیان کرد.

پارک سونگ هون در جلسه توجیهی روزانه دولت گفت: «ممنوعیت واردات غذاهای دریایی تولید شده در هشت استان نزدیک فوکوشیما بدون استثنا به قوت خود باقی خواهد ماند. غذاهای دریایی وارداتی که ممکن است به ایمنی و سلامت مردم آسیب برساند، هرگز وارد کشور نخواهد شد.»

به گزارش یونهاپ، این گزارش رسانه ای در حالی منتشر شد که دولت ژاپن اخیراً و پس از آن که بزرگترین مقصد صادراتی اش، چین، به واسطه نگرانی ها درباره آب های رادیواکتیو منتشرشده از ژاپن ممنوعیتی همه جانبه بر کالاهای دریایی ژاپن اعمال کرد، به دنبال مقاصد تجاری جدید برای فراورده های دریایی خود بوده است.

مقامات کره ای افزودند آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست دولت این کشور برای ماندن کارشناسان کره جنوبی در دفتر منطقه ای خود در فوکوشیما را رد کرده است. علت آن لزوم ارائه "ارزیابی مستقل" درباره وضعیت آب های آلوده نیروگاه فوکوشیما عنوان شده است.