محمود رضایی کوچی ، روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پروژه در قالب هفت قطعه تعریف شده که ۶ قطعه آن کامل است و قطعه هفت نیز ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: ۶ قطعه نخست آن در قالب آزادراه و قطعه هفت آن نیز بخشی در قالب بزرگراه و حدود سه کیلومتر انتهایی نیز در قالب راه اصلی آماده افتتاح است.
او اظهار کرد: به طور طبیعی در بحث راههای دسترسی به آزادراه چه از شهر شیراز و دیگر مسیرها نیاز است که اقداماتی انجام شود که این اقدامات مجزا از پروژه آزادراه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: مثلا در منطقه گویم که جزو محدوده شهری است شهرداری شیراز اجرای یک زیرگذر را در آنجا شروع کرده که با تکمیل و بهره برداری از این زیرگذر درستی به آزادراه نیز راحت تر خواهد شد.
رضایی افزود: هم اینک نیز مسیرهای منتهی به آزادراه مسیرهایی هستند که پاسخ حداقلی را میدهد و امکانات آزادراه نیز متناسب با آنچه که به عنوان تقاضای استفاده از آزادراه است وجود دارد و دستگاههای خدمات رسان مانند اورژانس، پلیس و هلال احمر در مسیر مستقر خواهند بود و خدمات رسانی خواهند کرد.
وی ادامه داد: در گام نخست، آزادراه به شکل فاز بندی شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت و امکان دارد که در فاز نخست فقط ترافیک سبک از آنجا عبور داده شود و پس از باز شدن مسیر گویم و تکمیل زیرگذر و دیگر راههای دسترسی آزادراه به شکل کامل تری مورد استفاده قرار گیرد.
تکمیل اَبَرپروژه آزادراه شیراز- اصفهان که در سال ۱۳۸۹ آغاز شد، در مهرماه سال ۱۴۰۰ به پیشرفت ۸۵ درصدی رسید و هم اینک نیز با توجه به تامین اعتبار از سوی دولت سیزدهم آماده افتتاح است.
مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز حدود ۵/۵ ساعت به طول میانجامد.
با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان که برخلاف مسیر فعلی به شکل مستقیم است طول مسیر ۱۳۵ کیلومتر کوتاهتر و مدت زمان سفر نیز حدود ۲ ساعت کمتر میشود.
این پروژه حدود ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هم اینک عملیات نصب علائم ترافیکی و ایمنی در این محور در دست انجام است.