حسین تاریخی در گفتوگو با خبرنگار گروه جامعه ایرنا درباره فعالیت دانشآموزان در تشکلها اظهار داشت: دانشآموزان انگیزه و مهارت لازم برای انجام فعالیتهای فوق برنامه، فرهنگی یا تشکیلاتی در مدرسه دارند اما یک محافظهکاری و به نوعی مراقبتهای خارج از عرف توسط اولیای مدرسه برای میدان دادن به دانش آموزان رقم میخورد؛ در واقع افرادی که باید تسهیلگر باشند و کمک کنند تا دانشآموزان در میدان باشند، مقداری دست به عصا حرکت میکنند.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان اضافه کرد: مطابق با سیاستی که آموزش و پرورش امسال پیشبینی کرده است، گام خوبی برای فراهم کردن محیط مدرسه در جهت انجام فعالیتهای دانشآموزان در تشکلها برداشته خواهد شد.
تاریخی ادامه داد: مدیر مدرسه علاوه بر ترغیب دانش آموزان به عضویت در تشکل ها، باید سبد تشکلها در مدارس را هم تقویت کند و به آنها میدان دهد که با فراغت عضوگیری و برنامههای خود را اعلام کنند و این اقدام به عنوان یک شاخصه مطرح شده و اگر این اتفاق میسر نشود به عنوان یک امتیاز منفی برای مدیر مدرسه درنظرگرفته میشود.
دانشآموزان عضو تشکل در معرض آسیبهای کمتر
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان درباره تاثیر برنامههای تشکلها به ویژه اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در اوقات فراغت، گفت: ۲ سال قبل یک پیمایش میان دانشآموزان عادی و عضو تشکلها انجام و میزان درگیرشدن آنها با آسیبهای فرهنگی و اوقات فراغتی مقایسه شد که بنا بر نتایج این مطالعه، دانشآموزان عضو تشکلها به صورت جدی با آسیبهای عدم برنامهریزی درست از اوقات فراغت و فضای رسانه فاصله داشتند.
تاریخی گفت: به نظر میرسد که نتایج این تحقیق منطقی است زیرا فردی که به عضویت یک تشکل درمیآید یعنی مسئولیت در آن تشکل را پذیرفته و باید ایفای نقش کنند. باید برای برنامه زمانی برای خود طراحی کنند. اوقات فراغتی که از سر بیتدبیری یا بیبرنامگی باشد، هرگونه انحرافی در آن ممکن است.