زنجان - ایرنا - مشاور و دستیار استاندار زنجان در امر مردمی سازی دولت با بیان اینکه در مسیر مردمی سازی دولت مهمترین‌ چالش ما گفتمان سازی است، گفت: اگر مدیران، مشارکت دادن مردم را یکی از اصلیترین اقدامات خود بدانند و برای هر کاری یک پیوست مردمی تهیه کنند قطعا گشایش‌های فراوانی در میدان عمل اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش ایرنا، با پیروزی انقلاب اسلامی، نقش مردم در عرصه های مختلف اداره امور جامعه تثبیت شد.

تجربه دهه های نخست انقلاب از ارتباط تنگاتنگ بین نهادهای مردمی و حاکمیت حکایت دارد و دوگانه سازی دولت و مردم به معنای امروز آن مشهود نیست.

دولت سیزدهم به عنوان دولت مردمی از همان ابتدای کار، مردمی سازی امور را وجهه همت خود قرار داد تا از این طریق سنت های مردمی را که از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی بوده دوباره با همان شور و کارکرد دهه های اول انقلاب، احیا کند.

رئیس جمهور بارها با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت مردم در مدیریت امور به اهتمام دولت به استفاده از این ظرفیت عظیم اشاره کرده است و از این رو در دولت سیزدهم مردمی‌سازی دولت با شناسایی و به کارگیری ظرفیت مردم در حوزه‌های مختلف دنبال می شود.

دستیاران مردمی سازی دولت در استان ها از جمله تدابیر اتخاذ شده برای راهگشایی در این زمینه است.

دستیاران مردمی سازی، حلقه وصل و میانی دولت و مردم هستند و از یکسو، صدای مردم و مشکلات جامعه را به دولت منتقل و از سوی دیگر چالش ها و توفیقات دولت را برای مردم تبیین می کنند.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع بیشتر از فعالیت ها و اقدامات مربوط به حوزه مردمی سازی دولت در زنجان با مهدی رفیعی، مشاور و دستیار استاندار زنجان در امر مردمی سازی دولت گفت و گو کرده است.

ایرنا. مفهوم مردمی سازی دولت را تشریح کنید.

مردمی‌سازی یعنی مشارکت دادن آحاد مردم در اداره و حکمرانی کشور و حل مسائل موجود در کشور با ظرفیت مردم.

ما در کشور از مقاطع حساس مثل انقلاب، جنگ، سیل و زلزله و همین اواخر همه گیری کرونا با مشارکت مردم عبور کرده ایم که اگر مشارکت مردم نبود بایدمتاسفانه طی دولت ها مردم و مشارکت مردم از اقدامات دولت پس زده شدند و اینطور برداشت شد که دولت به تنهایی توان حل مسائل را دارد. میلیاردها دلار هزینه می کردیم و در مقابل نتیجه مطلوبی هم حاصل نمی شد.

اعتقاد داریم که مردم در چهار ساحت تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرا و نظارت باید دخیل باشند؛ قانون اساسی ما نیز بر همین پایه مشارکت مردم نگاشته شده است اما متاسفانه طی مسیر دولت ها مردم و مشارکت مردم از اقدامات دولت پس زده شدند و اینطور برداشت شد که دولت به تنهایی توان حل مسائل را دارد در صورتی که در اغلب موارد یا ناتوان بوده یا سبب ایجاد مسائل و آسیب ها در حوزه های مختلف شده است.

ایرنا. برنامه ها و اقدامات در استان در این حوزه تاکنون چه بوده است؟

ما در استان زنجان در پنج حوزه تمرکز کرده ایم؛ گفتمان سازی مردمی سازی دولت، شناسایی گروه های مردمی ثبت شده و غیر ثبت شده همراه با توانمندسازی آنها، جلسات با گروه های نخبگانی، سفر های شهرستانی و دیدارهای عمومی.

البته در کنار این موارد کلی روی چند موضوع هم تمرکز کرده ایم که شامل موضوع نهضت ملی مسکن با کارگروه مردمی مسکن، تشکیل کارگروه مردمی جوانی جمعیت و ایجاد حلقه میانی در حوزه ورزش.

ما سعی خودمان را بر روی این مقوله گذاشته ایم که با دیدارهای مختلف گروه های مردمی، آمادگی لازم در گروه های مردمی را برای مشارکت با دولت فراهم کنیم، به عبارتی وظیفه دستیار مردمی سازی استاندار، گفتمان سازی در بین مدیران استان و ایجاد بستر و آمادگی در مردم و گروه های مردمی برای مشارکت فعالانه است.

ایرنا. چالش های پیش روی مردمی سازی در استان چیست؟

در مسیر مردمی سازی دولت مهمترین‌ چالش ما گفتمان سازی است، اگر مدیران مشارکت دادن مردم را یکی از اصلی ترین اقدامات خود بدانند و برای هر کاری یک پیوست مردمی بزنند قطعا در میدان عمل گشایش های فراوانی اتفاق خواهد افتاد.

اما شناخت دقیق نداشتن از این گفتمان و اعتقاد نداشتن به مردم سبب شده تا فاصله زیادی را تا رسیدن به دولت مردمی داشته باشیم؛ در اولویت بعد وجود نداشتن ساختارهای قانونی برای به میدان آوردن مردم را نیز می توان از موانع مسیر مردمی سازی دانست.

ایرنا. میزان موفقیت برنامه ها در حوزه مردمی سازی را چگونه ارزیابی می کنید؟

با توجه به اینکه رییس جمهور مبحث تبیین اقدامات و دستاوردهای دولت را نیز بر عهده دستیاران مردمی سازی گذاشته است، مهمترین اقدام ما در همین حوزه تبیین اقدامات دولت بوده است که سعی کرده ایم با استفاده از بستر شبکه های اجتماعی و ارتباط گیری با مردم به صورت بدون واسطه اقدام دولت در استان را به زبان ساده انتقال دهیم و مسائل موجود در کف جامعه را نیز جمع بندی و دسته بندی کرده و به مدیران انتقال دهیم.

در ایجاد ساختارهای مردمی و گفتمان سازی و حرکت دادن مدیران به استفاده از ظرفیت های مردمی جزو استان های پیشرو هستیم.مردمی سازی نهضت ملی مسکن یکی از نمونه های بارز اقدامات مثبت ما در حوزه تبیین اقدامات دولت بوده است و توانسته ایم مسائل و مشکلات مردم را در این خصوص به گوش مدیران مربوطه برسانیم، ایجاد این رابطه دو سویه در حوزه مسکن از نقاط قوت بوده است.

ایرنا. فعالیت های مردمی سازی در استان نسبت به سایر استان ها از چه وضعیتی برخوردار است؟

همکاران ما در سایر استان ها هم اقدامات و تلاش های خوبی را داشته اند و ما سعی می کنیم از الگوها و تجربیات موفق دیگران استفاده کنیم اما این یک واقعیت است که در ایجاد ساختارهای مردمی و گفتمان سازی و حرکت دادن مدیران به استفاده از ظرفیت های مردمی جزو استان های پیشرو هستیم.

نقطه زنی هایی که با سفرهای شهرستانی انجام داده ایم سبب مشارکت بالای گروه های مردمی شده است.

هم اکنون نیز روی فعالان مردمی جوانی جمعیت تمرکز کرده ایم تا در این حوزه نیز اتفاقات خوبی رخ بدهد.