تهران- ایرنا- شارل میشل رئیس شورای اروپا ساختار تصمیم‌گیری در سازمان ملل را «متصلب و دست‌وپاگیر» توصیف کرد و گفت که مناقشه اوکراین ایجاب می‌کنند اصلاحاتی فوری در این نهاد بین‌المللی انجام شود.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، میشل پنجشنبه در سومین روز از مجمع عمومی سالانه سازمان ملل از درخواست‌ها برای کاهش حق وتو در شورای امنیت در شرایط اضطراری و افزایش اعضای این شورا حمایت کرد.

وی گفت: در ۱۹ ماه گذشته یک عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه بدون هیچ شرمی حمله‌ای را برای فتح کشور همسایه‌اش به پیش برده است.

وی افزود: این کشور حتی از حق وتوی خود برای جلوگیری از اعمال تحریم علیه خودش سوءاستفاده می‌کند و حتی از شورای امنیت برای اشاعه پروپاگاندا، اطلاعات نادرست و دروغ بهره می‌برد.

میشل اظهار کرد: ساختار سازمان ملل امروز توسط نیروهای دشمن، متصلب و دست‌وپاگیر شده است.

رئیس شورای اروپا استدلال کرد که فقدان نمایندگی درست جهانی در شورای امنیت باعث منسوخ شدن ساختارهای قدرت شده و برخی کشورها همچنان قدرتهای استعماری هستند و توانایی این نهاد برای اقدام را تضعیف کرده‌اند.

وی افزود: دنیا به دلیل فقر و بی‌عدالتی از هم پاشیده است. تمام بخش‌های دنیا از آفریقا و آمریکای جنوبی گرفته تا کارائیب و آسیا یا نمایندگی ندارند یا به درستی نمایندگی نمی‌شوند.

اتحادیه اروپا ناظر دائم در سازمان ملل و یکی از معدود نهادهای غیرعضو است که رئیس آن فرصت سخنرانی در مجمع عمومی یافته است.

جنگ در اوکراین، تغییرات جوی و فقر جهانی پس از همه‌گیری کرونا از جمله محورهای اصلی سخنرانی‌های سران دنیا در مجمع عمومی امسال هستند.