تهران - ایرنا - رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از صادرات ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان در سال گذشته خبر داد و گفت: با تهیه بسته های حمایتی سعی در صادراتی شدن دانش بنیان ها داریم.

به گزارش گروه علم آموزش ایرنا، محمدصادق خیاطیان امروز (سه‌شنبه ۲۸ شهریور ماه) در جریان بازدید از پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه ایران‌پلاست در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت پلیمر و پلاستیک در ایران از حدود ۲۰ سال پیش با توسعه واحدهای پتروشیمی رونق گرفت، افزود: امروز ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به حدود سالانه ۹۰ میلیون تن رسیده است.

وی اظهار داشت: صنعت پلیمر و پلاستیک، پایین‌دست صنعت پتروشیمی بشمار می‌آید و «صنایع پتروشیمی»، «صنایع میانی» (مستربچ و کامپاند) و «صنایع تکمیلی» شامل تولید لوله، صنایع نساجی (مانند پارچه‌های نایلونی و پلی‌استری و گونی‌های پلی پروپیلن)، سیم و کابل، خودرو و صنعت بسته‌بندی را تشکیل می‌دهند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: هرچقدر از «صنایع پتروشیمی» به سمت «صنایع میانی» و «صنایع تکمیلی» این حوزه می‌رویم، ارزش افزوده بیشتر می‌شود. در زمینه تکمیل زنجیره ارزش صنعت پلیمر و پلاستیک از قضا شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که می‌توانند این ارزش افزوده را ایجاد کنند، هرچند که رشد و توسعه این شرکت‌ها مستلزم همکاری و تامین مواد اولیه آنها توسط پتروشیمی‌ها است.

خیاطیان با تاکید بر اینکه یکی از ماموریت‌های ما در صندوق نوآوری رفع گلوگاه‌های بر سر راه زنجیره تکمیل ارزش است، گفت: در حوزه پلاستیک و پلیمر در سال‌های گذشته گام‌های خوبی برداشته شده است. امروز نزدیک به ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حوزه مواد شیمیایی و صنایع مرتبط با پلاستیک و پلیمر فعال هستند. این شرکت‌ها علاوه بر آنکه توانمندی‌های بسیار بالایی دارند توانسته‌اند به بازارهای خارجی نیز دست یابند.

وی یادآور شد: نمایشگاه‌هایی از قبیل نمایشگاه ایران پلاست کمک شایانی به بازار محصولات دانش‌بنیان می‌کند و توانمندی آن‌ها را نشان می‌دهد. در این نمایشگاه ۱۸ شرکت دانش‌بنیان در پاویون صندوق نوآوری به ارائه محصولات خود می‌پردازند. هر کدام از این شرکت‌ها نقش مهمی در تکمیل زنجیره ارزش صنعت پلاستیک ایفا کرده‌اند.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین خبر داد که سال گذشته بر اساس آمار منتشر شده میزان صادرات رسمی شرکت‌های دانش‌بنیان بین ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار بوده است.

خیاطیان با یادآوری اینکه حمایت گسترده از توسعه بازار صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان از جهت‌گیری‌های جدی صندوق نوآوری است، گفت: از آغاز امسال صندوق بسته حمایتی صادراتی را به تصویب رسانده و با حمایت‌هایی از جمله کمک‌هزینه حضور در نمایشگاه‌ها، پذیرش هیات‌های تجاری و... سعی در صادراتی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان دارد.

وی تصریح کرد: رییس‌جمهوری نیز تاکید زیادی بر گسترش بازارهای صادراتی دانش‌بنیان دارند. ایشان در سفرهای بین‌المللی خود بخش مهمی از مذاکرات را به معرفی محصولات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان کشور اختصاص می‌دهند. در این زمینه شرکت‌های فعال در حوزه تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات، سلامت و مواد شیمیایی سهم بیشتر از بازارهای صادراتی نسبت به سایر حوزه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان دارند.

رونمایی از دستگاه کنترل کیفی و ابعادی اورینگ (O-ring)، واشر و کاسه نمد

در حاشیه این بازدید، با حضور رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، از «دستگاه کنترل کیفی و ابعادی اورینگ (O-ring)، واشر و کاسه نمد» محصول شرکت دانش‌بنیان نوین ایلیا صنعت ربات، رونمایی شد.

در این دستگاه از الگوریتم‌های آشکارسازی بر مبنای بینایی ماشین استفاده می‌شود. بینایی ماشین (machine vision) مجموعه‌ای از اجزای یکپارچه برای استفاده از اطلاعات استخراج‌شده از تصاویر دیجیتال جهت هدایت خودکار عملیات ساخت و تولید است.

بینایی ماشین کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف از جمله صنایع فولاد، الکترونیک، خودروسازی و قطعات خودرو، پلیمری، غذایی، دارویی، پزشکی و بهداشتی و ... دارد.

خیاطیان درخصوص این طرح گفت: این دستگاه از لحاظ تکنولوژی جزو تکنولوژی‌های پیشرفته (های‌تک) محسوب می‌شود که دانش فنی آن در اختیار چند کشور است، اما به همت پژوهشگران یک شرکت دانش‌بنیان، دانش طراحی و ساخت این دستگاه در کشور بومی‌سازی شده است. نکته مهم درخصوص این دستگاه، اثربخشی آن است که امکان کنترل کیفیت تولیدات به صورت خودکار و هوشمند را بهره‌گیری از بینایی ماشین فراهم کرده و باعث افزایش سرعت و دقت فرایند تولید و همچنین، کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: همانطور که اشاره شد، دستگاه کنترل کیفی و ابعادی اورینگ، واشر و کاسه نمد جزو محصولات های‌تک بوده و از قابلیت صادراتی بسیار خوبی به کشورهای دیگر برخوردار است. در داخل کشور هم صنایع مختلف می‌توانند از این دستگاه برای کنترل هوشمند کیفیت خط تولید و ارتقای بهره‌وری استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه ایران‌پلاست، بزرگ‌ترین رویداد صنعت پلاستیک در غرب آسیا و یکی از نمایشگاه‌های معتبر صنعت پلاستیک جهان امروز (یکشنبه، ۲۶ شهریور) با مشارکت ۷۸۰ شرکت داخلی و خارجی آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه به دنبال فراهم کردن زمینه‌ای برای رونق بازار صنایع پلاستیک داخلی و تسهیل روند بازاریابی جهانی و حضور این بخش از صنعت کشور در بازارهای جهانی است.

هفدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست که روز یکشنبه (26 شهریور ماه) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد تا فردا (چهارشنبه ۲۹ شهریورماه) ادامه دارد.