مرضیه اکبری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: فیلم و سینما بیشترین تاثیر خود را بر کودکان میگذارد، از این رو علاوه بر جنبه سرگرمی از منظر آموزشی و نهادینه کردن الگوی شخصیت و سبک زندگی آنها اهمیت بسیار دارد.
وی افزود: سبک زندگی در بزرگسالی و نوجوانی ناشی از روایتها و بازنماییهایی است که در کودکی از طریق رسانه و فیلم تولید شده است.
این پژوهشگر خانواده با بیان اینکه اثرگذاری فیلم بر ذهن کودک؛ بهترین فرصت برای قالب بندی زیست اجتماعی اوست، افزود: به این موضوع باید به مثابه فرصت نگریست و با نظارت و حساسیت بر صنعت سینما الگوبرداری های مثبت و سازنده را گسترش داد.
اکبری افزود: سینمای کودک و نوجوان نیازمند جامعه شناسی و مطالعه و پژوهش های هدفمند برای بازتولید الگوی های اجتماعی سالم است ؛ برای کودک فیلم چیزی جز واقعیت نیست از این رو او بیشترین انطباق را با شخصیت های محبوب فیلم بروز می دهد.
اکبری با بیان اینکه رفتار شخصیتها در فیلم بیشترین تاثیر را بر جامعه پذیری کودک در آینده میگذارد، افزود: یادگیری کودک از طریق مشاهده است و صنعت سینما و فیلم در این مساله نقش تعیین کننده دارد.
این جامعه شناس افزود: در تولید آثار سینمایی کودک و نوجوان باید به این رویکرد توجه کرد که فیلم برای جامعه هدف باشد نه درباره آنها؛ به این معنا که مخاطب بتواند با شخصیتهای داستان همذات پنداری کند و به تدریج اندوخته اجتماعی برای ورود به دنیای بزرگسالی پیدا کند.
وی با بیان اینکه فیلم یک ابزار قدرتمند ارتباطی و آموزشی است، تصریح کرد: از سینما و فیلم میتوان برای کاهش آسیبهای اجتماعی کودک و نوجوان در آینده بهره جُست و در این زمینه هم افزایی فعالان این حوزه با جامعه شناسان و روانشناسان کودک ضروری و راهگشا خواهد بود.
اکبری خاطر نشان کرد: توجه به مراحل رشد ذهنی کودک و نظام مفاهیم او در فیلمهای تولیدی نکته مهمی است که غفلت از آن می تواند آسیب های جبران ناپذیری بهدنبال داشته باشد.
به گزارش ایرنا، سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان با دبیری مجید زینالعابدین و با مشارکت سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی و شهرداری اصفهان از پانزدهم تا بیستم مهرماه امسال (۷ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳) در اصفهان برگزار میشود.
بیش از چهل کشور آثار خود را برای شرکت در این جشنواره ارسال کردند.