گرگان - ایرنا - هفته ششم رقابت‌های اسب دوانی کورس تابستانه - پاییزه شهرستان آق‌قلا در شمال استان گلستان با برگزاری رقابت‌های عصر امروز جمعه در مجموعه سوارکاری این شهرستان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در رقابت‌های امروز مالکین ۶۰ راس اسب با مراجعه به سایت آمادگی اسب‌های خود را برای دورهای هفت‌گانه اعلام کردند و در هر دور نتایج زیر به دست آمد:

در دور اول اسب‌های بیشتر از سه سال ترکمن کلاس سه به طول هزار متر با هم رقابت کردند که در نهایت اسب آل‌تای محسن با چابکسواری کیوان قلرعطا اول شد و اسب‌های خان خوش و آتای محسن به ترتیب با چابکسواری کمال دلیجه‌عطا و رضا فهیمی دوم و سوم شدند.

دور دوم کورس امروز باز هم به مسافت هزار متر ویژه اسب‌های ۲ ساله دوخون اما مبتدی و نبرده برگزار شد که در پایان جان ویک، پرنسس السا و میسان به ترتیب با چابکسواری عبدالحلیم قبادی، مصطفی امانپور و یونس اورکلی در جایگاه‌های اول تا سوم ایستادند.

بر پایه این گزارش دور سوم این رقابت‌ها مانند دور دوم ویژه اسب‌های دو ساله دوخون اما دارای امتیاز ۲ تا ۶ برگزار شد که یونس اورکلی سوار بر اسب مونو پالر بر سکوی نخست ایستاد و ابوطالب چاریزاده با اسب دلاریس و بهرام بینایی با اسب بال قیز روی سکوهای دوم و سوم رفتند.

اسب‌های بیشتر از سه سال تروبرد کلاس ۶ نیز در مسافت هزار متر برای دور چهارم وارد دپار شدند که عناوین اول تا سوم به ترتیب به اسب‌های ریو آپاچی، سفیرا و استرانگ بوی تعلق گرفت.

در این دور کمال دلیجه‌عطا، عبدالحلیم قبادی و یونس اورکلی چابکسواران اسب‌های اول تا سوم بودند.

دور پنجم رقابت‌های امروز هم مانند دور چهارم ویژه اسب‌های بیشتر از سه سال تروبرد اما کلاس چهار در مسافت هزار متر بود.

بنیامین جرجانی، آرمین آق‌آتابای و رامین قهرمانی چابکسواران اسب‌های راینو سروی، پرنسس شاه‌فارهه و تویوتا بودند که اول تا سوم شدند.

مقام‌های اول تا سوم دور ششم که اسب‌های بیشتر از سه سال دوخون کلاس پنج در مسافت هزار متر در آن به رقابت پرداختند را اسب‌های تاینی، سامرشاه و راگ دنسر به دست آوردند که عرفان افق‌عطا، مبین کم و امیر مختومی چابکسوار اسب‌ها بودند.

دور هفتم و پایانی کورس امروز آق قلا به مسافت هزار و ۲۰۰ را اسب‌های بیشتر از سه سال دوخون کلاس چهار برگزار کردند.

در این دور رامین قهرمانی اسب‌ دیبابا را زودتر از سایر رقیبان خود از خط پایان عبور داد و اول شد و عرفان طعنه با اسب سایلان گلی و نیز بنیامین جرجانی سوار بر اسب بوران‌ دوم و سوم شدند.

در پایان رقابت‌های امروز در مجموع مبلغ هفت میلیارد و ۱۰۸ میلیون ریال جوایز نقدی به مالکان، مربیان و چابکسواران اسب‌های اول تا سوم دورهای هفت‌گانه اهدا شد.

استان گلستان به مرکزیت گرگان مهد و خاستگاه اسبدوانی کشور است و در سه شهرستان آق‌قلا، بندرترکمن و گنبدکاووس پیست‌های اسبدوانی وجود دارد و برخی رقابتهای آنها پخش اینترنتی مستقیم جهانی دارد.

اسبدوانی در بین قوم ترکمن‌ جایگاه خاص دارد بطوری که تمامی چابکسواران رقابت‌ها ترکمن بوده و بیش از ۹۵ درصد تماشاگران کورس‌های هر هفته را نیز ترکمن‌ها تشکیل می‌دهند.