همدان- ایرنا- شهرداری همدان همزمان با فصل جدید و آغاز سال تحصیلی، مدارس را جزو اولویت‌های خدمات دهی خود قرار داد تا دانش آموزان با دسترسی به امکانات سال تحصیلی خوبی را آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیریت شهری با اجرا کردن طرح استقبال از مهر، بسترهای لازم را برای خدمات دهی بهتر به مدارس و قشر دانش آموز ایجاد کرده است.

اتوبوس‌های رایگان در خدمت دانش آموزان

شهردار همدان با تاکید بر اقدامات رفاهی، فنی و عمرانی همزمان با سال تحصیلی جدید اظهار داشت: طرح حمل و نقل رایگان دانش آموزان توسط ناوگان اتوبوسرانی شهرداری همدان از اول مهر اجرا شد.

«سیدمسعود حسینی» افزود: این طرح به مدت یک هفته در تمامی مسیرهای درون شهری همدان انجام می‌شود و ناوگان اتوبوسرانی شهرداری در خدمت قشر دانش آموز است.

وی با بیان اینکه مدیریت و ساماندهی علائم ترافیکی به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت، بیان کرد: شستشوی چراغ‌های چشمک زن، نصب تابلو احتیاط، ترمیم کف نوشته‌های اطراف مدارس، رنگ آمیزی خط کشی‌ها و نصب علائم ترافیکی معابر منتهی به مدارس، رفع عیب و نقص نرده‌ها، سقف، بدنه، آسانسور، پله برقی، عرشه و روشنایی همه پل‌های عابر پیاده، صدور اخطار به مدارس بدون تاییدیه صلاحیت ترافیکی، رفع نقص و تعمیر سرعت گیرهای موجود و برگزاری کلاس‌های آموزشی با همکاری پلیس راهور در حال پیگیری است.

حسینی اضافه کرد: ترمیم مسیرهای حفاری و جلوگیری از عملیات حفاری در مقابل و نزدیکی مدارس، عدم صدور مجوز حفاری در معابر منتهی به مدارس، رفع نقص و لکه گیری و ترمیم آسفالت معابر، مناسب‌سازی مسیرها و بازدید فنی پل‌های عابر پیاده از اقدامات اجرایی معاونت‌های فنی مناطق چهارگانه شهرداری است.

وی بیان کرد: همچنین نظافت و شستشوی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها، ساماندهی سرویس مدارس و تمامی تاکسی‌ ها، آمادگی اکیپ بازرسی در سطح شهر و مدارس، نصب و ترمیم پایانه‌های تاکسی با همکاری سایر سازمان‌ها، اعطای مجوز به شرکت‌های دارای صلاحیت ویژه سرویس مدارس و اعلام نرخنامه حمل و نقل دانش آموزی به اداره کل آموزش و پرورش از مهم‌ترین اقدامات حوزه حمل و نقل شهرداری همدان است.

شهردار همدان توجه به حوزه فرهنگی را از مهمترین برنامه‌های ستاد استقبال از مهر دانست و تاکید کرد: هماهنگی چهار مدرسه منتخب برای حضور اعضای شورا شهر و مدیران شهری، چاپ بنر برای سردرب مدارس منتخب، اجرای طرح همیار شهر درمدارس منتخب، برگزاری کارگاه آموزشی با محوریت تفکیک پسماند از مبدا، ارایه آموزش‌های ایمنی لازم و کاهش مصرف انرژی و بهینه‌سازی مصرف منابع به معلمان و دانش آموزان و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست از طریق تبلیغات محیطی اجرا شد.

مشارکت با آموزش و پرورش در مدیریت پسماند

حسینی سازمان مدیریت پسماند را از مهم‌ترین مجموعه‌های مدیریت شهری همزمان با شروع سال تحصیلی جدید برشمرد و گفت: تامین و توزیع مخازن تفکیک پسماند خشک برای مدارس، پشتیبانی موتوری، تعطیلی خاکبرداری و گود برداری در این روزهای آغازین مهر در حال انجام است.

وی بیان کرد: شستشوی مخازن زباله خشک، ساماندهی و جمع آوری حیوانات بی‌پناه و انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش جهت مشارکت در جداسازی زباله خشک از مبدا در مدارس از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی زیباسازی نمای شهری در ایجاد شور و نشاط در آغاز سال تحصیلی جدید را از دیگر اقدامات اجرایی عنوان کرد و گفت: رنگ آمیزی دیواری مدارس منتخب، استفاده از تلویزیون‌های شهری جهت تبریک، اهدای گلدان گل، پاکسازی و امحا دیوار نوشته‌ها، کاشت گل در پارک‌های اطراف مدارس، فعال بودن تمامی آبنماهای سطح شهر، شستشو و پاکسازی سایبان‌های ایستگاه اتوبوس، رفع نواقص روشنایی و کاشت گلهای پاییزه در تمامی سطح شهر انجام شد.

وی افزود: با اصناف جهت عرضه لوازم التحریر در بازارچه‌های محلی و روزبازارهای هفتگی با قیمت مناسب و توزیع بن خرید لوازم التحریر در مدارس منتخب هماهنگی‌های لازم صورت گرفته شده است.

شهردار همدان به حضور نیروهای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی در تامین ایمنی در این روزهای آغازین ماه مهر اشاره کرد و افزود: پایش ایمنی، استقرار خودرو و اکیپ عملیاتی سیار در مدارس منتخب، اعزام کارشناسان آموزشی به منظور ارایه آموزش به دانش آموزان در مدارس و نصب پوستر آموزش ایمنی از جمله برنامه‌هایی است که توسط نیروهای خدوم سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی صورت می‌پذیرد.

حسینی به اجرای طرح مدیریت بحران اماکن آموزشی اشاره کرد و گفت: توزیع فرم ارزیابی تاب آوری مدارس، تهیه چک لیست خطرات اجزای غیر سازه‌ای و تجمع دانش آموزی (به همراه والدین) نیروهای دوام الوند در سالن ابن سینا همدان برای آشنایی با مباحث تاب آوری در حال اجرا است.

پاکسازی مدارس

شهردار همدان پاکسازی مدارس را از مهم‌ترین دستورالعمل‌های ستاد استقبال از مهر برشمرد و خاطرنشان کرد: تخلیه مخازن زباله و جمع آوری نخاله و زباله باقی مانده اطراف مدارس، پاکسازی و امحاء پوسترهای تبلیغاتی در معابر اصلی، همسطح کردن دریچه‌های غیر همسطح بویژه مسیرهای منتهی به مدارس، رنگ آمیزی مخازن اطراف مدارس و جلوگیری از سد معبر و دپوی مصالح ساختمانی و عمرانی در مسیرها مواردی هستند که به متولیان این حوزه ابلاغ شد.

حسینی با اشاره به رصد تمامی اقدامات و رفع موانع برای بازگشایی مدارس افزود: طرح شناسایی دیوارها و سازه‌های پرخطر و پیگیری برای رفع خطر از آن‌ها، رفع نواقص جزیی در معابر، پاکسازی علف‌های هرز، بکارگیری نواحی در شناسایی و جمع آوری نیازها، بازدید سراسری دریچه‌ها، آبروها و رفع عیوب در حال انجام است.

وی یادآور شد: عملیات شستشوی جداول و خیابان‌ها و المان‌ها، جمع آوری شاخ و برگ (خزان) ، رفع گرفتگی آب‌های سطحی، جلوگیری از حفاری و جمع آوری احشام نیز به اجرا گذاشته شده است.