تهران- ایرنا- مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به حضور ۳۴ میلیون بازیکن در این حوزه گفت: جشنواره بازی‌های رایانه‌ای بعد از چهار سال وقفه امسال با قوت بیشتر و با عنوان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، نشست خبری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر با حضور محمدامین حاجی هاشمی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مسعود حسنلو دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدصادق دهنادی مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و سیدمهدی سادات حیات شاهی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق برگزار شد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این نشست اظهارداشت: در کشور سالانه بیش از ۱۰۰ بازی موبایلی و چند بازی رایانه‌ای قوی توسط بخش خصوصی تولید و منتشر می‌شود که تعدادی از آنها به بازارهای بین‌المللی هم راه پیدا می‌کنند و مخاطبان چند میلیونی در داخل و خارج از کشور دارند.

وی گفت: ما سالانه شاهد فضای تولید، رشد و نشر بازی‌ها در زیست بوم صنعت بازی کشور هستیم و این قدرت و توانمندی طی سال‌های گذشته به دلیل عدم برگزاری رویدادهایی در سطح جشنواره بازی‌های رایانه‌ای، در معرض نمایش رسانه‌ها قرار نگرفته است.

حاجی هاشمی افزود: در دوره مدیریت جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طی سفرهای استانی انجام شده با استعدادهای مختلف و علاقه‌مندی در حوزه صنعت بازی کشور آشنا شدیم که علاقه‌مند به ارتباط‌گیری با ناشران و مجموعه‌های سرمایه‌گذاری بودند اما رویدادی نبود که زمینه اتصال آنها به یکدیگر را فراهم کند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: یکی از نقاط ضعفی که بازی‌سازان و شرکت‌های نشر بازی به ما اعلام کردند این بود که ارتباط و شبکه‌سازی بین فعالان زیست بوم بازی ایجاد نشده است. البته رویدادهای کوچکی به همت خود بازی‌سازان برگزار می‌شود اما به نظر می‌رسد نیاز به یک رویداد ملی است تا بتوان این ارتباط را ایجاد کرد.

حضور ۳۴ میلیون بازیکن بازی‌های رایانه‌ای در کشور

حاجی هاشمی با اشاره به ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای در فرهنگسازی و اعتلای هویت ایرانی اسلامی اظهارداشت: امروز شاهد هستیم که بازی به عنوان یک رسانه مهم علاوه بر کودکان، نوجوانان و جوانان در میان بزرگسالان هم جای خود را باز کرده است. آخرین پیمایش بنیاد در حوزه مصرف بازی‌های دیجیتال کشور حاکی از آن است که هم اکنون ۳۴ میلیون بازیکن بازی‌های رایانه‌ای در کشور داریم که به طور متوسط ۹۵ دقیقه در روز بازی می‌کنند و متوسط سن بازیکنان کشور به ۲۳ سال رسیده است.

وی افزود: ما تولیدکنندگان بسیار خوبی در صنعت بازی کشور داریم. بررسی‌های ما نشان داده که هم اکنون حدود ۵۰ بازی با بالای یک میلیون نصب در فروشگاه‌های داخلی وجود دارد که در شرکت‌های خصوصی کشور تولید شده‌اند. ظرفیت عظیمی که در تولید، نشرو مصرف بازی در کشور وجود دارد برای دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ و بخش‌های علمی و دانشگاهی می‌تواند، مهم باشد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: بنیاد در دو جنبه علمی و تجاری رویدادهایی را برگزار می‌کند. جایزه بازی‌های جدی که امسال شاهد برگزاری ششمین دوره آن خواهیم بود از جمله رویدادهای بنیاد در بخش علمی، دانشگاهی صنعت بازی است. در بخش دیگر هم بازی‌هایی هستند که برای مخاطبان عمومی تولید و منتشر می‌شوند که جنبه‌های فناورانه، تجاری، فرهنگی و اجتماعی بسیاری دارند. با توجه به این ظرفیت عظیم تصمیم گرفتیم که جشنواره بازی‌های رایانه‌ای را بعد از چهار سال وقفه امسال با قوت بیشتر و با عنوان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر برگزار کنیم.

حاجی هاشمی گفت: جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر نمایش توانمندی بازی‌سازان و عرصه‌ای برای معرفی دستاوردهای فرهنگی هنری بازی‌سازان کشور است که دی ماه امسال برگزار می‌شود. این رویداد در این دوره با رویکرد جدیدی برگزار می‌شود و به دلیل اهمیت اقتصاد فرهنگ، این جشنواره علاوه بر دستاوردهای فرهنگی و هنری، جوایز سرمایه‌گذاری هم خواهد داشت و امیدواریم به بستر معرفی و رشد زیست بوم بازی‌های رایانه‌ای در کشور تبدیل شود.

وی با اشار به همراهی و همکاری ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در برگزاری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر افزود: ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان حامی با این جشنواره همکاری خواهند داشت و نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر نخستین رویداد سرمایه‌گذاری را نیز درون خود دارد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بیان کرد: این رویداد سرمایه‌گذاری برای ارتباط میان بازی‌سازان و مجموعه‌های سرمایه‌گذار پیش رویدادهایی خواهد داشت و مجری این بخش مجموعه یکصد استارتاپ است که تجربه برگزاری رویدادهای سرمایه‌گذاری را دارد. این پیش رویدادها از ماه آینده آغاز و تا دی ماه ادامه دارد و جمع‌بندی نهایی داوری بخش فرهنگی هنری جشنواره و رویدادهای سرمایه‌گذاری دی ماه امسال طی مراسم اختتامیه جشنواره اعلام و از برگزیدگان تقدیر می‌شود.

لزوم توجه مستقل به زیرساخت مالی اکوسیستم بازی‌های رایانه‌ای

دبیر ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست با اشاره به اهمیت بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یکی از مهمترین حوزه‌های رسانه‌ای کشور اظهارداشت: حوزه بازی‌های رایانه‌ای از جهت تعداد بازیکنان و فعالان، گردش مالی و تاثیر بر فرهنگ و هویت ملی مهمترین رسانه عصر حاضر هستند اما در بعد حکمرانی و کلان دچار اختلال شناختی در مواجهه با بازی‌های رایانه‌ای شده‌ایم و به مسئله بازی آن طور که باید در نقشه حاکمیتی کشور توجه نکرده‌ایم و به فعالان این اکوسیستم آن طور که باید توجه نشده است.

حسنلو افزود: بحث زیرساخت مالی اکوسیستم بازی‌های رایانه‌ای، یکی از مهمترین سرفصل‌ها به حساب می‌آید و باید تا جایی که می‌شود به زیرساخت مالی این اکوسیستم به صورت مستقل توجه کرد و مقدمه این امر توسعه اولیه زیرساخت‌های مالی این زیست بوم است.

وی بیان کرد: میان ایجاد زیرساخت اخذ تسهیلات و منابع مالی از بانک‌ها فاصله معناداری وجود دارد و مجموعه‌های واسط و حاکمیتی وظیفه دارند که این فاصله را با ایجاد جریان‌های مالی پایدار غیربانکی کم کنند تا هم سخت‌گیری‌های بانکی را نداشته باشد و هم منابع قابل توجه و ارزشمند باشد تا بتواند این اکوسیستم را توسعه دهد.

دبیر ستاد فناوری‌های نرم معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: کارکرد جشنواره‌ها این است که اتصال‌ها و روابط بین شبکه را تقویت خواهد کرد و این شبکه را به اجتماع تبدیل می‌کند. امیدوارم در نهایت این فرآیند حیاتی در این جشنواره نیز شکل بگیرد و در نهایت به بلوغی برسیم که این فرآیند تسریع شود.

حسنلو افزود: در گام اول منابعی که با کمک بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق پژوهش فناوری صنایع خلاق برای این جشنواره اختصاص داده شده، می‌تواند موثر باشد. این منابع می‌تواند منابع اولیه برای رشد شتابدهی شرکت‌های نوپا در این حوزه باشد. باید این منابع در مرحله بعد تقویت شود تا این چرخه طبیعی و معمول ادامه پیدا کند.

مدیر روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این نشست با اشاره به اهداف برگزاری نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر بر ایجاد شبکه‌سازی علمی و فناوری برای نمایش توانمندی‌های بازی‌سازان ایرانی گفت: در بخش رقابتی این رویداد بهترین بهترین دستاورد در بخش‌های بهترین بازی سال، بهترین دستاورد فنی، طراحی بازی، هنری، صداگذاری و موسیقی، داستان و روایت در بازی و فرهنگی معرفی می‌شوند.

دهنادی افزود: در بخش بهترین بازی در سبک‌های (ژانر) اکشن، ماجرایی، نقش‌آفرینی، استراتژی و شبیه‌سازی، ماجرایی اکشن، سکوبازی، ورزشی، تفننی، مسابقه‌ای، پازل، دفاع از قلعه، تیراندازی، کلمه‌ای و اطلاعات عمومی نیز معرفی می‌شوند. بخش ویژه جشنواره نیز شامل بازی‌های قابل تقدیر در موضوعات خانواده، مقاومت، روایت پیشرفت، بهترین بازی از نگاه مردم، بهترین به روزرسانی و بازی مورد انتظار خواهد بود.

وی بیان کرد: فرصت ارسال آثار به جشنواره از ۱۷ مهرماه آغاز و تا ٢٢ آبان ماه ادامه خواهد داشت و آیین اختتامیه این جشنواره نیز در ماه برگزار می‌شود. علاقمندان می‌توانند، برای مطالعه شیوه‌نامه و نحوه انتخاب آثار و ثبت نام در این جشنواره به سایت دبیرخانه رویداد به نشانی www.fajrgamefestival.ir مراجعه و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ٠٢١۵٨١٢٩ تماس بگیرید.

همچنین در این نشست سیدمهدی سادات حیات شاهی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق نیز درباره نحوه تخصیص جوایز سرمایه‌گذاری و روند تداوم این حمایت‌ها توضیحاتی ارائه داد.

در پایان این نشست نیز تفاهم‌نامه همکاری در حوزه سرمایه‌گذاری و حمایت از بازی‌های رایانه‌ای میان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ستاد فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق به امضا رسید.