ارومیه - ایرنا - آذربایجان‌غربی در سالروز رحلت پیامبر بزرگوار اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) و شهادت سبط اکبر ایشان، حضرت امام حسن مجتبی (ع) غرق در ماتم و عزاست و مردم این استان با برگزاری آیین‌هایی به سوگ این مصائب نشسته اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مردم شیفته نبوت و امامت در آذربایجان غربی، دیشب و امروز با حضور در مساجد، تکایا و حسینیه ها، سالروز رحلت جانسوز پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص) و فرزندش کریم اهل بیت امام حسن (ع) را به سوگ نشستند.

سراسر آذربایجان غربی به مناسبت ایام سوگواری آخرماه صفر از روزهای گذشته یکپارچه سیاهپوش بوده و پرچم های عزا در هر کوی و برزن این استان افراشته شده است.

در آیین‌هایی که از صبح امروز در مساجد، تکایا و اماکن متبرکه آذربایجان غربی برگزار شده، مردم خداجو و شیفته اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به صورت گسترده حضور یافته اند و با ریختن اشک ماتم، عمق ارادت خود را به پیامبر و خاندانش به نمایش می گذارند.

در این مراسم، روحانیان و شخصیت های مذهبی در باره ابعاد زندگی و شخصیت خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی (ص)، رسول رحمت و منادی وحدت و مظلومیت امام حسن مجتبی (ع) امام دوم شیعیان جهان سخن گفتند.

به مناسبت ایام سوگواری بیست و هشتم صفر، زیارت از بعید پیامبر اعظم اسلام (ص)، شب گذشته و امروز در مساجد شهرهای مختلف استان قرائت و در ارومیه هم این مراسم با حضور گسترده عاشقان نبوت و شیفتگان امامت در مسجد اعظم ارومیه برگزار شد.

دراین مراسم، امت خداجوی ارومیه در فضایی مملو از غم و اندوه در مصیبت خاندان عصمت و طهارت (ع) مرثیه سرایی کردند و اشک ماتم ریختند.

در مراسمی که به مناسبت بیست و هشتم صفر در سطح مساجد و حسینیه ها و تکایای شهرهای مختلف آذربایجان غربی برگزار شد، مداحان اهل بیت با مرثیه خوانی و هیاتهای مذهبی و مردم خداجو با تشکیل دسته های عزاداری و سینه زنی و زنجیرزنی، ارادات قلبی خود را به پیامبر رحمت و امام معصوم نشان دادند.

گزارش‌های ارسالی از شهرهای مختلف آذربایجان غربی نیز حاکی است نظیر این مراسم در سطح مساجد و حسینیه های شهرهای مختلف استان با حضور اقشار مختلف مردم، مسوولان و عاشقان خاندان وحی برگزار شده است.

علاوه بر آن، بسیاری از مردم عاشق اهل بیت در جای جای آذربایجان غربی، با انتشار پست ها و استوری هایی در فضای مجازی، سالروز رحلت پیامبر اعظم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) را به همدیگر و عموم شیعیان تسلیت می گفتند.

امروز همچنین همزمان با سالروز این غم عظیم، آیین تشییع پیکر مطهر ۲۳ شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس در منطقه شمال غرب با حضور پرشور مردم در ارومیه برگزار شد و حاضران در این مراسم، سوگواری کردند.

پیامبر بزرگوار اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) در روز ۲۸ صفر سال ۱۱ هجری در ۶۳ سالگی رحلت کردند.

امام حسن مجتبی (ع) سبط اکبر ایشان نیز بنا به قول معروف، در ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری قمری به شهادت رسیدند.