تهران- ایرنا- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، که به منظور شرکت در اجلاس سران گروه ۷۷ و چین عازم کوبا شده بود، با رییس جمهور این کشور دیدار کرد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی، در هاوانا با میگوئل دیاز کانل رییس‌جمهور کوبا دیدار کرد.

همکاری دو کشور در ساخت واکسن از محورهای گفت‌وگو این دیدار بود.

در نشست سران گروه ۷۷ که با موضوع «چالش های رایج توسعه: نقش علم و فناوری و نوآوری» در روزهای ۲۴ و ۲۵ شهریور ماه برگزار می شود، سران کشورهای در حال توسعه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل شرکت خواهند داشت.

قرار است در حاشیه اجلاس سران گروه ۷۷ موضوعات همکاری دوجانبه دو کشور ایران و کوبا نیز پیگیری شود.

با توجه به سفر اخیر رییس جمهور کشورمان به کوبا و لزوم توسعه همکاری های دوجانبه مقرر شده است کمیته همکاری های علمی و فناوری بین دو کشور شکل بگیرد.

گروه ۷۷

گروه ۷۷ در سال ۱۹۶۴ به عنوان بزرگترین ائتلاف کشورهای درحال توسعه توسط ۷۷ کشور تشکیل شد. این گروه فعالیت رسمی خود را پس از پایان نشست تجارت و توسعه سازمان ملل ـ آنکتاد ـ طی بیانه ای آغاز کرد. این ائتلاف، اکنون ۱۳۳ کشور عضو دارد اما به دلیل اهمیت تاریخی، سیاسی نشست اولیه آن که به شکل‌گیری و فعالیت رسمی آنها انجامید، همچنان خود را در قالب گروه ۷۷ معرفی می کند.

گروه ۷۷ در چارچوب سازمان ملل متحد، موضوعاتی مانند ارتقای منافع اقتصادی جمعی و تقویت ظرفیت مذاکراتی جنوب و نیز همکاری های فنی در میان کشورهای درحال توسعه را پیگیری می کند.