"علیرضا عبدی"روز شنبه درسفر یک روزه به کهگیلویه و بویراحمد با بازگشایی مدارس و قرائت پیام وزیر در بین دانش آموزان هنرستان دخترانه فاطمه (س) عشایری واقع در "سرآبتاوه" یاسوج اظهار کرد: شناسایی و تعیین ساز و کارهای مفید و موثر در تقویت هویت اسلامی - ایرانی در دانش آموزان و معلمان بسیار ضروری است.
وی با هشدار به سوء استفاده دشمن از هویت ما، گفت: معلمان و دانش آموزان با هشیاری باید مراقب هویت خود باشند.
عبدی با اشاره به مقام معلمان و استناد به جمله امام (ره) که معلمی، شغل انبیا است ادامه داد: معلمان ضمن داشتن صفات انبیا، در این دنیای جدید ارتباطات و عصر آشوب اطلاعاتی باید مسلط وهر روز اطلاعات خود را به روز رسانی کند چرا که معلم ناآگاه از قافله علم عقب می ماند و مورد اقبال دانش آموزان قرار نمی گیرد.
وی منزلت و شان معلمان را والا دانست و تاکید کرد: باید خودشان این شان را حفظ کنند و دیگران نیز به این شان و منزلت توجه داشته باشند.
معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور با توجه به فضای نامطلوب آموزشی در استان از چند مدرسه در حاشیه شهر یاسوج بازدید کرد و از مشکلات آنها آگاه شد.
مدیر مدرسه ابتدایی دخترانه شهید "سیاوش فریدونی" واقع در "سرآبتاوه" یاسوج که معاون وزیر از آن بازدید کرد، در گزارشی اظهار کرد: فضای آموزشی مدرسه نامناسب و سرویس بهداشتی آن خراب است همچنین در زمان بارندگی در کلاس های درس، آب باران در کلاس جاری می شود.
"پروین کرمی" ادامه داد: در این مدرسه اجاره ای حاشیه شهر یاسوج ۱۱۰ دانش آموز دختر در شیفت صبح و ۸۰ دانش آموز پسر در شیفت بعداز ظهر در حال تحصیل هستند.
کرمی یادآورشد: مشکلات این مدرسه از ۱۶ سال پیش ادامه دارد و حتی معلمان اتاق مناسب ندارند و با شلوغی مدرسه و نبود فضای کافی، معلمان در زنگ تفریح در راهرو و بین دانش آموزان تردد دارند.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد در حاشیه بازید گفت: جمعیت حاشیه شهر یاسوج و به تبع آن دانش آموزان آن زیاد است که با نبود فضای آموزشی مناسب، ۲۸ مدرسه در این شهرستان به صورت اجاره وجود دارد.
"کوروش دلشاد" با اشاره به فضای نامناسب مدارس اجاره ای گفت: نوع سازه این نوع مدارس آموزشی نیست و با کمبود زمین و فضای آموزشی ناگزیر چنین فضاهایی برای آموزش انتخاب می شوند.
وی یادآور شد: کسانی که از تمکن مالی برخوردار هستند دانش آموزان خود را در مدارس مرکز شهر ثبت نام می کنند که این تردد ضمن هزینه های برای خانواده ها، بر شلوغی و ترافیک شهری تاثیر می گذارد.
به گزارش ایرنا، جمعیت حاشیه های شهر یاسوج با توجه به افزایش روزافزون مهاجرت در حال افزایش است و از طرفی شهر یاسوج نه تنها از کمبود فضای آموزشی رنج می برد بلکه با بازگشایی مدارس ترافیک سنگینی خیابان های اصلی شهر را فرا می گیرد به طوری که خیابان های اصلی این شهر در ساعت ۷ تا ۸ صبح و پس از آن هم ساعت ۱۱ صبح تا ۱۴ عصر کاملا قفل شده و جابه جایی در مسیر پنج دقیقه ای را به بیش از نیم ساعت زمان افزایش می دهد.
کمبود فضای آموزشی در یاسوج (مرکز استان کهگیلویه بویراحمد)در وضعیت بحرانی است چرا که هم فضای ناکافی و هم مدارس نامطلوب اجاره ای، ازدحام کلاس های درس را به بیش از ۴۰ نفر رساند که نیازمند چاره جویی فوری دارد.
معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور همچنین با بازدید از هنرستان دخترانه (فاطمه س) عشایری واقع در "سرآبتاوه" یاسوج با مشکلات آن آگاه شد.
در این مجتمع آموزشی بیش از ۳۰۰ دانش آموز دختر تحصیل می کنند که بیش از ۱۵۰ نفر از آنها به صورت شبانه روزی ساکن مدرسه هستند که کمبود فضای های آموزشی، خوابگاهی، بهداشتی نگرانی مدیران این مدرسه را افزایش می کند.
از سه هزار و ۷۰۰ دانش آموزان عشایری، قریب به ۲ هزار و ۲۲۵ تا در مقاطع ابتدای وپیش دبستانی، ۷۳۰ نفر در متوسطه اول و ۷۲۶ نفر دانش آموز در متوسطه دوم و مابقی در ۲ دبیرستان شبانه روزی تحصیل می کنند.
این دانش آموزان در ۲۲۳ مدرسه عشایری تحصیل می کنند که ۱۱۰ مدرسه به علت تراکم پایین جمعیت بهصورت کانکس(۴۴) و چادری(۶۶) و مابقی ساختمان آموزشی هستند.
در یکی از مدرسه شبانه روزی دخترانه "سرآبتاوه" یاسوج، ۳۰۰ دختر در متوسطه اول، دوم و فنی حرفه ای در حال تحصیل هستند و در هنرستان شبانه روزی "گنجه ای"یاسوج ۲۱۰ پسر در آنجا تحصیل می کنند.
از جمعیت استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.
در آیین بازگشایی مدارس کهگیلویه و بویراحمد پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید توسط معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور قرائت شد.
بیش از ۱۷۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف و افزون بر ۱۴ هزار معلم در استان، روز شنبه همزمان با دیگر سراسر کشور برای آغاز سال تحصیلی جدیدی راهی کلاسهای درس شدند.