تهران- ایرنا- هزاران نفر از حامیان یک حزب مخالف دولت و طرفدار روسیه در جمهوری چک عصر شنبه در پراگ تجمع کردند تا علیه دولت راست میانه این کشور اعتراض و از مدیریت اقتصادی و حمایت نظامی این کشور از اوکراین انتقاد کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، این اعتراض توسط جنبش PRO برگزار شد که نماینده‌ای در پارلمان ندارد و موضعی ملی‌گرا، طرفدار مسکو و ضد غرب در پیش گرفته است.

خبرگزاری جمهوری چک (CTK)، تعداد شرکت‌کنندگان در این تظاهرات اعتراضی را حدود ۱۰ هزار نفر تخمین زده است.

جیندریش رایچل رهبر جنبش PRO به جمعیت معترض در میدان ونسسلاس پراگ، گفت: ما امروز یک گام دیگر برداشتیم تا از راهی که منتهی به صخره‌ای به نام دولت پتر فیالا نخست‌وزیر جمهوری چک می‌شود، خارج شویم.

رایچل با بیان اینکه مقامات دولت کنونی جمهوری چک، عوامل قدرت‌های خارجی و دست‌نشانده‌هایی حقیر هستند و من دیگر یک دولت دست‌نشانده نمی‌خواهم، تاکید کرد: جمهوری چک باید هرگونه تلاش اوکراین برای پیوستن به ناتو را وتو کند.

به نوشته رویترز، جمهوری چک تحت هدایت دولت فعلی این کشور، یکی از متحدان نزدیک اوکراین بوده و تانک‌ها، راکت‌اندازها، بالگردها، گلوله‌های توپخانه و سایر مهمات را برای کمک به نیروهای اوکراینی ارسال می‌کند.

رایچل از سیاست‌های ملی‌گرایانه ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان به عنوان یک الگو استقبال کرد و خواستار اتحاد کشورهای اروپای مرکزی برای مقابله با بروکسل شد.

او همچنین از رابرت فیکو نخست‌وزیر سابق اسلواکی که پیش از انتخابات ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) موضع شدید ضد غربی اتخاذ کرده است، حمایت کرد.

معترضان همچنین از نظارت دولت بر اقتصاد این کشور انتقاد کردند؛ اقتصادی که از تورم ۲ رقمی رنج برده و عملکرد ضعیفی نسبت به همتایان اروپایی جمهوری چک داشته و تولید این کشور هنوز به سطح قبل از شیوع کووید-۱۹ بازنگشته است.

به گزارش ایرنا، معترضان دولت جمهوری چک پیشتر (فروردین) نیز در جریان تظاهرات خود در شهر پراگ از دولت فیالا به دلیل افزایش بهای انرژی و مواد خوراکی انتقاد کرده بودند.

معترضان که شمار آنها ۳۵ هزار نفر برآورد شده بود، خواستار خروج جمهوری چک از ناتو و برقراری صلح در اوکراین بودند. آنها علیه دولت شعار می‌دادند: شرم کنید، استعفا دهید.

این تظاهرات با عنوان «چک علیه فقر» و به درخواست حزب PRO برگزار شده بود. این حزب در پارلمان جمهوری چک حضور ندارد.

جمهوری چک ۱۰.۵ میلیون نفر جمعیت دارد و تورم این کشور در ماه مارس به ۱۵ درصد رسید.

دولت فیالا از آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ کمک‌های نظامی و انسان‌دوستانه زیادی در اختیار کی‌یف قرار داده است.