تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳

همدان- ایرنا- رضایت بالای نماینده فائو (سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد) از پرونده گردوی تویسرکان در جریان بازدید از باغات این شهرستان نوید می دهد که این محصول بزودی به ثبت جهانی می رسد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، این روزها نام همدان به واسطه ظرفیت های مختلف از حوزه های میراث فرهنگی گرفته تا کشاورزی بر سرزبان هاست.

همزمان با فعالیت ها در راستای ثبت جهانی هگمتانه و منظر تاریخی همدان در یونسکو و پس از اتفاق مبارک ثبت جهانی دو کاروانسرای این استان،انتظار می رود در آینده نه چندان دور پس از انگور ملایر، گردوی تویسرکان به ثبت جهانی فائو برسد.

تویسرکان روزهای ۲۹ و ۳۰ شهریور امسال میزبان نماینده فائو (سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد) بود و پروفسور سلیم زکری به عنوان یکی از ۱۰ عضو گروه مشاوران علمی فائو برای بازدید میدانی ثبت جهانی گردو به تویسرکان سفر کرد.

باغات گردوی تویسرکان و تحت تاثیر قرار گرفتن نماینده فائو

سلیم زکری یکی از ۱۰ عضو گروه مشاوران علمی فائو در بازدید میدانی از ظرفیت های نظام کشاورزی گردوی تویسرکان در جمع خبرنگاران گفت: پروپوزال و اسناد ارسالی را در فائو می خوانیم ولی یکی از اهداف مهم فائو در این بازدید میدانی این است که از نزدیک اهمیت این نظام کشاورزی را احساس و در این فضا زندگی و به دیگر اعضا منتقل کنیم.

نماینده فائو گفت: این سفر دو روز برای من بسیار جالب بود و من را تحت تاثیر قرار دارد و باید به جامعه محلی تویسرکان برای داشتن چنین نظام میراث کشاورزی تبریک بگویم و توصیه کنم که آنرا برای نسل های بعدی خود حفظ کنند.

زکری افزود: شک ندارم بدون هیچ مشکلی این نظام کشاورزی تویسرکان ثبت جهانی می شود و دلایلی که برای این مهم می آورم ، تعهدی است که در همه سطوح سیاسی، جامعه محلی و مسوولان تویسرکان و استان همدان می بینم.

وی خاطر نشان کرد: ظرف یک ماه و نیم آینده فکر می کنم همانطور که من تحت تأثیر قرار گرفتم، گروه مشاوران علمی هم با گزارشی که من می دهم تحت تأثیر این نظام کشاورزی قرار می گیرند و گردوی تویسرکان ثبت جهانی می شود.

نماینده فائو اظهار کرد: اولین نکته ای که مهم است این است که کل زنجیره گردودر تویسرکان خیلی خوب سازماندهی شده است و این نشان می دهد که ارزش اقتصادی بالایی دارد.

وی ادامه داد: باید از این فرصت استفاده کرد و روی صنایع فرآوری و بسته بندی گردوی تویسرکان کار کرد تا به این میراث ثبت شده ارزش اقتصادی هم بدهیم.

نماینده فائو افزود: نکته مهم دیگر پس از ثبت جهانی گردو در فائو توجه ویژه جهانی به گردشگری کشاورزی و جلب تقاضای بیشتر گردشگران برای حضور به شهرستان و تهیه گردوی تازه در شهرستان است؛ در مجموع ثبت جهانی گردوی تویسرکان موجب تقویت اقتصاد گردشگری منطقه خواهد شد.

رتبه پنجم ایران در جیاس

دانشیار و رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: نظام میراث کشاورزی مهم جهانی که اصطلاحا جیاس نامیده می‌شود ابتکاری بود که توسط پرویز کوه افکن فردی ایرانی الاصل که از مدیران سابق فائو بود در سال ۲۰۰۵ ارائه شد.

علی کیانی راد افزود: هدف از این نظام میراثی ثبت جهانی یک سیستم نظام کشاورزی شامل تجربیات، محیط های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است که در طول زمان و اعصار مختلف توسط آبا و اجداد ما حول نظام کشاورزی شکل گرفته و باید در دنیا این نظام ها شناسایی و حفظ و به نسل های بعد منتقل شود.

وی ادامه داد: تیم های تحقیقاتی در سطح شهرهای مختلف باید روی این مهم کار کنند و بر اساس پنج معیار گفته شده فائو پیشنهاد خود را آماده و به فائو جهت ثبت جهانی درخواست دهد.

کیانی راد گفت: تاکنون ۷۸ نظام در ۲۴ کشور ثبت جهانی شده است و جمهوری اسلامی ایران با چهار نظام ثبت شده میراث کشاورزی مبتنی بر قنات کاشان، انگور جوزان ملایر، زراعت سنتی زعفران روستای سنوی گناباد و باغات انجیر دیم استهبان در رتبه پنجم بعد از کشورهای چین، ژاپن، کره جنوبی و اسپانیا قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: ظرف یک ماه آینده پس از برگشت نماینده فائو و ارائه گزارش به گروه مشاوران علمی مراحل ثبت طی می شود.

وی گفت: پرفسور زکری نماینده علمی گروه مشاوران فائو جهت بازدید نظام سنتی باغات قزوین و نظام گردوی تویسرکان به ایران سفر کرده است.

کیانی راد افزود: ثبت جهانی محصول فقط پنج درصد راه است و ۹۵ درصد به جامعه محلی و افزایش آگاهی مردم منطقه برمی گردد تا با همدلی و همکاری محصول حفظ و افزایش یابد.

۶۰ درصد اقتصاد تویسرکان با گردو عجین شده است

فرماندار تویسرکان نیز در جمع خبرنگاران گفت: به گفته پرفسور زکری گردوی تویسرکان ظرفیت بی نظیری در دنیاست و این دیار شایسته جهانی شدن در عرصه این محصول مهم و استراتژیک است.

حسین افشاری افزود: در طول مدت دو سال گذشته جلسات فشرده ای برای تهیه مقدمات این سفر انجام شده و خوشحالیم که در آینده ای نزدیک خبر ثبت جهانی نظام ‌کاشت، داشت و برداشت گردو توسط فائو را خواهیم شنید.

وی ادامه داد: میزان برداشت گردو در شهرستان سالیانه بالغ بر ۱۷ هزار تن است و کیفیت گردوی تویسرکان بر اساس اعلام مرکز تحقیقات در کشور بی بدیل و یکی از با کیفیت ترین گردو های تولیدی جهان است.

فرماندار تویسرکان گفت: زندگی مردم تویسرکان از دیرباز با گردو عجین شده و در حال حاضر نیز بیش از ۶۰ درصد اقتصاد مردم شهرستان به صورت مستقیم و غیر مستقیم به گردو وابسته است.

افشاری افزود: در ایام کنونی سال به واسطه وجود گردو جمعیت شهرستان تا دو برابر افزایش می یابد و به تعبیری یک جشن عمومی بزرگ است.

به گفته وی علاوه بر مباحث اقتصادی، گردو در ساختار و تار و پود اجتماعی و فرهنگی مردم شهرستان هم نفوذ کرده و نقش پررنگی دارد.

به گزارش ایرنا، تویسرکان یکی از شهرستان های استان همدان است و در ۹۰ کیلومتری دامنه جنوبی کوه الوند واقع شده است.

این شهرستان با برخورداری از بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار باغ های گردو و تولید این محصول با مرغوبیتی در مقیاس بین المللی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته است.