مشهد - ایرنا - آغاز سال تحصیلی و طلیعه مهرماه حال و هوایی خاص بین همه اقشار جامعه پدید آورده است و حتی آنان که دانش آموز ندارند نیز شروع فصل برگریزان را سرآغاز بهار یادگیری، طراوت دانایی و دمیدن روح آگاهی در نسل امروز و یادآور خاطرات خوش دیروز خود می‌یابند.

به گزارش ایرنا، پاییز بوی مدرسه می‌دهد، بوی کیف و کتاب نو، دفترهای سفید و تازه جلد شده و مدادهایی که تراش نخورده‌اند، بوی کلاس های رنگ شده، نیمکت های تازه و آدم‌های جدیدی که قرار است ۹ ماه به عنوان هم‌کلاسی در کنار هم بنشینند.

پاییز بوی مدرسه می‌دهد، چه فرقی می‌کند که این مدرسه در خاطرات سالهای پیش ما جا مانده و گذر زمان، سپیدی گذر سالیان را بر موی دانش آموزان دیروز نشانده باشد. به هر صورت آغاز پاییز بوی مدرسه می‌دهد حتی اگر معلم های دوران ابتدایی حالا نباشند و همبازی های شاداب دوران کودکی هرکدام در گوشه ای دور مشغول گذران زندگی خود شده باشند.

در چنین روزهایی کودکان قد و نیم قدی را می توان دید که با لباس های متحدالشکل خیابان بی‌منظره دیروز را پر از حجم زندگی کرده اند. همین مهم است که فریاد پرهیجان بچه ها را از مدرسه انتهای کوچه می‌شنوی و با صدای توپشان در دل زمان سفر کرده و خاطرات رنگی روزهای رفته را مرور می‌کنی؛ حتی اگر امروز "وایت برد" جای تخته سیاه کلاس های دیروز را گرفته باشد، آنها چشم انتظارند تا دوباره پر شوند از لبخندهای همشاگردی ها، کلمات مهربان بی‌تابند تا دستی کوچک با مداد شوق بر صفحه های سفید دفترهای چهل برگ بنویسد.

و اینک مهر آغاز فصل رویش جوانه های امید، فصل خواندن و نوشتن، فصل مهر، فصل آشنایی، فصل خوشه چینی ستاره ها از راه رسیده است.

آفتاب پاییزی و صدای خنده بچه‌ها همه جا را پر کرده، باز زنگ تفریح است و باز هم زنگ شادی در حیاط مدرسه، چه لحظه های زیبایی، چه زیباست تفریح بعد از خواندن و نوشتن، چه زیباست دست در دست همکلاسی ها لحظه‌های مدرسه را نفس کشیدن و آنها را در دفتر خاطرات ثبت کردن. کاش همیشه دانش آموز می ماندیم! کاش هر سال، اول مهر که می شد همین طور هیجان زده منتظر صدای زنگ آغاز سال تحصیلی جدید، در پوست خود نمی گنجیدیم.

خراسان رضوی با افزون بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز و رتبه دوم جمعیت دانش آموزی در کشور سهم عمده‌ای را در تربیت نسل نو و تعلیم و تربیت آنان در ایران اسلامی بر عهده دارد.

هنوز هم شوق حضور در مدرسه سراپای وجودمان را می‌گیرد و از شادی دانش آموزان، ما هم شاد می‌شویم. بچه که بودیم این روزها حال و هوای دیگری داشت. سر در گم بین احساسات ضد و نقیض، از یک طرف کمی دلخور بودیم که تعطیلات تابستان تمام شده و از طرف دیگر که انصافا کفه اش سنگین تر هم بود خوشحال بودیم که یک سال تحصیلی دیگر شروع می شود.

در این میان همه معلمان، مدیران و مسوولان آموزش و پرورش از ماهها پیش مدارس را با تلاش در عرصه‌های مختلف برای شروع سال تحصیلی جدید از هر نظر آماده کرده اند.

خراسان رضوی با بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز و داشتن رتبه دوم جمعیت دانش آموزی کشور، سهم عمده‌ای در تربیت نسل نو و حوزه تعلیم و تربیت دارد. امسال ۹ درصد جمعیت دانش آموزی، برابر با جمعیت دانش آموزی هشت استان کشور در خراسان رضوی به مدرسه می روند.

داشتن ۹ درصد دانش آموزان روستایی، ۱۴ درصد دانش آموزان مدارس شبانه روزی و حدود ۱۷ درصد دانش آموزان استثنایی، رتبه نخست جمعیت دانش آموزی مقطع ابتدایی و رتبه دوم شمار دانش آموزان اتباع خارجی تنها بخشی از جایگاه خراسان رضوی در عرصه تعلیم و تربیت است.

جذب ۹ هزار معلم جدید در چرخه تعلیم و تربیت

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: تا آخرین روز شهریور بیش از ۹۸ درصد دانش‌آموزان برای سال جدید ثبت نام کرده‌اند که نیمی از آنان را مشهدی‌ها تشکیل می‌دهند.

سیدامیر شوشتری با بیان اینکه امسال ۹ هزار معلم جدید به کادر آموزشی استان اضافه شده اند، افزود: براساس آزمون‌های استخدامی که برگزار شده است، جذب نیروی جدید به خوبی انجام شد ضمن اینکه نیروهای خرید خدمات آموزشی، به کارگیری نیروهای بازنشسته و حق التدریس ها نیز در راستای جبران کمبود معلم ساماندهی شده‌اند.

امسال ۹ هزار معلم جدید به کادر آموزشی خراسان رضوی اضافه شدند.مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: ۲۸ شهریور جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها، ۲۹ شهریور جشن جوانه‌ها و ۳۰ شهریور آیین تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا در مدارس استان برگزار شده است.

وی تصریح کرد: روز نخست مهر نیز با شعار «مهر مهدوی، تجلی عشق و ایثار» با نواخته شدن زنگ آغاز به کار مدارس آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

تابش نور امید در نهضت مدرسه سازی خراسان رضوی

سرانه فضای آموزش و پرورش در خراسان رضوی ۵.۲ متر مربع است

بیش از ۱۲ هزار معلم خراسان رضوی برای نقل و انتقالات داخلی ثبت تقاضا کردند

رشد ۸ درصدی جمعیت دانش آموزان خراسان رضوی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: جمعیت دانش آموزان استان برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ حدود هشت درصد نسبت به پارسال رشد دارد.

شوشتری افزود: خراسان رضوی یک استان مهاجرپذیر است و همچنان شاهد تداوم ثبت نام دانش آموزان هستیم ضمن اینکه ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی در استان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه جمعیت دانش آموزی استان در سال گذشته حدود یک میلیون و ۴۲۴ هزار نفر بود، افزود: این شمار امسال هشت درصد افزایش یافته که این میزان رشد نسبت به سال قبل که ۱۵ درصد بود، بسیار کمتر است.

رشد هشت درصدی جمعیت دانش آموزان خراسان رضوی امسال قطعی شدمدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه طبق آخرین آمار وزارت آموزش و پرورش، شمار بازماندگان از تحصیل استان ۲۰ هزار نفر اعلام شده است، بیان کرد: امسال نیز هنوز آماری در این زمینه اعلام نشده است .

راه‌اندازی ۲۳۵ مدرسه جدید در خراسان رضوی

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی گفت: همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳، تعداد ۲۳۵ مدرسه جدید به مجموعه فضاهای آموزشی استان افزوده شده است.

جاسم حسین پور افزود: این تعداد مدرسه دارای هزار و ۱۰۰ کلاس درس با زیربنایی معادل ۱۱۱ هزار و ۵۳۷ متر مربع هستند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی از نظر پروژه های بهره برداری شده در حوزه آموزش و پرورش رتبه نخست کشور را دارد، ادامه داد: علاوه بر این تمامی کلاس های کانکسی بالای ۱۰ نفر جمعیت دانش آموز در استان شامل ۳۰ کانکس نیز جمع آوری شده است.

همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ ، تعداد ۲۳۵ مدرسه جدید به مجموعه فضاهای آموزشی استان افزوده شدمدیرکل نوسازی مدارس خراسان رضوی با اشاره به استانداردسازی سامانه گرمایشی ۲ هزار کلاس درس استان، افزود: برای سال تحصیلی جدید و در راستای بهسازی مدارس ۵۵۰ هزار متر مربع سقف مدارس استان و ۲۵۰ هزار متر مربع محوطه های مدارس استان آسفالت شده است.

حسین پور بیان داشت: همچنین در این راستا ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال تجهیزات کلاسی و هنرستانی تهیه و در بین مدارس و هنرستان‌های استان خراسان رضوی توزیع شده است.

بیشتر بخوانید:

تلاش دولت برای پاسخ به دغدغه‌های آموزشی خراسان رضوی

۹۶ درصد دانش‌آموزان خراسان رضوی در سال جدید ثبت نام کرده‌اند

تبادکان مشهد با ابربحران فضای آموزشی مواجه است

رتبه نخست کشوری دانش آموزان استثنایی

مدیر آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: رتبه نخست کشوری پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی هم اکنون از آن این استان است.

جواد روحانی افزود: همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ تعداد ۱۹ هزار دانش آموز استثنایی در این استان به کلاس درس می روند که از این شمار هشت هزار و ۶۰۰ دانش آموز با نیازهای ویژه هستند که در مدارس ویژه استثنایی تحصیل خواهد داشت.

وی گفت: سایر دانش آموزان این بخش در مدارس تلفیقی تحصیل می‌کنند که بیش از ۱۰ هزار نفر می‌شوند.

همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ تعداد ۱۹ هزار دانش آموز استثنایی در این استان به کلاس درس می روندمدیر آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی بیان کرد: مجموعا ۲۶۵ فضای آموزش استثنایی این استان هزار و ۳۱۴ کلاس دارند.

وی اظهار کرد: استان خراسان رضوی از نظر شناسایی و پوشش تحصیلی دانش آموزان استثنایی رتبه نخست کشور را دارد.

روحانی افزود: از مهرماه امسال یک مدرسه پیش دبستانی تخصصی و یک مدرسه تخصصی اوتیسم به ظرفیت آموزش استثنایی استان افزوده شده است.

افزایش ۹ هزار نفری نوآموزان دبستانی بیش از انتظار

روحانی با بیان اینکه در قالب طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان امسال ۱۵۷ هزار و ۲۸۰ نوآموز زیر پوشش قرار گرفته اند، افزود: طبق پیش بینی‌ها انتظار پوشش ۱۴۸ هزار نوآموز را داشتیم که با افزایش ۹ هزار نفر از اتباع خارجی، میزان پوشش فراتر از انتظار رفت.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی گفت: به طور معمول یک درصد میزان نوآموزان زیر پوشش طرح سنجش سلامت به مدارس استثنایی می روند.

بیشتر بخوانید:

سرانه فضای آموزشی منطقه تبادکان مشهد یک سوم استاندارد است

هفت میلیارد ریال وجوه اضافه دریافتی مدارس در خراسان رضوی به والدین بازگردانده شد

ورود هزار و ۶۶۵ دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان به کلاس درس

رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی گفت: این دانشگاه هم اکنون در قالب ۲ پردیس دانشجویی هشت هزار و ۶۶۶ دانشجوی جدید دارد.

محمدرضا دیمه‌کار افزود: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید هزار و ۶۶۵ دانشجو معلم از این دانشگاه فارغ التحصیل و وارد عرصه تعلیم و تربیت استان شده اند.

وی ادامه داد: این دانشگاه در قالب ۱۷ رشته آموزشی اقدام به ترتیب معلم کرده است و تربیت معلم در قالبهای مد نظر و مورد اشاره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در دستور کار دارد.