مشهد- ایرنا- گرانی کالاهای پرمصرف در آستانه بازگشایی مدارس و تغییر فصل دلیل اصلی استقبال‌ از نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه مشهد است که هر ساله در روزهای پایانی تابستان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی این شهر برپا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این هفته بیست و دومین نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه در شرایطی در مشهد آغاز به کار کرد که در همان ساعات اولیه جمعیت حاضر در آن قابل توجه بود و نوشت افزار، پوشاک، کیف و کفش و برخی مواد غذایی جزو کالاهای پرفروش نخستین شب نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه در مشهد بود و مردم بیش از همه چیز انتظار قیمت پایین تر این کالاها را داشتند.

در کنار کالاهای یادشده، اجناسی مانند لوازم خانگی، کالاهای بهداشتی و شوینده ها در رتبه بعدی قرار می گرفتند که اقبال مردم به آنها به نسبت اقلامی مانند نوشت افزار و کیف و کفش چندان زیاد نبود.

برنامه ریزی برگزاری این نمایشگاه توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اتاق اصناف مشهد و شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد صورت گرفته است تا در روزهای پایانی فصل تابستان به بخشی از نیاز مردم به منظور دسترسی به کالای خوب با قیمت مناسب پاسخ گفته شده و بازار برخی اجناس نیز از حالت رکود خارج شود.

یکی از شهروندانی که در حال خرید مواد غذایی از غرفه ای در نمایشگاه کالا بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از نبود کالاهای اساسی طرح تنظیم بازار گلایه و بیان کرد: بیشترین اقلامی که در غرفه ها عرضه می شود، شیرینی، شکلات، تنقلات و مواد غذایی است که قیمت آن نیز چندان تفاوتی با بازار سطح شهر ندارد.

کالاهای اساسی طرح تنظیم بازار در این نمایشگاه عرضه نشده و مواد غذایی موجود بیشتر تنقلاب، آجیل و خشکبار، شیرینی و کالاهای مصرفی است که در فروشگاه های مواد غذایی هم عرضه می شود.به گفته عضو هیات رییسه و دبیر اتاق اصناف مشهد، کالاهای اساسی طرح تنظیم بازار در این نمایشگاه عرضه نشده و مواد غذایی موجود بیشتر تنقلات، آجیل و خشکبار، شیرینی، خرما، رب، برنج و کالاهای مصرفی است که در فروشگاه های مواد غذایی هم عرضه می شود.

علی اصغر شعبانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا استقبال مردم از نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در روز نخست را بسیار عالی توصیف و اظهار کرد: پارسال سه هزار و ۵۰۰ مترمربع از مساحت نمایشگاه بین المللی به عرضه مستقیم کالای پاییزه اختصاص یافته بود که امسال این میزان به ۶ هزار مترمربع رسیده است و به همان نسبت نیز استقبال مردم چند برابر شده است بویژه دیشب استقبال از غرفه های نوشت افزار کم نظیر بود.

وی افزود: ۲۶۰ واحد صنفی زیر پوشش ۹ اتحادیه مشهد در نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه حضور یافته اند که شامل ۷۹ غرفه مواد غذایی، ۱۰۴ غرفه پوشاک، ۱۹ غرفه کیف، ۹ غرفه شوینده، ۱۶ غرفه کفش، هشت غرفه لوازم خانگی و ۲۳ غرفه نوشت افزار می شود.

دبیر اتاق اصناف مشهد گفت: قیمت کالاها در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا کاملا کارشناسی شده و دقیق تر از سال گذشته توسط اتحادیه ها رصد شده است، به طور معمول قیمت تمام کالاها ۱۰ تا ۱۵ درصد پایین تر از قیمت بازار است که گاه این تفاوت به ۲۰ درصد هم می رسد.

نوشت افزار فاقد تنوع لازم/ لباس فرم مدارس عرضه نشد

نوشت افزار عرضه شده در این نمایشگاه پرشمار و خوش قیمت است اما به گفته مراجعان همه نیازها را جواب نمی دهد به طوری که یکی از شهروندان از نبود همه انواع نوشت افزار در این نمایشگاه اظهار گلایه کرد و گفت: برای دخترم به خط‌کش نیاز داشتیم اما نتوانستیم آنرا در بین اقلام نمایشگاه پیدا کنیم.

او در عین حال از قیمت اجناس رضایت داشت و افزود: قیمت ها از بازار پایین تر است، قیمت برخی نوشت افزار در خیابان "پیروزی" که منزل ما در آن قرار دارد خیلی بالا است و من نتوانستم همه نیازهای دخترم را از مغازه های نزدیک منزلمان تامین کنم.

رییس اتحادیه صنف کتاب، نوشت افزار و صحافان مشهد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا کاهش قیمت نوشت افزار را بیشتر مربوط به مداخله سایر بخشها در این حوزه دانست و گفت: مداخله نهادهای دیگر در عرضه نوشت افزار باعث شده است که میزان فروش واحدهای صنفی زیر پوشش این اتحادیه به یک چهارم کاهش یابد.

رامین درخشان پور افزود: اگر سود فروش آجیل و خشکبار یا پوشاک ۵۰ درصد است این رقم در نوشت افزار به ۱۵ درصد هم نمی رسد و اکنون در آستانه بازگشایی مدارس شاهد هستیم که دستگاه های اجرایی مختلف وارد عرصه فروش نوشت افزار شده اند و این در حالی است که صنوف توانایی رقابت با برخی از این دستگاه های بزرگ را ندارند.

قیمت کنونی اقلام نوشت افزار نسبت به تابستان سال گذشته در حوزه کتاب و دفتر بین ۳۰ تا ۷۰ درصد و در حوزه منابع چاپی تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.وی گفت: قیمت کنونی نوشت افزار نسبت به تابستان پارسال در حوزه کتاب و دفتر بین ۳۰ تا ۷۰ درصد و در حوزه منابع چاپی تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

درخشان پور، افزایش قیمت نوشت افزار به ویژه کاغذ را مربوط به اسفندماه سال گذشته دانست و افزود: اواخر پارسال که تب و تاب قیمت در دلار وجود داشت، قیمت نوشت افزار به ویژه کاغذ به یک باره افزایش یافت اما قیمت این اقلام در شرایط کنونی نسبت به اسفند سال گذشته کاهش داشته است.

وی در خصوص سهم کالاهای وارداتی در کالاهای عرضه شده این صنف گفت:‌ کالاهای ایرانی در حوزه نوشت افزار و کتاب تقریبا همه نیازها را پاسخ می دهد اما بسته به سلیقه مشتری و میزان عرضه، گاه کالاهای مشابه نیز وارد می شود.

درخشان پور افزود: هرچند اعتقادی به نمایشگاه عرضه مستقیم کالا نداریم اما برخی از واحدهای صنفی زیر پوشش این اتحادیه در نمایشگاه حضور یافته و فروش خوبی هم دارند.

دبیر اتاق اصناف مشهد هم در خصوص تنوع نداشتن نوشت افزار عرضه شده در این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: اقلام عرضه شده در نمایشگاه ۵۰ تا ۶۰ درصد کل نوشت افزارهای موجود را شامل می شود، با این حال یکی از پرفروش ترین غرفه های نمایشگاه مربوط به نوشت افزار است.

به گفته شعبانی، در نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه مشهد لباس فرم مدارس عرضه نمی شود و بیشتر پوشاک معمول برای همه سنین و با قیمتی پایین تر از بازار است.

همه کالاها در نمایشگاه کارشناسی شده است

هرچند فروش لوازم بهداشتی و شوینده ها در نمایشگاه پاییزه به اندازه نوشت افزار و کیف و کفش نیست اما رییس اتحادیه صنف لوازم بهداشتی و آرایشی مشهد گفت که شرکت کنندگان در این نمایشگاه باید کالای خود را ۲۰ درصد زیر قیمت بازار عرضه کنند.

محمدجواد فرزانه افزود:‌ این اتحادیه تنها به واحدهای صنفی دارای پروانه کسب اجازه حضور در نمایشگاه را داده است که فکر نمی کنم بیشتر از ۶ معرفی‌نامه در این زمینه صادر شده باشد و ما با دقت کالاهای عرضه شده در نمایشگاه را به لحاظ جنس، کیفیت و قاچاق یا تقلبی نبودن، بررسی کرده و پس از آن اجازه عرضه این اقلام در نمایشگاه را می دهیم.

واحدهای صنفی یا تولیدکنندگان لوازم بهداشتی که محصولات کیفی تر و بازار خوبی در سطح شهر دارند خیلی از حضور در نمایشگاه استقبال نمی کنند، بیشتر واحدهایی در نمایشگاه حضور می یابند که فروششان در سطح شهر در رقابت با دیگران کمتر است.فرزانه گفت: واحدهای صنفییا تولیدکنندگانی که محصولات کیفی تر و بازار خوبی در سطح شهر دارند چندان از حضور در نمایشگاه استقبال نمی کنند و عمدتا واحدهایی در نمایشگاه حضور می یابند که فروش آنها در سطح شهر در رقابت با دیگران کمتر است.

امید فروشندگان کیف و کفش به فروش نمایشگاهی

کیف و کفش مدارس نیز از اقلام پرتقاضای این نمایشگاه است که توجه بسیاری از شهروندان را به خود جلب کرده و غرفه داران نیز در این بخش رضایت نسبی دارند اما به نظر می رسد تعداد غرفه های فروش کیف و کفش در حد نیاز نیست و از سوی دیگر قیمت کیف و کفش در سال جاری رشد داشته و فروشندگان امید دارند که بتوانند در این نمایشگاه رکود امسال را به نحوی جبران کنند.

رییس اتحادیه سراجان مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: ۱۷ واحد صنفی دارای پروانه کسب از این اتحادیه برای حضور در نمایشگاه معرفی نامه گرفته اند و در واقع طبق تفاهم انجام گرفته همه فروشندگان شرکت کننده در این نمایشگاه باید از صافی اتحادیه عبور کنند.

سیدمحمد موسوی، قیمت همه کیف های عرضه شده در این نمایشگاه را کارشناسی شده توسط این اتحادیه و ۱۰ تا ۱۸ درصد کمتر از بازار دانست و گفت: ۸۰ درصد از کیف های عرضه شده در این نمایشگاه مربوط به مدارس است.

وی بیان کرد: به طور کلی امسال قیمت انواع کیف نسبت به پارسال ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش دارد، فروش کیف هم در بازار مشهد خیلی ضعیف بود، انبار بیشتر فروشندگان مملو از کیف است بدون اینکه تقاضایی برای آن باشد و فروشندگان بیشتر به چند روز باقیمانده تا ابتدای مهر و نمایشگاه امید بسته اند که بتوانند انبارشان را از کالا خالی کنند.

اتحادیه سراجان مشهد به افرادی نامه معرفی برای حضور در نمایشگاه کالای پاییزه را داد که بتوانند خدمات پس از فروش داشته باشند تا افراد بی نام و بدون برند در نمایشگاه حضور پیدا نکنند.وی با اشاره به رتبه دوم مشهد از نظر کیفیت و میزان تولید کیف در کشور، افزود: تولیدکنندگان مشهدی حتی بخشی از تولیدات خود را به کشورهای همجوار صادر می کنند و ما تاکید کرده ایم که حتما کالای درجه یک تولیدکنندگان مشهد در این نمایشگاه عرضه شود.

موسوی بیان کرد: اتحادیه سراجان مشهد به افرادی نامه معرفی برای حضور در نمایشگاه کالای پاییزه را داد که بتوانند خدمات پس از فروش داشته باشند تا افراد بی نام و بدون ویژند در نمایشگاه حضور پیدا نکنند.

رییس اتحادیه کفاشان مشهد نیز میزان افزایش قیمت انواع کفش نسبت به پارسال را ۲۰ درصد ذکر و آنرا را ناشی از رشد حقوق و دستمزد کارگر دانست که قیمت تمام شده تولید کفش را افزایش داده است.

محمد محمدی اظهار داشت: تا قبل از برپایی این نمایشگاه تقاضای شهروندان بیشتر به سمت تعمیر کفش ویژه دانش آموزان بود و بیشترین فروش کفاشان در روزهای آخر تابستان کفش ویژه کلاس اولی ها است.

وی با اشاره به حضور حدود ۱۶ نفر از دارندگان پروانه کسب از اتحادیه کفاشان در این نمایشگاه کالا اضافه کرد: آنچه فروشندگان کفش در نمایشگاه کالای پاییزه مشهد عرضه می کنند، به قیمت تمام شده تولید بوده و کیفیت اجناس نیز مطلوب است.

تعداد بازرسان کم اما ...

به گفته مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف خراسان رضوی تنها چهار نفر در قالب ۲ گروه دونفره در قالب گشت های مشترک بر عرضه کالا در نمایشگاه پاییزه مشهد نظارت دارند که این موضوع ظرفیت گروه های بازرسی را هم افزایش می دهد.

محسن صیادی گفت: قیمت همه کالاهای عرضه شده در این نمایشگاه توسط کارشناسان اتحادیه های مربوطه بررسی و تایید شده است و بر کالاهایی که به صورت مستقیم از کارخانه در نمایشگاه عرضه شده است نیز توسط بازرسان اداره کل صنعت، معدن و تجارت نظارت می شود.

وی در خصوص رسیدگی به شکایات مردمی در نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه مشهد گفت: غرفه ای به منظور رسیدگی به شکایات در سالن فردوسی نمایشگاه مستقر شده و آماده رسیدگی به شکایات دریافتی است و شعبه تعزیرات حکومتی نیز به صورت سیار در نمایشگاه حضور دارد و در مواقع لزوم به شکایات رسیدگی می کند.

بیست و دومین نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه مشهد از یکشنبه ۲۶ شهریور تا روز جمعه ۳۱ شهریور همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۲ شب دایر است.