ارومیه - ایرنا - رییس اداره مکانیزاسیون فناوری‌های نوین جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال به صورت تسهیلات بانکی به عاملیت بانک کشاورزی برای خرید ماشین آلات و ادوات کشاورزی در استان واگذار شده‌ است.

مجید علیوندروز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تا کنون پنج درصد این مبلغ جذب شده‌ است افزود: علت پایین بودن میزان جذب و پرداخت مشروط کردن پرداخت تسهیلات به تراز مثبت منابع و مصارف توسط بانک عامل و همچنین الزام تعیین قیمت دستگاهها در سامانه ۱۲۴ و بروز نبودن قیمتها بوده که روند جذب را بسیار کند کرده‌ است.

وی اضافه کرد: تا پایان سال ۱۴۰۱ ضریب مکانیزاسیون استان ۱.۸۷ اسب بخار در هکتار بوده در حالی که در انتهای سال ۱۴۰۰ این ضریب ۱.۸۴ در هر هکتار بود، و در سال ۱۳۹۹ این آمار ۱.۷۹ اسب بخار در هکتار بوده‌ است.

رییس اداره مکانیزاسیون فناوری‌های نوین جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در حالیکه عمر مفید ماشین‌های خودگردان بخش کشاورزی استان ۱۳ سال است، عمر ۷۰ درصد از کمباین‌ها و ۶۰ درصد از تراکتورهای استان بیش از عمر مفید است.

علیوند ادامه داد: تسهیلات ابلاغی مکانیزاسیون در سال زراعی گذشته یک میلیون و ۸۱ هزار میلیون ریال بوده که یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۳۰۶ میلیون ریال جذب شده که درصد جذب ۱۲۰.۴ درصد بوده است.

وی اضافه کرد: به کشاورزانی که متقاضی خرید ماشین آلات‌ و ادوات کشاورزی و استفاده از تسهیلات هستند ۸۰ درصد قیمت مندرج در فاکتور تسهیلات پرداخت می‌شود به همین علت میزان تسهیلات اعطایی متفاوت خواهد بود.

علیوند افزود: در حال حاضر کارمزد تسهیلات اعطایی ۲۳ درصد است و در سال ۱۴۰۱ میزان ادوات جذب شده ۵۹۷ دستگاه بوده است.

وی با اشاره به اینکه میانگین ضریب مکانیزاسیون کشور ۲.۱ اسب بخار در هکتار است ادامه داد: مشکلات موجود و موانع در مسیر جذب شامل نرخ سود بانکی بالا، سخت گیری های اخذ ضمانت بانکی، عدم ابلاغ سهمیه تراکتورهای تولیدی شرکت تراکتورسازی ایران ، بروز نبودن سامانه ۱۲۴ است.

وی اضافه کرد: تسهیلات مکانیزاسیون به همه ماشین الات کشاورزی دارای گواهی استاندارد تعلق می‌گیرد و لیست سالانه آنها توسط مرکز توسعه مکانیزاسیون ارسال می‌شود ولی نام و قیمت آنها باید در سامانه ۱۲۴ قید شود.

به گزارش ایرنا، طبق اطلاعات موجود آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از مجموع ۱۱۸ میلیون تن محصول کشاورزی کشور سالانه ۶.۲ میلیون تن محصول در این استان تولید و روانه بازار می شود.

۲۳۵ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و چغندر قند، گندم و حبوبات، سیب درختی و انواع هسته دارها عمده ترین محصولات کشاورزی این خطه هستند.

۱۲۰ هزار از اراضی استان باغی با کشت عمده سیب درختی با تولید سالانه ۸۰۰ هزار تا ۱.۲ میلیون تن و باقی اراضی زراعی هستند که سالانه یک تا ۱.۸ میلیون تن محصول چغندر قند و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن محصول گندم حاصل کار زارعان برروی منابع این استان است.