ساری- ایرنا- تحلیلگر رسانه، گفت: اتاق‌های بحران خارجی با افزایش ۷۰ درصدی محتواهای جعلی، فریب و تحریکی در صدد این هستند تا با تحریک ادراک‌سازی‌های پیشین، رفتار دسته‌های اجتماعی، به‌خصوص نوجوانان را کنترل و در روزهای آینده هدایت رفتار کنند.

سینا قربانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تولید محتواهای جعلی، فریب، گمراه کننده و تحریک به رفتارهای خشونت‌آمیز و ضدامنیت در ماه جاری نسبت به مدت‌ مشابه ماه‌گذشته افزایش ۷۰درصدی داشته است.
این کارشناس مسائل رسانه می‌افزاید: نمونه‌گیری از داده‌های مربوط به کلیدواژه‌های خشونت‌آمیز به خصوص برای تحریک نوجوانان و جوانان از روزهای گذشته به طور سراسری افزایش است و در حال حاضر توزیع کنندگان این محتواها «رسانه‌های فارسی‌ زبان خارجی، اکانت‌های منتسب به براندازان، ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی» هستند.
قربانی، دلیل این افزایش را گسترش عملیات‌های روانی خارجی اعلام کرد و گفت: اتاق‌های بحران خارجی در صدد این هستند تا با تحریک نقاط احساسی ادراک‌سازی‌های پیشین، رفتار دسته‌های اجتماعی را کنترل و هدایت کنند.
او در رابطه با استان مازندران، گفت: در مازندران نیز همانند استان‌های دیگر فعالیت‌های تحریکی در بستر فضای مجازی افزایش یافته است و به‌نظر می‌رسد این برآیند حرکتی در روزهای آینده روند صعودی و سرعت رشد چشمی‌گیری داشته باشد.

این کارشناس‌ ارشد مطالعات رسانه، بمب‌باران اطلاعات، دروغ و تکرار را در ۷۲ساعت گذشته بعنوان تاکتیک‌های پرتکرار، برشمرد و افزود: رسانه‌های فارسی زبان خارجی با تکرار و ضریب‌دهی به محتواهای خشونت‌آمیز، آموزش‌های خرابکاری شهری، انتشار تصاویر افرادی که در ناآرامی‌های سال گذشته جان خود را از دست دادن و دعوت عمومی و تحریک دسته‌های اجتماعی هماننده جامعه «نیت‌ها» به دنبال جرات‌بخشی عمومی و اختلال در سیستم محاسباتی مغز هستند.
قربانی با اشاره بر اینکه جنگ روانی مبتنی بر سه مرحله کاشت، داشت و برداشت است، گفت: ادراک سازی های پیشین بر مسئله حجاب، مسکن، معیشت، آزادی و... مرحله " کاشت" بود و تمرکز و تقویت نقاط ساخته شده مرحله حفظ یا "داشت" ادراکات درافکارعمومی است و هم‌اکنون اتاق‌های بحران خارجی به واسطه پیشران بودن فضای مجازی در صدد آن هستند تا داشته‌های خود را به مرحله "برداشت" که همان کنترل رفتار است، برسانند.