بجنورد-ایرنا- مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان‌شمالی گفت: نیمه نخست امسال هشت هزار و ۶۵۸ میلیارد ریال تسهیلات تبصره ۱۸ از محل اعتبارات تخصیص یافته سال ۱۴۰۰ در استان پرداخت شد.

محمد رحمانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این منابع اعتباری در قالب ۹۸۸ درخواست تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش به ۸۲۲ بنگاه، شخص حقیقی و حقوقی پرداخت شده است.

وی افزود: اشتغال تعهد شده در این طرح ها یکهزار و ۶۹۶ نفر و تثبیت اشتغال نیز چهار هزار و ۷۴۲ نفر بوده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: از اقدامات مهم دولت در حمایت از کسب‌ و کارها، تامین مالی طرح‌ های اولویت‌ دار سرمایه‌گذاری در استان‌ها در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه است.

وی افزود: اعتبارات تسهیلات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ در پایان سال گذشته به حساب دستگاه های ملی واریز و فرایند انعقاد تفاهم نامه به صورت ملی منعقد و سهمیه تخصیص استانی در حال واریز به بانک‌ های استان است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان‌شمالی ادامه داد: به زودی با تصویب طرح های پیشنهادی بخش ها در کمیته مربوطه فرایند معرفی به بانک و پرداخت تسهیلات آغاز می شود.

رحمانی گفت: سهمیه استان از محل اعتبارات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۱ به صورت نقد چهار هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال است و از محل اعتبارات اسناد خزانه نیز در حال انعقاد قرارداد و تفاهم نامه ملی و تهیه برش استانی است.

تبصره ۱۸ قانون بودجه کشور با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تاکید بر اشتغال جوانان، دانش آموختگان دانشگاهی، زنان و اشتغال حمایتی به دولت اجازه می دهد ۱۰۰ درصد منابع حاصله از مابه التفاوت قیمت حامل‌های انرژی را به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصله را به شکل وجوه اداره شده و یارانه سود و ترکیب با منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی در جهت حمایت از طرح‌های تولید، اشتغال و آموزش و کمک به کارورزی جوانان دانش آموخته دانشگاهی پرداخت کند.

صدور پنج هزار و ۲۲۱ مجوز کسب و کار

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان شمالی اظهار کرد: نیمه نخست امسال ۹ هزار و ۳۳۱ درخواست مجوز کسب و کار در استان ثبت شد که ۵۶ درصد از منجر به صدور مجوز شد.

وی افزود: از مجموع کل درخواست‌ ها ۲ هزار و ۴۷۱ مورد رد شده، ۴۵۹ نفر درخواست مجوز خود را پس گرفته و سایر درخواست‌ها نیز در دست بررسی از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوط است.

وی گفت: بیشترین درخواست مجوز کسب‌ و کار به تفکیک ادارات، مربوط به اتحادیه‌ های صنفی با سه هزار و ۶۲۱ درخواست مجوز و اداره کار با یکهزار و ۵۰۵ درخواست مجوز و بیشترین مجوزهای صادر شده نیز به ترتیب مربوط به اتحادیه‌ های صنفی با یکهزار و ۹۳۵ مجوز و اداره کار با یکهزار و ۳۰۲ مجوز است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان شمالی اظهار کرد: در رتبه بندی انجام شده در زمینه عملکرد درگاه ملی مجوزها، عملکرد دستگاه های استان با سه پله رشد از رتبه دهم به رتبه هفتم در بین استانهای کشور ارتقا یافت.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

برچسب‌ها