« صمد علیزاده » روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: موضوع سرویس مدارس پس از وقفه چند ساله به دلیل شیوع بیماری کرونا امسال در کارگروه ماده ۱۸ که مختص سرویس مدارس است فعال شده و با تقسیم کار بین سازمانها و ارگانهای ذیربط در این کار، تصمیمات بسیار مناسبی برای سرویس مدارس استان گرفته شد.
وی اضافه کرد: بعد از گفتگوهای زیاد و نگرش منطقی تلاش شد تا هم منافع شرکتهای حمل و نقل و اولیا و نیز مدیران مدارس را مد نظر قرار دهیم و مدارس باید بخشنامه را فصل الخطاب قرار دهند.
علیزاده سه نوع خودروی سواری، ون و مینی بوس را برای ایاب و ذهاب دانش آموزان ذکر کرد و گفت: برای هر سه خودرو سه نوع مسافت و قیمت در نظر گرفته شده و طبق بخشنامه قیمتها بر اساس میزان کیلومتر و شعاع کیلومتر محاسبه میشود.
وی مسئولیت اجرای بخشنامه سرویس مدارس را بر عهده مدیر مدرسه و رئیس ناحیه آموزش و پرورش دانست و اظهار کرد: عزم جدی سازمان بر نظارت در نحوه صحیح اجرای مقررات مدرسه است.
وی ملاک نرخ گذاری را مصوبه شورای شهر و تاییدیه فرمانداری اعلام کرد و گفت: مدیران مدارس به طور حتم با پیمانکاران مجاز که اسامی آنها در سامانه سپند هست قرارداد ببندند و بعد از عقد قرارداد با مدارس فهرست رانندگان را در سامانه سپند بارگذاری کنند تا هم مدیر مدرسه و هم اولیای دانشآموزان از نام راننده اطمینان حاصل کنند.
وی ملاک نرخ گذاری را مصوبه شورای شهر و تاییدیه فرمانداری اعلام کرد و گفت: مدیران مدارس به طور حتم با پیمانکاران مجاز که اسامی آنها در سامانه سپند هست قرارداد ببندند و بعد از عقد قرارداد با مدارس فهرست رانندگان را در سامانه سپند بارگذاری کنند تا هم مدیر مدرسه و هم اولیای دانشآموزان از نام راننده اطمینان حاصل کنند.
علیزاده خاطرنشان کرد: بر اساس درخواست دادستان به خاطر جلوگیری از حوادث احتمالی و نیز پیشگیری از ترافیک در بعضی معابر عمومی از مدیران مدارس درخواست میشود مدارسی که حیاتشان امکان دور زدن و ورود و خروج سرویس مدرسه را میدهد اجازه ورود و خروج سرویس به مدرسه را بدهند.
رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با بیان اینکه سرویس مدارس استثنایی رایگان و هزینه آن بر عهده شهرداری است، گفت: مدیران مدارس به محض مشخص شدن رانندگان و شرکتها حتماً کلاس توجیهی برای رانندگان برگزار کرده و حدود و قوانین و انتظارات اولیا را برای رانندگان تشریح کنند.
وی خاطرنشان کرد: با وجود سرویس قانونی در مدرسه چنانچه والدین از سرویس مصوب مدرسه استفاده نکنند و خودشان سرویس و خودروی آزادبری را انتخاب کنند مدرسه و سازمان هیچ تعهد و مسئولیتی در قبال حوادث پیش آمده در طول مسیر مدرسه و خانه نخواهند داشت.
علیزاده با بیان اینکه سال گذشته ۴۰ هزار دانش آموز در تبریز از سرویس مدرسه استفاده کردند، پیش بینی کرد: این رقم در سال جاری تا ۵۰ هزار نفر افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، امسال نزدیک ۹۰۰ هزار دانش آموز در هشت هزار و ۲۱۴ مدرسه در آذربایجان شرقی سال تحصیلی را آغاز می کنند.