تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴

گناوه - ایرنا- آیین مذهبی و سنتی " سرصفری" ( سرآمدن ماه محرم و صفر) به همراه تجلیل از پیرغلامان حسینی در بندرگناوه باحضور پرشور عزاداران و دوستداران اهل بیت(ع) برگزار شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، آئین سرصفری از آئین‌های دیرین در شهر گناوه همه ساله در آخرین شب ماه صفر با حضور پرشور عزاداران به طرز باشکوهی برگزار می شود.

در این آئین از پیرغلامان حسینی حاج احمد برازجانی بانی و مسئول حسینیه معتمدی، حاج محمد حسین شهاب زاده در کوی "عبد امام" و الله کرم واعظ خادم و قاری مسجد و حسینیه "حضرت زینب (س) " به همت هیات حضرت زینب(س) تجلیل شدند.

برافراشته شدن پرچم متبرک حرم حضرت زینب کبری (س) در محل حسینیه حضرت زینب (س) و سنج و دمام از دیگر برنامه های آئین سرصفری بود.

مسئول هیات حضرت زینب (س) کوی عبدامام گناوه به خبرنگار ایرنا گفت: باتوجه به اینکه ماه صفر به‌مانند ماه محرم در نزد مردم جنوب بخصوص استان بوشهر بسیار ارزشمند و عزیز است، با استقبال پرشور دوستداران اهل بیت (ع) گرامی داشته می‌شود.

محمد مظفری افزود: یکی از آیین های دیرین در گناوه ، آیین سرصفری که سرآمدن ماه محرم و صفر را ندا می‌دهد، است ، در عصر و غروب روز سی ام ماه صفر همراه با اجرای چندین برنامه برگزار می شود.

وی گفت: تجلیل از خادمان و برگزار کنندگان مجالس سوگواری ابا عبدالله الحسین، هیات ها و تکایا از عمده برنامه های این آیین است که در عصر و غروب شهادت امام هشتم شیعیان حضرت امام رضا (ع) انجام می شود.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: آیین‌هایی متنوعی که در دهه آخر ماه صفر برگزار می‌شود، همگی مبتنی بر باورهای اصیل مردم جنوب است که از دیرباز موردتوجه قرار گرفته است.

وی گفت: در ماه صفر اغلب آیین‌هایی که در ماه محرم اجرا می‌شود، رواج دارند که ریشه در دین و اعتقادات مذهبی مردم جنوب داشته و از مفاهیم و معانی غنی و عمیقی برخوردارند که به شکوه و ابهت آن‌ها افزوده است.

مظفری افزود: باتوجه به اینکه ماه صفر یک ماه بزرگ و بسیار سنگین در میان مردم استان بوشهر شناخته می‌شود، با سوگواری کردن و دخیل شدن به برخی از باورهای قدیمی تلاش می‌کنند تا این ماه را بدون اتفاقی سپری کنند.

وی بیان کرد: در روزهای پایانی این ماه از جمله آخرین روز از پیرغلامان، مداحان و نوحه‌خوانان، خادمان، هیات‌ها و دسته‌های عزاداری، آشپزهای غذاهای نذری و در مجموع از دست‌اندرکاران مراسم عزاداری حسینی به طرق مختلفی نظیر پاشیدن گل بر سر آن‌ها و اهدای لوح تجلیل می‌شود.

وی اظهار کرد: پایین آوردن پرچم‌های سیاه از سر درخانه‌ها، حسینه‌ها و مساجد و نصب پرچم‌های سبز به این معنا که ماه عزاداری امام حسین (ع) تمام شد، از دیگر رسومی است که در این منطقه بلافاصله پس از پایان ماه صفر با اجرای برنامه های متنوع و شاد اجرا می‌شود.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر سابقه دیرینه در برپایی مناسبت های مذهبی بخصوص در ایام محرم و صفر دارد.