همدان- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار گفت: راننده تانکر نفتی قیر مایع بدلیل آلودگی محیط زیست به میزان ۸۱ میلیون ریال جریمه شد.

«فاطمه موسوی» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲۶ تیر ۱۴۰۲ یک دستگاه تانکر حامل مشتقات نفتی قیر مایع در جاده سنندج - همدان واژگون و این مایع بر روی خاک سرازیر شد.

وی اضافه کرد: نمونه خاک تا عمق مناسب و مورد تایید در اختیار آزمایشگاه معتمد محیط زیست در خارج از استان قرار گرفت که پس از آنالیز، فاکتورهای آلودگی خاک مشخص شد و برآورد جریمه خسارت تخریب خاک صورت گرفت.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار بیان کرد: هنگام واژگونی تانکر حامل مواد سوختی که بیشتر موجب تخلیه مشتقات نفتی و آلودگی خاک می شود، اداره حفاظت محیط زیست بر اساس آیین نامه های مربوطه و قانون حفاظت از خاک اقدام لازم را به عمل می آورد.

موسوی اضافه کرد: بازرسی از محل حادثه و تخلیه مواد سوختی، صدور اخطاریه، آنالیز خاک آلوده توسط آزمایشگاه معتمد محیط زیست، برآورد دقیق آلودگی خاک، تخریب محیط زیست و بازسازی خاک های آلوده بر اساس دستورالعمل صورت می گیرد.

وی گفت: تخلیه مواد سوختی در طبیعت با توجه به ماهیت مواد سوختی منجر به آلودگی و تخریب بافت خاک شده و کیفیت فیزیکی، شیمیایی و زیستی خاک را از بین می رود و این تغییرات برای موجودات زنده، گیاهان و سایر موجودات بسیار مضر است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار افزود: بنابراین بر اساس آیین نامه های مربوطه باید آموزش های لازم در این زمینه در قالب دوره های آموزشی توسط نهادهای مربوطه به مخاطبان داده شود.