ساری - ایرنا - رئیس پلیس راهور مازندران گفت: ۲۳ درصد جان باختگان ناشی از حوادث رانندگی درون شهری مازندران درحدود ۶ ماهه نخست امسال مربوط به راکبان و ترک نشینان موتورسیکلت‌ها بوده است.

سرهنگ نصرالله بیگلری روز پنجشنبه در حاشیه توزیع کلاه ایمنی به موتورسوارهای قانونمند در روستای وسطی کلا شهرستان آمل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیشتر موتورسوارهایی که در این مدت در سطح شهرهای استان جان خود را از دست دادند بدون کلاه ایمنی و بدون تجهیزات لازم در حال تردد بودند.

وی به راکبان موتورسیکلت ها توصیه کرد حتما از کلاه ایمنی درزمان استفاده از وسیله نقلیه استفاده کنند که ایمنی جان فرد در زمان تصادفات می شود.

به گفته رئیس پلیس راهور مازندران نداشتن کلاه ایمنی و برخورد شدید ضربه سرموتورسوارها درزمان سانحه به سطح جاده، گاردریل ها و حتی خودروها بیشترین علت مرگ افراد است.
وی به انجام اقدامات پیشگیرانه پلیس برای قانونمندترشدن راکبان موتورسوار درسطح استان اشاره کرد وگفت: از سه سال گذشته آموزش های خوبی در راستای ارتقای فرهنگ ترافیکی به موتورسواران در دستور کار پلیس در شهرستانها قرار گرفته و دراین مدت طرح توزیع کلاه ایمنی رایگان نیز به موتورسوارهای قانونمند درحال انجام است.

سرهنگ بیگلری افزود: از ابتدای امسال تاکنون تعداد یک هزار و۱۰۰ عدد کلاه ایمنی به راکبان موتورسوار استان اهداء شد و این روند تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت.

وی همچنین ازکاهش مدت زمان صدورگواهینامه با هدف ایجاد انگیزه برای علاقمندان استفاده از موتورسیکلت و همچنین راکبان بدون گواهینامه خبر داد وگفت: دراین راستا هشت آموزشگاه موتورسیکلت درشهرهای مازندران به ظرفیت هر دوره حدود یک هزار نفر ظرفیت سازی شده تا علاقمندان برای قانونمندترشدن استفاده از وسایط نقلیه اقدام کنند.

رئیس پلیس راهور مازندران گفت: همه اقدامات و توصیه های پلیس برای حفظ ایمنی وکاهش تصادفات وسوانح برای کاربران وسایط نقیله خودرویی وموتورسیکلت ها است وهمسو آنها هم باید نسبت به این توصیه ها جدیت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۵۲ درصد جانباختگان در سوانح وتصادف های درون شهری مازندران عابران پیاده هستند اظهار داشت :‌برغم وجود ۲۶۷ پل عابرپیاده درسطح شهرها و جاده های استان اما گزارش های دریافتی نشان می دهد که متاسفانه کمتر از پنج درصد مردم از این پل ها برای تردد از عرض خیابان وجاده ها استفاده می کنند و استفاده نکردن آنها ازاین پل ها باعث بروز تصادف ها شده است.

سرهنگ بیگلری مکانیزه نبودن پل های عابر پیاده را یکی از عمده ترین دلایل استفاده نکردن شهروندان از این امکانات اعلام کرد وگفت: متاسفانه بیشتر جانباختگان عابرپیاده با سن بیش از ۶۰ سال بودند که به علت ناتوانی دربالارفتن پل های هوایی غیرمکانیزه وترجیح دادن به عبور از عرض خیابانها وجاده ها جان خود را از دست دادند.

وی گفت: بارها درجلسه های شورای ترافیک استان به عنوان یک مطالبه از سوی شهروندان و راهکارپیشگیرانه از تلفات جاده ای، مکانیزه شدن پل های عابره پیاده را مطرح کردیم، که پل های فعلی هیچ تاثیرگذاری در تصادفات وحوادث جاده ای و درون شهری استان نداشته است.