بغداد - ایرنا - مقام بلندپایه اقلیم کردستان عراق روز گذشته با سفر به بغداد با رئیس جمهور، نخست وزیر و شماری از رهبران احزاب سیاسی عراق دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، سفر روز گذشته «مسرور بازرانی» به بغداد در حالی انجام شد که دولت محلی این اقلیم بر سر پاره ای مشکلات از جمله استرداد پول نفت فروخته شده توسط این اقلیم به خزانه مرکزی عراق با دولت «محمد شیاع السودانی» اختلاف دارد.

از سوی دیگر مقامات اقلیم کردستان عراق مدعی هستند که سهمیه آنها از بودجه پرداخت نشده است و آنها برای پرداخت دستمزد کارکنان دستگاههای دولتی در این اقلیم با مشکل مواجه هستند.

یکی دیگر از مسائلی که در روزهای اخیر دامنه این اختلاف ها را گسترش داده است و پرونده کرکوک می باشد. در پرونده اخیر برخی مقامات اقلیم کردستان از جمله رهبران حزب دموکرات کردستان عراق مدعی هستند که پیش از روی کار آمدن دولت محمد شیاع السودانی برای واگذاری مقر فرماندهی نیروهای مشترک در کرکوک به حزب دموکرات کردستان عراق توافقاتی حاصل شده است اما در مقابل بسیاری از رهبران احزاب و شخصیت های حامی دولت محمد شیاع السودانی در اظهارات مطبوعاتی و تلویزیونی خود چنین موضوعی را رد می کنند.

«عبداللطیف جمال رشید» رئیس جمهوری عراق روز گذشته (پنجشنبه) در دیدار با نخست وزیر اقلیم کردستان عراق بر ضرورت غلبه بر مشکلات و بحران های پیش آمده در استان کرکوک تاکید کرد و نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز خواستار راه حل ریشه ای برای مشکل کرکوک و مستحقات مالی این اقلیم و حقوق کارمندان موسسات دولتی در این منطقه به شکل اساسی شد.

بر اساس بیانیه دفتر مطبوعاتی رئیس‌جمهور عراق، رشید ابراز اطمینان کرد که دو طرف برای حل و فصل همه مسائل باقی‌مانده بر اساس قانون اساسی و قانون و به‌گونه‌ای که به تقویت امنیت و ثبات کشور کمک کند علاقه مند هستند و بر حمایت خود از هیات نمایندگی دولت محلی اقلیم کردستان به عنوان یک تیم مشترک و متحد تاکید کرد.

نخست وزیر دولت محلی اقلیم کردستان عراق نیز بر اهمیت نقش ریاست جمهوری در قانون اساسی و تلاش های وی در نزدیک کردن دیدگاه های روسای احزاب سیاسی به منظور تسریع در پرداخت حقوق کارمندان این اقلیم برابر با کارمندان دولت فدرال (مرکزی) تاکید کرد.

بارزانی با ابراز تشکر و قدردانی از رئیس جمهور عراقی به دلیل اهتمام و علاقه به این موضوع خواستار حل ریشه ای موضوع از طریق اصلاح قانون بودجه و ضرورت یافتن راه حل فوری برای پرداخت حقوق کارکنان اقلیم کردستان عراق توسط شورای وزیران شد.

همچنین «محمد شیاع السودانی» در دیدار با نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تاکید کرد که دولت در یافتن راه حل های اساسی برای همکاری با اقلیم کردستان عراق جدی است.

بر اساس بیانیه دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق «محمد شیعه السودانی» در این دیدار بر ضرورت یافتن راه‌حلی برای مشکلات حقوقی و مالی بین دولت مرکزی و دولت محلی اقلیم کردستان عراق مطابق قانون و قانون اساسی تاکید کرد.

نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه رویکرد دولت کنونی بر اصل تلاش در جهت تحکیم ثبات دائمی به دور از اختلافات است، گفت: دولت تلاش کرده و همچنان در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که الزامات زندگی مناسب برای شهروندان عراقی از جمله شهروندان منطقه اقلیم کردستان عراق تحت تاثیر هیچ گونه مشکل قانونی یا اداری قرار نگیرد.

أکد رئیس مجلس النواب محمد الحلبوسی ورئیس حکومة إقلیم کردستان العراق مسرور بارزانی ضرورة حل المشاکل العالقة.

** «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق نیز در دیدار با مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان این کشور بر ضرورت حل مشکلات باقی مانده تاکید کرد.

بر اساس بیانیه دفتر رسانه‌ای رئیس مجلس عراق، در این نشست وضعیت سیاسی کشور و مشکلات مالی و حقوقی معلق مانده بین دولت فدرال و دولت محلی اقلیم کردستان عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر لزوم حل آن‌ها و تامین حقوق کارمندان در سراسر کشور تأکید شد.

مسرور بارزانی در جریان سفر خود به بغداد با تعدادی از رهبران جریان های سیاسی حامی دولت عراق دیدار و گفت و گو کرد.

دفتر رسانه‌ای دبیرکل سازمان بدر در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هادی العامری» دبیرکل این سازمان با نخست وزیر اقلیم کردستان عراق دیدار و درباره مسائل معلق بین دولت مرکزی و دولت محلی اقلیم کردستان عراق گفت و گو کرد.

بر اساس این بیانیه در این جلسه بسیاری از پرونده ها و مسائل معلق مانده بین دولت مرکزی و منطقه اقلیم کردستان عراق و چگونگی حل و فصل آنها در چارچوب های قانونی و قانون اساسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سازمان بدر اعلام کرد که در این دیدار بر اهمیت حفظ ثبات سیاسی، تداوم کار مشترک و همکاری و انعطاف پذیری برای حل همه مشکلات تاکید شد.

همچنین دفتر رسانه‌ای رئیس ائتلاف دولت قانون در بیانیه‌ای اعلام کرد که نوری المالکی رئیس این ائتلاف عصر دیروز در دفتر خود از بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان استقبال کرد.

بر اساس این بیانیه در این دیدار تحولات اوضاع سیاسی و امنیتی کشور عراق بررسی شد و درباره روابط دولت فدرال و اقلیم کردستان عراق نیز بحث و تبادل نظر شد.

در ادامه این بیانیه آمده است که دو طرف بر اهمیت حل اختلافات موجود بین دولت فدرال و دولت محلی اقلیم کردستان عراق به ویژه در خصوص بودجه و تعدادی از قوانین مطابق با قانون و قانون اساسی بر اساس مسیرهای منصفانه و عادلانه که حقوق همه مردم عراق را شامل شود تاکید کردند.

در این دیدار همچنین بر لزوم تداوم ارتباط با همه نیروهای سیاسی با هدف همکاری برای حل مشکلاتی که عملیات سیاسی را از افزایش تنش سیاسی و رسانه ای دور می کند، توافق شد.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق همچنین با «فالح الفیاض» رئیس سازمان الحشد الشعبی دیدار و گفت و گو کرد و در این دیدار بر ارتقای امنیت و ثبات و حفظ هماهنگی و تماس بین استان‌های عراق با اقلیم کردستان عراق تاکید کرد.

سازمان الحشد الشعبی در بیانیه ای با اشاره به اینکه فالح الفیاض در این دیدار با مسرور بارزانی درباره پرونده های مختلف گفت و گو کرده است، افزود: دو طرف در مورد همکاری ها در پرونده های امنیتی برای حفظ دستاوردهای به دست آمده در جنگ علیه تروریسم گفت و گو کردند.

سید عمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در دیدار با هیئت اقلیم کردستان عراق به ریاست مسرور بارزانی بر اهمیت دیدارهای متقابل مقامات بغداد و اربیل برای مطرح کردن دیدگاه‌ها و جست‌وجوی راه‌حل‌های ریشه‌ای بحران‌ها تأکید کرد.

به گزارش دفتر اطلاع رسانی جریان حکمت ملی عراق، رهبر جریان حکمت ملی عراق در دیدار با هیئت اقلیم کردستان عراق به ریاست «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان تازه‌ترین تحولات سیاسی کشور را بررسی کرد.

در این دیدار که در دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق در بغداد انجام شد، حکیم بر اهمیت دیدارهای متقابل مقامات بغداد و اربیل برای مطرح کردن دیدگاه‌ها و جست‌وجوی راه‌حل‌های ریشه‌ای بحران‌ها تأکید کرد.

«سیدعمار حکیم» در این دیدار بار دیگر خواستار استفاده از شرایط باثبات کنونی برای حل و فصل واقعی مسائل با پیش گرفتن اعتماد و اولویت دادن به منافع عمومی همگان شد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین بر اهمیت تحقق انصاف درباره کارمندان و همه طیف‌های جامعه عراق در سراسر کشور و تکمیل زیرساخت‌های قانونی حکومت عراق برای تقویت نظام سیاسی کشور و تضمین حقوق همه شهروندان تأکید کرد.

حکیم بر اهمیت مبنا قرار دادن قانون اساسی به عنوان سندی که ملت عراق پذیرفته و به آن رأی دادند، تأکید کرد.

وی همچنین بر ضرورت حفاظت از بی‌طرفی سازنده عراق در مسائل مربوط به منطقه و کشورهای منطقه تأکید کرد و توضیح داد که تجارب گذشته ثابت کرده که عراقی‌ها نیازمند یکدیگرند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق گفت که بحران داعش نشان داد که عراق نیازمند اقلیم مقتدر و قوی و اقلیم نیازمند عراق مقتدر، قوی و شکوفاست.

«مسرور بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق پس از این دیدارها در مصاحبه با خبرنگاران در بغداد گفت: یکشنبه هفته آینده نشست شورای وزیران عراق برگزار خواهد شد و بسیاری از موضوعاتی که مورد بحث قرار می گیرد و احتمالاً منجر به تصمیم نهایی خواهد شد.

در همین حال نزدیکان به محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق برای حل و فصل اختلاف ها بین دولت مرکزی این کشور و اقلیم کردستان عراق ابراز خوش بینی کردند و گفتند که شورای وزیران جلسه فوری تشکیل خواهد داد و به احتمال زیاد حقوق کارمندان دستگاههای دولتی در اقلیم کردستان پرداخت خواهد شد.

«سبهان ملا جیاد» مشاور سیاسی محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در گفت و گو با شبکه ۹۶۴ این کشور اظهار داشت: من پیش بینی می کنم که جلسه بعدی شورای وزیران استثنایی باشد و این بار زوتر از تاریخ معمول که معمولا سه شنبه ها است برگزار شود.

وی افزود: موضوعات پیشنهادی ممکن است بیش از یک موضوع باشد و پیشنهادی انتخاب شود که با قانون اساسی و با قانون بودجه کنونی مغایرت نداشته باشد.

مشاور سیاسی محمد شیاع السودانی اضافه کرد: ضمناً ممکن است تصمیمی مبنی بر تفکیک حقوق کارکنان اقلیم کردستان عراق از مابقی استحقاقات مالی این اقلیم که در قانون بودجه پیش بینی شده است، اتخاذ شود.

«فادی الشمری» یکی دیگر از مشاوران نخست وزیر عراق نیز در گفت و گو با شبکه یاد شده گفت: شهروندان اقلیم کردستان عراق، عراقی هستند و در نتیجه سیاست های اشتباه بی عدالتی هایی بر آنها وارد شده است.

وی افزود: نخست‌وزیر عراق نسبت به مسائل مربوط به شهروندان مسئولیت پذیری بالایی دارد و قبل از هر گونه اختلاف یا توافق سیاسی، روابط انسانی و نیازهای شهروندان را در اولویت قرار می دهد.

مشاور نخست وزیر عراق اظهار داشت: جلسه بعدی هیات دولت هفته آینده برگزار می شود اما ممکن است زودتر از برنامه هفتگی آن باشد.

وی گفت: «محمد شیاع السودانی» در تلاش است تا مشکلات اقلیم کردستان عراق زیر چتر قانون اساسی و قانون با خرد و جدیت حل کند.