به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، دانشگاههای خواجه نصیر طوسی و صنعتی امیرکبیر طی هفته گذشته میزبان برگزاری آیین معارفه سرپرستهای جدید و تکریم روسای قبلی بود. آیین تکریم حسن کریمی مزرعه شاهی و معارفه امیررضا شاهانی سرپرست جدید دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی دوشنبه گذشته (۲۷ شهریور) و آیین معارفه علیرضا رهایی، سرپرست دانشگاه صنعتی امیر کبیر و تجلیل از خدمات حسن قدسی پور، رئیس سابق این دانشگاه نیز روز سه شنبه (۲۸ شهریور) با حضور وزیر علوم، برخی از مدیران این وزارت و اعضای هیات علمی و یاوران علمی برگزار شد.
اما خبر داغ دیگر این حوزه طی هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی رقم خورد که در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری درمورد طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۰ شهریورماه ۱۳۹۲ در جلسه علنی سهشنبه (۲۸ شهریور) مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفت و کلیات این طرح با ۱۲۵ رای موافق از مجموع ۲۱۸ نماینده حاضر در جلسه به تصویب رسید. در این رای گیری ۸۲ نماینده رای مخالف و چهار نماینده نیز رای ممتنع دادند.
در صورت تصویب نهایی این طرح، تاثیر معدل و سوابق تحصیلی در کنکور حذف می شود؛ این در حالی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای عدالت آموزشی بر لزوم تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور تاکید دارد و در این راستا برگزاری امتحان نهایی در پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم و تصحیح برگههای امتحانی به صورت الکترونیک را برنامهریزی کرده است.
رئیس سازمان سنجش در هنگام بررسی کلیات این طرح در مجلس، به عنوان نماینده دولت اظهار داشت: در مجلس شورای اسلامی از سال ۷۷ قوانینی را درباره نحوه سنجش و پذیرش داوطلبان کنکور تصویب کردیم و این تغییرات سریع سبب ایجاد تشویش در دانش آموزان میشود.
عبدالرسول پورعباس تاکید کرد: براساس مصوبه مجلس، موظف هستیم یک سال قبل از آزمون همچنین طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تا ۳۱ شهریور هر سال اطلاع رسانی کنیم، باتوجه به این دو مورد شرایط زمانی فعلی برای تغییر مجدد مناسب نیست.
دغدغه ای که در این ارتباط وجود دارد به تفاوت فاحشی برای شرایط تحصیلی داوطلبی در شهرهای مختلف وجود دارد، باز می گردد. از طرفی برخی از دوستان نماینده معتقد هستند که شرایط تحصیلی در کشور قابل مقایسه نیست در حالی که سه منطقه یک، دو و سه برای این موضوع در کنکور نظر گرفته شده است.
گزارشی از این جلسه مجلس را اینجا بخوانید.
مجلس شورای اسلامی از اواسط دهه ۸۰ موضوع کنکور و حذف آن را در کمیسیون های تخصصی طرح و در نهایت آبان ۱۳۸۶ قانون پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور را تصویب و تکالیفی برای سه وزارتخانه علوم، بهداشت و آموزش و پرورش تعیین کرد که تا پایان سال اول برنامه پنج ساله توسعه پنجم کشور (حدود سال ۹۱) کنکور را حذف کنند؛ اما قانون مذکور، سال ۹۲ توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح و با نام قانون سنجش و پذیرش دانشجو، چند تکلیف بر عهده سازمان سنجش آموزش کشور و آموزش و پرورش گذاشته شد.
با وجود این و به دلیل اجرا نشدن قانون مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال ۹۸ به شکلی جدیتر آسیبشناسی موضوع کنکور را در دستور کار قرار داد و این روند به تصویب مصوبه این شورا در جلسه ۸۴۳ منجر شد که شاید مهمترین بند آن تاثیر قطعی و ۴۰ درصدی معدل سه پایه متوسطه دوم در آزمون سراسری باشد. این مصوبه بار دیگر در جلسات شورا مطرح و اصلاح شد و در نهایت در جلسه ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی (۱۷ خرداد ۱۴۰۱) به تصویب رسید، اما هنوز جزییات برگزاری آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ بر اساس این مصوبه، معلوم نیست.
این مصوبه به نام ماده واحده «سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» که در جلسه ۸۴۳ مورخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده توسط رئیسجمهور پیشین ابلاغ شده بود، بار دیگر در دولت سیزدهم در جلسات ۸۵۵، ۸۶۲ و ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی و در نهایت با نام ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) تصویب و ابلاغ شد.
سازمان سنجش نیز آزمون سال ۱۴۰۲ را بر اساس موارد این مصوبه و در دو نوبت (نوبت اول دی ۱۴۰۱) و نوبت دوم (تیر ۱۴۰۲) و با تاثیر قطعی سوابق تحصیلی (۴۰ درصد) و بدون دروس عمومی و فقط برای دروس تخصصی برگزار کرد. اما با توجه به تصویب فقط بخشی از بندهای مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی و با وجود چانهزنیهای موافقان و مخالفان و نیاز به تصویب همه مصوبه و تایید آن در شورای نگهبان، باید منتظر ماند و دید تغییرات در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به چه اندازه است، آیا تاثیر قطعی معدل بر نتیجه آزمون باقی است، آیا دروس عمومی به آزمون برمیگردند یا آزمون باز هم در دو نوبت برگزار میشود یا خیر.
البته دانشگاه تهران و دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه نیز به سبب برگزاری جلسه نامتعارف پایاننامه یک دانشجوی رشته انسانشناسی در صدر اخبار قرار گرفتند. دانشگاه تهران هم در اطلاعیهای اعلام کرد: عوامل پدید آمدن یک جلسه غیرقانونی در دانشکده علوم اجتماعی که حاشیههایی خلاف ارزشهای ملی و دینی و شئون دانشگاهی نیز به دنبال داشته است، از کار تعلیق شده و به هیأت انتظامی و معاونت دانشجویی دانشگاه تهران معرفی شدند.
به محض اطلاع از برگزاری جلسهای تحت عنوان «جلسه دفاعیه یک دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی» که متضمن مصادیق خلاف ارزشهای ملی، دینی و شئون دانشگاهی بوده است، کمیتهای در دانشگاه تهران از سوی رئیس دانشگاه مأموریت یافت تا به بررسی دقیق موضوع و ارائه گزارش درباره آن بپردازد.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: گزارش این کمیته روز چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۲ در جلسه فوقالعاده با رییس دانشگاه تهران ارائه شد. بر اساس این گزارش، فردی که در ویدیوی منتشرشده ادعا میکند در جلسه دفاع از پایاننامه کارشناسیارشد خود حضور دارد، دانشجوی دانشگاه تهران نیست و پیش از این بر اساس رأی کمیسیون موارد خاص دانشگاه تهران، شرایط ادامه تحصیل را نداشته است. این فرد بر اساس رأی کمیسیون موارد خاص دانشگاه مورخ ۱۴ شهریور ماه ۱۴۰۲، به دو علت «اتمام سنوات مجاز تحصیل» و «عدم ثبتنام در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱» از تحصیل محروم شده است؛ لذا برگزاری جلسه پرحاشیه اخیر، فاقد مجوز قانونی بوده و از اساس موضوعیت نداشته است.
تجمیع دانشکدههای دانشگاه خواجه نصیر و تاکید بر ارتباط با صنعت در دانشگاه امیرکبیر
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز دوشنبه (۲۷ شهریور) به آیین معارفه شاهانی رفت و گفت: از پرداخت اعتبارات ویژه و قابل توجه به دانشگاه ها برای استادان تازه استخدام خبر داد و گفت: برای استادانی که در چند سال گذشته استخدام شده اند، پژوهانهای اختصاص یافته است.
زلفیگل در مراسم تکریم رییس پیشین و معرفی سرپرست جدید دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در دانشکده مکانیک این دانشگاه، افزود: این جابجایی به دلیل این صورت گرفت که دکتر کریمی کسالت داشت و چند نوبت از بنده خواست که دیگر مسئولیتی نداشته باشند و ما هم به خاطر سلامت وی تصمیم گرفتیم این جابجایی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه کریمی در مدیریت دانشگاه از هیچ کوششی برای تجمیع و ارتقای دانشگاه دریغ نکرد، اظهار داشت: نتیجه زحمات وی این بود که در سفر ریاست جمهوری به استان تهران طرح تجمیع دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی جزو مصوبات دولت قرار گرفت.
سرپرست جدید دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز در این مراسم گفت: تجمیع دانشگاه از اولویت های ما است؛ چرا که با توجه به این که این طرح سالها در دستور کار بوده، اما اتفاق خاصی نیفتاده است. بنابراین این بار به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم. پراکندگی دانشکدههای این دانشگاه باعث شده است هزینههای دانشگاه به شدت بالا برود. بنابراینباید با کمک و مساعدت های دستگاه های ذی ربط این مهم انجام شود.
وی تدوین و اجرایی سازی نظام یکپارچه سنجش و ارزیابی کیفیت دانشگاه، سوق دادن دانشگاه در جهت رفع نیازهای کشور، ارتقای جایگاه دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی، تدوین برنامه راهبردی ۲۵ ساله و تامین مسکن اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه را از دیگر برنامه های خود اعلام کرد.
زلفیگل همچنین در مراسم معارفه دکتر رهایی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ضمن قدردانی از دکتر قدسیپور رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکاران وی، اظهار کرد: پس از کرونا تغییر آموزش از مجازی به حضوری، اقدام بزرگی بود که در زمان مدیریت دکتر قدسیپور انجام شد. اقدامی که نیازمند یک همت بلند و ایجاد هماهنگی در زمینه بازگشایی خوابگاهها، سلف و حمل و نقل دانشجویان بود.
وزیر علوم تصریح کرد: دانشآموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در هر عرصهای که وارد شدند، موفق بودند. به همین دلیل، آرزوی خانوادهها پذیرفته شدن فرزندانشان در این دانشگاه است. دانشگاه صنعتی امیرکبیر یکی از سرمایههای نمادین کشور ما است. دانشآموختگان و استادان این دانشگاه هماکنون در سیستمهای مدیریتی کشور نقش کلیدی دارند. همچنین برخی مدیران وزارت علوم هم فارغالتحصیل این دانشگاه هستند.
وی تاکید کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه نخست مبلغ قراردادهای صنعتی در کل کشور را دارد. امیدواریم ارتباط این دانشگاه با صنایع بیشتر تقویت شود، به طوری که بتواند بخش عمدهای از بودجه خود را از طریق قراردادهای صنعتی تامین کند. همچنین از دانشگاه صنعتی امیرکبیر انتظار داریم با حضور استادان موثر خودش، فرهنگی ایجاد کند که صنعت به دانشگاه اعتماد کند.
وزیر علوم افزود:پردیس ماهشهر و پردیس بندرعباس دانشگاه صنعتی امیرکبیر از جمله ظرفیتهای این دانشگاه است. دانشگاه صنعتی امیرکبیر باید مویرگی با صنایع مختلف ارتباط برقرار کند. این دانشگاه همیشه در فعالیتهای سیاسی و اجتماعی موثر بوده است.
اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاههای سراسر کشور
شصت و یکمین اجلاس معاونان فرهنگی دانشگاهها هم طی هفته گذشته با شعار «تحول فرهنگی دانشگاه، حکمرانی هوشمند» در سالن شهدای جهاد علمی این وزارتخانه با حضور معاونان فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاههای سراسر کشور برگزار شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در این اجلاس گفت: نسبت به همه مجموعههای فرهنگی دانشجویی دارای شناسنامه و مجوز فعالیت، برخورد مثبت و توام با پذیرش داشته باشید و فعالان فرهنگی را به انجام فعالیت قانونی امیدوار کنید.
عبدالحسین کلانتری تاکید کرد: شوراهای فرهنگی و نظارت دانشگاهها باید جلسات منظم برگزار کنند و درخواستهای برگزاری برنامه توسط تشکلها به سرعت بررسی و اعلام نظر شود و حتما ایجاد امید و نشاط در محیط دانشگاه اصل قرار بگیرد و خدای ناکرده فضای بستهای نباشد که دانشجو سرخورده شود.
معاون وزیر علوم یادآور شد: مسوولان دانشگاه وظیفه اعطای مجوز و حمایت از مجموعههای فرهنگی دانشجویی را برعهده دارند و میدان داری برنامهها با دانشجویان است؛ اعطای فرصت برگزاری برنامه فرهنگی و اجتماعی به دانشجویان در آنان حس مسوولیت را تقویت میکند که بسیار ارزشمند است.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها نیز در این اجلاس با تاکید بر اینکه پاسخگویی به نقدها و شبهات دانشجویان وظیفه ما و مسئولان دانشگاه است و دست دانشگاهیان برای شفافسازی و دفاع از عملکرد دولت پر است، گفت: دولت سیزدهم عملکرد خوبی داشته و در مواردی بیش از توان خود عمل کرده است.
حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی اظهار داشت: دولت سیزدهم عملکرد خوبی دارد و در مواردی به فضل خدا بیش از توان خود عمل کرده است و دست مسئولان دانشگاهی برای دفاع از آن پر است. در مواردی مانند حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق شهروندی دولتهای غربی در چند سال اخیر خیلی بد عمل کرده اند و باید مطالبه گر آنان در این مباحث باشیم.
رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: دشمن در برنامههای خود در محیط دانشگاه شکست خورده اما به این راحتی دست از سر دانشگاه و فرزندان ما بر نمی دارد و همواره باید آماده مقابله با دشمن باشیم. باید به نیازهای فرهنگی دانشجویان توجه و برنامههای فرهنگی، ورزشی تقویت شود و برای مهر ماه رویدادهای فرهنگی پیش بینی شود.
رییس سازمان امور دانشجویان نیز در این اجلاس اصل پذیرش دانشجوی بین الملل را یک راهبرد و برنامه اصلی برای وزارت علوم بیان کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه، جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بینالملل هدفگذاری شده است.
هاشم دادشپور اظهار داشت: افزایش جذب دانشجوی بینالملل در برنامه ششم وجود داشت و در برنامه هفتم توسعه نیز که هماکنون در مرحله تصویب است ؛ جذب ۳۲۰ هزار دانشجوی بینالمللی هدفگذاری شده است. تقویت مرجعیت علمی، رشد دیپلماسی عمومی و گسترش زبان فارسی سه علت جذب دانشجوی بینالملل است.
ابلاغ آییننامه یکپارچه مقررات آموزشی در دورههای تحصیلی
آییننامه یکپارچه مقررات آموزشی در دورههای تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی پس از مطالعات کارشناسی و بررسی در ۶ جلسه شورای عالی برنامهریزی آموزشی، در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ در جلسه ۹۶۲ شورای عالی برنامهریزی آموزشی به تصویب رسید.
این آیین نامه به منظور اجرا برای دانشجویان ورودی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ به تمام دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فنی و حرفهای، دانشگاه جامع علمی و کاربردی و دانشگاه پیام نور ابلاغ شد.
آییننامه یکپارچه مقررات آموزشی در دورههای تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی در ۵۴ ماده به تصویب شورای عالی برنامهریزی آموزشی رسیده است که تمرکز بر ارتقای کیفیت آموزشی در راستای تحقق دانشگاه حکمتبنیان و تمدنآفرین از محورهای اصلی در تدوین این آییننامه است.
ضرورت بازنگری یا تدویت سند راهبردی دانشگاهها بر مبنای شیوهنامه جدید ابلاغی
مشاور وزیر علوم در برنامهریزی و مدیریت راهبردی گفت: بر اساس ابلاغ این وزارتخانه به رؤسای دانشگاهها، موسساتی که سند راهبردی آنها مصوب قبل از شهریور۱۴۰۱ است؛ باید آن را براساس شیوهنامۀ جدید بازنگری کنند و مؤسساتی که در حال تدوین سند برنامه هستند تا ۶ ماه آینده اقدام لازم را انجام دهند و در هیات امنا تصویب شود.
روح الله سهرابی اظهار داشت: اسناد راهبردی دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مهمترین سند جهت حرکت و نیل به اهداف علمی مبنایی مهم جهت ارزیابی عمکرد آنهاست. بنابراین لزوم تدوین سند راهبردی بر مبنای روش و شیوه نامۀ علمی جزء مهم و زیربنایی برای حرکت رو به پیشرفت و جلوگیری از آسیبهای پیش روی دانشگاههاست.
مشاور وزیر علوم در برنامه ریزی و مدیریت راهبردی افزود: «شیوهنامۀ جدید تدوین اسناد راهبردی مؤسسات آموزشی، پژوهشی و پارک های علم و فناوری» که بر مبنای ساعت ها کار مطالعاتی و فکری و مقایسۀ اسناد راهبردی دانشگاهه های برتر انجام شده است، در خرداد ماه امسال ابلاغ شد.
تشکیل ۱۵ کارگروه تخصصی در معاونت فرهنگی وزارت علوم/ بازگشت تئاتر دانشجویی به صحنه
مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از تشکیل ۱۵ کارگروه تخصصی موضوعی با مشارکت معاونین فرهنگی دانشگاهها در این اداره کل خبر داد و گفت: موضوعات متعدد فرهنگی و اجتماعی در این کمیته ها تحلیل و بررسی و راهکارهای لازم به مسئولان پیشنهاد میشود.
مهدی بادپا اظهار داشت: یکی دیگر از مهم ترین اقدامات انجام شده در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه، ایجاد سامانه فرنما است. این سامانه مجموع فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان را در بر میگیرد و عملکرد جامعی در رابطه با ثبت و ارائه گزارش فعالیت های فرهنگی-دانشجویی سراسر کشور دارد. تاکنون ۳۷۲۰ نشریه، ۵۹۷۳ انجمن علمی، ۶۷۹۶ کانون و ۶۱۵ تشکل اسلامی در این سامانه ثبت شده است.
دیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین از برگزاری جشنواره تئاتر دانشجویی بعد از چهار سال در کنار جشنواره تئاتر فجر بر اساس تفاهمنامه همکاری با اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.
تفاهمنامه همکاری مشترک ادارهکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ادارهکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای برگزاری جشنواره تئاتر دانشجویی با حضور کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد و مهدی بادپا هفته گذشته امضا شد.
مهدی بادپا در این مراسم گفت: امیدواریم بهزودی شاهد برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی و رونق دوباره کانونها و تشکلهای تئاتری دانشگاهها باشیم، زیرا در زمان همهگیری کرونا، به این تشکلها آسیب زیادی وارد شد.
وی افزود: جشنوارههای متعددی را در ادارهکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برگزار میکنیم که دانشجویان همراه و مشتاق برگزاری آنها هستند. برنامهریزی کردهایم با کانونهای تئاتر دانشگاهها و جمعی از دانشجویان تئاتر نشستی برگزار کنیم تا بهصورت دقیقتری بتوانیم جهت برگزاری جشنواره تئاتر دانشگاهی، قدم برداریم.
اعلام آمادگی دانشگاه علامه برای همکاریهای علمی و آموزشی با تاجیکستان
رییس دانشگاه علامه طباطبائی آمادگی این دانشگاه را برای همکاریهای علمی و آموزشی با دانشگاههای تاجیکستان اعلام کرد. نظامالدین زاهدی سفیر جمهوری تاجیکستان در ایران و هیات همراه از دانشگاه علامه طباطبائی بازدید و با عبدالله معتمدی رییس این دانشگاه دیدار و درباره گسترش همکاریهای علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، به گفتوگو و تبادل نظر پرداختند.
رییس دانشگاه علامه طباطبائی به معرفی ظرفیتهای این دانشگاه پرداخت و اظهار داشت: این دانشگاه با وجود اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با نام، علامهطباطبائی، فیلسوف و مفسر بزرگ قرآن نامگذاری شده است ولی قدمت ۶۵ ساله دارد.
معتمدی ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبائی در حال حاضر ۱۱ دانشکده، ۱۰ پژوهشکده و مرکز پژوهشی، ۵۵۰ عضو هیات علمی و ۱۰۰ هزار دانشآموخته دارد و همچنین حدود ۱۴ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف در آن مشغول به تحصیل هستند. بیش از ۶۰ درصد از دانشجویان این دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند و این ظرفیت خوبی برای تعاملات علمی و فرهنگی است.
گزارش کاملتری از این دیدار را اینجا بخوانید.
طراحی نظام سطحبندی موسسات آموزشعالی، پژوهشی و فناوری طراحی
رییس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طراحی نظام سطحبندی موسسات آموزشعالی، پژوهشی و فناوری بهعنوان حلقه اتصال ارزیابی، تضمین کیفیت و سیاستگذاری خبر داد.
روحالله رازینی در شانزدهمین نشست هیاتهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی از طراحی نظام سطحبندی موسسات آموزشعالی، پژوهشی و فناوری بهعنوان حلقه اتصال ارزیابی، تضمین کیفیت و سیاستگذاری خبر داد و اعلام کرد بهزودی این نظام با کمک هیاتهای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت استانی در سطح کشور اجرا خواهد شد.
رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیتِ عتف، ارزیابی روسای دانشگاهها و موسسات آموزشعالی، پژوهشی و فناوری (نشان سرو)، برگزاری جشنواره شهید رجایی با حضور دانشگاهها در بخش دانشگاه برتر، فراخوان جذب اعضای هیات علمی با ویژگیهای متمایز و جدید، انجام سفرهای کیفیت استانی، راهاندازی و شکلگیری کارگروههای پیگیری و اجرای برنامه تحولی مرکز، تقویت ساختار مرکز ناتک (با افزودن معاونتهای هوشمندسازی و بهرهوری از اهم فعالیتهای ۶ ماهه اول امسال بوده است.
بررسی موضوع رتبهبندی و مستندسازی فعالیتها در جلسه مجمع پژوهشگاهها
بیستمین نشست مجمع پژوهشگاه های ملی کشور در دوره جدید، نیز با حضور جمعی از روسا و معاونان پژوهشگاه های کشور به میزبانی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با حضور معاون پژوهشی وزیر علوم پیرامون موضوع رتبه بندی پژوهشگاه ها و موسسات پژوهشی همچنین مستندسازی فعالیت پژوهشگاه ها برگزار شد.
در ابتدای جلسه علی باقر طاهری نیا، رییس موسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشعالی و دبیر مجمع پژوهشگاه های ملی کشور عنوان کرد: در اجلاس روسای دانشگاه ها (۲۰ و ۲۱ شهریور، در محل سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران) مقرر شد آئین نامه سرآمدی پژوهشی پژوهشگاه ها سریع تر مصوب و اجرایی شود؛ بنابراین اعضا باید نسبت به تصویب و اجرایی سازی آن در بخش های پژوهشی و فرهنگی اقدام کنند.
پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزیر علوم نیز با اشاره به تحولات مثبت در برنامه هفتم برای پژوهشگاهها در مورد پذیرش دانشجو در این مراکز خاطرنشان کرد: رایزنی لازم با معاونت آموزشی وزات علوم برای پذیرش دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ها صورت گرفته است و در این خصوص آئین نامه پذیرش دانشجوی دکتری تدوین و تصویب خواهد شد و پژوهشگاه ها می توانند نسبت به پذیرش دانشجوی دکتری پژوهشمحور اقدام کنند.
۱۸ مؤسسه ایرانی در میان مؤسسههای برتر جهان در نظام رتبهبندی تایوان
۱۸ موسسۀ ایرانی بر پایۀ گزارش سال ۲۰۲۳ میلادی «رتبهبندی عملکرد مقالههای علمی دانشگاههای جهان» یا «رتبهبندی دانشگاه ملی تایوان» در سیاهۀ هزار مؤسسۀ برتر جهان قرار گرفتند. دانشگاه تهران برترین مؤسسة ایرانی است که در این نظام رتبهبندی در جایگاه ۲۸۶ جهان جای گرفته است. افزون بر این، دانشگاه شهید بهشتی نیز در رتبهبندی نرمالشده بر پایۀ اعضای هیئت علمی در میان ۱۰۰۰ مؤسسۀ برتر جهان جای گرفته است. به گفتۀ دیگر، اگر دستاوردهای پژوهشی نسبت به شمار اعضای هیئت علمی سنجش شوند، این مؤسسه نیز در میان برترینهای جهان جای خواهد گرفت. در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز ۱۸ مؤسسه در این نظام رتبهبندی جایگاه جهانی به دست آورده بودند.
براساس این گزارش، گرایش این نظام رتبهبندی پژوهشی است و دانشگاههای بزرگتر بخت بیشتری برای بودن در سیاهۀ پایانی دارند. «دانشگاه ملی تایوان» برای انتشار سیاهۀ پایانی مؤسسههای برتر جهان از سه شاخص (بهرهوری پژوهشی، تأثیر پژوهشی، و تعالی پژوهشی) و هشت سنجه (شمار مقالههای ۱۱ سال پیش، شمار مقالههای سال پیش، شمار استنادهای ۱۱ سال پیش، شمار استنادهای دو سال پیش، میانگین استنادهای ۱۱ سال پیش، شاخص «اچ» دو سال پیش، شمار مقالههای پراستناد ۱۰ سال پیش، و شمار مقالهها در نشریههای با ضریب تأثیر بالا در دو سال پیش) بهرهبرداری میکند. در جدول یک، امتیاز کل و رتبۀ مؤسسههای ایرانی و در جدول دو، امتیاز آنها در سنجههای گوناگون در این نظام رتبهبندی آمده است.
اعلام اسامی سه موسسه آموزشی فاقد مجوز فعالیت آموزش عالی
مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اسامی سه موسسه آموزش عالی فاقد مجوز فعالیت از شورای گسترش آموزش عالی را فاقد وجاهت قانونی برای صدور مدارک دانشگاهی اعلام کرد. براساس اعلام مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت این وزارتخانه، مجموعههای «پردیس دانشگاهی علم و فن دانشوران»، «پژوهشکده علوم و فنون تندیس دانش خوارزمی" و مرکز «علوم و فنون بین المللی تعیین و ارتقای سطح دانش تخصصی امین دانشآفرین» فاقد مجوز از سوی شورای گسترش آموزش عالی بوده و هرگونه فعالیت در سطح آموزش عالی و صدور مدرک دانشگاهی از طرف مجموعههای مذکور فاقد وجاهت قانونی است.
راهاندازی سامانه رضایت سنجی سازمان امور دانشجویان
مدیر کل دفتر نظارت و ارزیابی سازمان امور دانشجویان از راه اندازی سامانه رضایت سنجی از مراجعان و خدمت گیرندگان این سازمان خبر داد. مجتبی شرانجانی گفت: دولت سیزدهم به عنوان یک دولت مردمی به دنبال کسب و ارتقای رضایت مردم در حوزه های مختلف است؛ با توجه به اهمیت رضایت مردم از خدمات دریافتی، دفتر نظارت و ارزیابی سازمان فرایند رضایت سنجی را از ابتدای سال ۱۴۰۱ به صورت تلفنی آغاز کرد و با توجه به حجم بالای مخاطبان سازمان و لزوم اخذ نظر تعداد بیشتری از مراجعان و خدمت گیرندگان، به سوی سامانه ای شدن پیش رفت.
وی با تاکید بر اینکه یکی از دغدغدههای رییس و مدیران سازمان، رضایتمندی دانشجویان و دانش آموختگان از خدمات دریافتی است، افزود: میزان رضایت مخاطبان سازمان از دو مسیر سنجش می شود. در مسیر اول، افراد پس از دریافت خدمت از سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد)، پیوند الکترونیکی رضایت سنجی را دریافت می کنند و می توانند نظر خود را بیان کنند، در مسیر دوم، افراد می توانند با مراجعه به وبگاه سازمان امور دانشجویان، از طریق بخش نظارت مردمی وارد صفحه رضایت سنجی شده و در این فرایند مشارکت کنند.
آغاز نامنویسی در آزمون کارشناسان رسمی دادگستری
نام نویسی در آزمون سراسری کارشناسان رسمی دادگستری سال ۱۴۰۲ از چهارشنبه (۲۹ شهریور) آغاز شد. سازمان سنجش آموزش کشور در اجرای بند «ب» ماده ۴ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی مصوب ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷ و طبق تبصره یک ماده ۴ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۲ نسبت به برگزاری آزمون کارشناسان رسمی - مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، اقدام می کند.