به گزارش خبرنگار ایرنا، مهرداد بذرپاش در حاشیه بازدید از بندر امیرآباد بهشهر در جمع خبرنگاران بیان کرد: امیرآباد یکی از بنادر مهم و راهبردی کشور محسوب می شود و راه ارتباطی ایران با آسیای میانه و قفقاز است.
وی اضافه کرد: بنا به اظهار کشورهای همسایه شمالی این بندر جذابیت خاصی برای آنها دارد و خواهان ارتقاء مبادلات تجاری با ایران از طریق این بندر هستند.
وی گفت که تکمیل اسکله ریلی رو- رو یکی از اولویت ها برای این مجموعه محسوب می شود که با هماهنگی های انجام شده تا یکسال آینده این طرح بهره برداری می شود و این امر اتفاق بزرگی در تخلیه و بارگیری در این بندر خواهد بود.
وی اظهار کرد: ظرفیت سیلوی این بندر از ۳۶۰ هزار تن به ۴۶۰ هزار تن افزایش یافته و این روند افزایشی همچنان ادامه خواهد داشت.
فرصت ترانزیتی مازندران ممتاز است
این مقام مسئول این را هم گفت که مازندران علاوه بر ظرفیت های خوب کشاورزی، طبیعی و گردشگری در حوزه ترانزیتی هم یک فرصت بی نظیر است که می تواند هم برای استان و هم کشور ثروت آفرینی کند.
بذرپاش اضافه کرد: تکمیل کریدور شمال - جنوب که حجم زیادی از کالاها را از مسیر دریای شمال به جنوب می رساند یک ظرفیت بی نظیر خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تکمیل کریدور شمال به جنوب به اندازه نفت برای آیندگان ما درآمد خواهد داشت و در حال حاضر تکمیل این کریدور با استفاده از ظرفیت ریلی در اولویت است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم میتواند با شکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.