به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی در راستای اصلاح قانون مربوط به کنکور در دستور کار قرار گرفت و ۱۴۷ نماینده به فوریت این طرح رای موافق، ۵۶ نماینده رای مخالف و ۷ نماینده رای ممتنع دادند.
پیش از رای گیری مسلم صالحی در موافقت با این فوریت این طرح گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره ورود کرده در حالی که هر روز مردم به نمایندگان مجلس درباره دغدغه خود پیام میدهند. اما این موضوع وجود دارد که اگر امکانات آموزشی سبب ارتقاء معدل دانش آموز میشود، بر عکس آن هم صادق است. از طرفی در تصییح اوراق امتحانی بیشتر سلیقه تصییح کنندگان ملاک است که بر معدل دانش آموزان اثر دارد.
نماینده مردم اقلید در مجلس افزود: فردی که در نظام قدیم درس خوانده گناه او در این باره چیست که این نحوه برگزاری کنکور دیگر برای او برای بهبود معدل اثر ندارد و نمیتواند در این باره خود را ارتقاء دهد.
وی تاکید کرد: توجیه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که از مهارت تست زنی و مهارت دقت دانش آموزان باید بهتر استفاده شود ولی بدون نظرخواهی از مجلس و کارشناسان، شورای عالی انقلاب فرهنگی در تلاش برای قانونگذاری است. در مجموع این تصمیم گیریهای زودگر باعث فشار بر دانش آموزان میشود و امیدواریم شاهد اصلاح این قانون شویم تا حقوق داوطلبان کنکور تضییح نشود.
فقط خانوادههای متمول میتوانند امکان موفقیت فرزندان خود را در کنکور فراهم کنند
امیرحسین بانکی پور در مخالفت با این طرح گفت: طبق قانون، هر تصمیمی درباره کنکور باید پیش از برگزاری کنکور اتخاذ شود و این طرح در عمل بی فایده است و اجازه نخواهد داد این تصمیم به نتیجه برسد و طرح آن سبب تشویق اذهان عمومی میشود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: طبق گزارش ارائه شده وزیر در کمیسیون، کتب درسی در مدارس منسوخ شده و محتوای درسی ضعیف است و این تصمیم برای این است که هویت مدارس به جایگاه خود بازگردد. از طرفی طبق آمار فقط درصد کمی از خانوادهها امکان رسیدن به نتایج موفق در کنکور را دارند و آنها هم خانواده هایی هستند که توانایی پرداخت هزینههای کنکور را دارا هستند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: هیچ دولتی در این باره ورود نکرد ولی دولت سیزدهم پای این موضوع ایستاد و بهتر است در این شرایط، مرعوب جو رسانهای نشویم و بیشتر این جوسازیها از سوی موسسات کنکور انجام میشود.
علیرضا سلیمی در موافقت با این طرح گفت: اینکه آقای بانکی پور میفرمایند دانش آموزان از کلاسهای درسی فاصله گرفتند و به سمت کلاسهای کنکور رفتند، نوع سوالات کنکور نیست؟
وی افزود: سازمان سنجش به نحوی سوالات کنکور را طراحی کرده است که دانش آموزان از اکنون به سمت سوالات کنکور حرکت کنند.
عضو هیات رییسه مجلس یادآور شد: اگر قرار است بر اساس تاثیر قطعی معدل در کنکور حرکت کنیم، واقعیت این است که زیرساختها فراهم نیست. همچنین آیا اعمال سلیقه در تصییح اوراق انجام میشود یا خیر. از طرفی افرادی که توانایی مالی دارند و ۶۰ تا ۷۰ میلیون شهریه برای کلاس کنکور پرداخت میکنند با افرادی که در چادرهای استان سیستان و بلوچستان یا عشایر درس میخوانند از نظر آموزشی قابل مقایسه هستند؟
نماینده مردم محلات در مجلس تاکید کرد: چرا باید ما دانش آموزانی که از تحصیل دور شدن و امروز تصمیم به ادامه تحصیل گرفتند را مجازات کنیم و او را از تحصیل دور نگه داریم.