گرگان- ایرنا- بانوان با حلوا برنجی، تسبیح‌های سبز رنگ و قرآن به دست با پای پیاده همزمان با سومین شب شهادت امام رضا (ع) در کوچه پس کوچه‌های شهر مینودشت خود را به خانه «سیده خاله» می‌رسانند تا در این گوشه دنجِ شوریده حالشان آرام بگیرد.

به گزارش ایرنا، از کوچه پس کوچه‌های مینودشت می‌گذرم. شنیده‌ام بانوان عزادار از نقاط مختلف استان گلستان همچون گرگان، علی‌آبادکتول، گالیکش، کلاله رامیان و گنبدکاووس در روز سوم شهادت رضا (ع) مراسم ویژه‌ای در خانه یکی از سادات شهر برگزار می‌کنند.

از غروب تا شامگاه دیشب مصادف باسومین شب شهادت امام رضا (ع) دسته های مختلف بانوان با حلوا برنجی، نان روغنی سنتی، خرما، شکلات و نان و پنیر از مناطق و محله های مختلف گلستان و نیز از روستاهای اطراف شهرستان مینودشت به منزل سیده فاطمه آمدند تا در سوگ شهادت امام مهربانی‌ها بنشینند.

تهیه و توزیع شیربرنج بین کودکان حاضر در مجلس سومین روز شهادت امام رضا (ع) در این مجلس جریان دارد و افراد مختلف در پذیرایی از مهمانان این مجلس رضوی با عشق و ارادت خالصانه خادمانه خدمت می‌کنند.

در این آئین بانوان همزمان با غروب خورشید با ختم قرآن و بیش از هزاران صلوات به یاد غربت ومظلومیت امام رضا (ع) می خوانند و بر سر و سینه می‌زنند.

در این سنت دیرین و دیرپای خاله فاطمه مداحان و مرثیه‌سرایان با استقرار در جایگاه به مداحی و مرثیه سرایی می‌پردازند.

کودک و نوجوان، جوان و پیر به یاد غروب تلخ و تاریک سومین شب شهادت امام رضا (ع) هم صدا طنین اشک ریخته و سوگواری می کنند. اهدای نذورات و بسته‌های نمک به بانوان و دختران از دیگر جلوه‌های سومین شب شهادت امام رضا (ع) در خانه «سیده فاطمه» محسوب می‌شود.

حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام (۱۴۸ - ۲۰۳ ه. ق) فرزند امام کاظم (علیه السلام)، هشتمین امام شیعیان است؛ مدت امامت ایشان ۲۰ سال و همزمان با خلافت هارون الرشید، امین و مأمون عباسی بود.

آن حضرت در سال ۲۰۰ هجری به اصرار و اجبار مأمون از مدینه راهی شهر «مرو» در خراسان محل خلافت این خلیفه عباسی شدند.

مأمون امام رضا (ع) را مجبور به پذیرش عنوان ولایتعهدی کرد و سرانجام در سال ۲۰۳ هجری ایشان را با زهر مسموم کرد و به شهادت رساند.