ساری- ایرنا- حضور سه بازیکن اثرگذار از مازندران در تیم ملی والیبال ایران که با اندیشه‌های یک سرمربی مازندرانی وارد بازی‌های آسیایی هانگژو ۲۰۲۲ شده، یک بار دیگر توانمندی بالای این استان در والیبال ایران را به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تیم ملی والیبال ایران که این روزها برای حضور در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ در هانگژو به سر می‌برد، از حضور چهار چهره مازندران بهره می‌گیرد و تا کنون نیز با عملکردی قابل قبول توانسته به عنوان یکی از بخت‌های اصلی قهرمانی راهی مرحله نیمه‌نهایی مسابقات شود.

بلندقامتان ایرانی ابتدا ۳ – ۰ نپال را از پیش رو برداشتند، در بازی دوم ۳ – ۱ بحرین را شکست دادند و به عنوان سرگروه به مرحله حذفی صعود کردند و در این مرحله نیز با برد ۳ – ۰ مقابل تایلند، به دلیل جایگاه برتر در رنکینگ جهانی و با توجه به جدول بازی‌ها مستقیما به نیمه‌نهایی صعود کردند تا پس از مشخص شدن حریف‌شان در نیمه‌نهایی، سوم مهر برای رسیدن به فینال مسابقه دهند.

در این سه مسابقه و کسب ۳ پیروزی، نقش و رد پای مازندرانی‌ها قابل توجه و برجسته است. از ترکیب ۱۲ نفره اعزامی به بازی‌های آسیایی هانگژو ۳ نفر، یعنی یک چهارم تیم اهل مازندران هستند. امیرحسین اسفندیار از آمل، جاد کریمی از نکا و پوریا حسین‌خان‌زاده از بابل در ترکیب تیم ملی حضور دارند و توانستند عملکرد خوبی هم به نمایش بگذارند. از این نظر مازندران بیشترین بازیکن را در تیم ملی والیبال دارد. چهارمین چهره مازندرانی تیم ملی والیبال هم مغز متفکر و سرمربی تیم است؛ بهروز عطایی.

بهروز عطایی

سرمربی ۵۳ ساله اهل آمل که طی سال‌های اخیر عملکرد موفقی در لیگ برتر والبیال ایران داشت و قهرمانی لیگ برتر، جام باشگاه‌های آسیا، مسابقات زیر ۲۰ سال آسیا و مسابقات زیر ۲۱ سال جهان را در کارنامه‌ سرمربیگری‌اش دارد، از ۲ سال پیش هدایت تیم ملی والیبال ایران را بر عهده گرفت و با تیم ملی ایران توانست قهرمان آسیا نیز شود.

عطایی با وجود انتقادهایی که اخیرا به واسطه نتایج ضعیف ایران در لیگ ملت‌ها به سمت او روانه شده بود، تا اینجای کار در بازی‌های آسیایی عملکرد مطلوبی داشته و توانسته تیمش را به مرحله نیمه‌نهایی برساند تا برای کسب مدال طلا امیدوار شوند.

جواد کریمی سوچلمایی

پاسور ۲۰۴ سانتیمتری و ۲۶ ساله اهل نکا اکنون به یکی از بازیکنان ثابت و برجسته ترکیب تیم ملی والیبال ایران تبدیل شده است. کریمی که طی ماه‌های اخیر عملکرد رو به رشدی از خود نشان داده، در این مسابقات نیز نقش خود را به عنوان پاسرو تیم ملی به خوبی ایفا کرد. او اکنون از آمادگی مناسبی برخوردار است و یکی از مهره‌های اصلی تیم ملی والیبال ایران برای کسب عنوان قهرمانی در بازی‌های آسیایی هانگژو و همچنین مسابقات انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس است.

امیرحسین اسفندیار

والیبالیست ۲۵ ساله و ۲۱۰ سانتیمتری اهل آمل، حالا چهره‌ای با تجربه برای تیم ملی والیبال ایران به شمار می‌آید. لژیونر والیبال ایران که سابقه بازی در لیگ بلژیک برای تیم نولیکو را دارد، اکنون در لیگ برتر والیبال روسیه قدرتی‌زن باشگاه والیبال اورال اوفا است. اسفندیار سال ۲۰۱۹ در مسابقات قهرمانی زیر ۲۱ سال جهان علاوه بر این که همراه با تیم ملی ایران به مقام قهرمانی مسابقات رسید، عنوان ارزشمندترین بازیکن را هم کسب کرد. او اکنون مهره‌ای مهم و اثرگذار برای تیم ملی والیبال ایران است و می‌تواند در دو بازی پیش رو نقش تعیین‌کننده‌ای برای رسیدن دست خودش و هم‌تیمی‌هایش به جام قهرمانی و مدال طلا داشته باشد.

پوریا حسین‌خان‌زاده

والیبالیست جوان اهل بابل یکی از امیدهای آینده والیبال ایران به شمار می‌آید. ۱۹ ساله است و با قد ۱۹۸ سانتیمتری در جایگاه یک دریافت‌کننده قدرتی تا کون خوب ظاهر شده است. عملکرد بسیار خوب و درخشان او در فصل پیشین لیگ برتر والبیال سبب شد که در پایان فصل به عنوان پدیده معرفی شود.

به لطف پوشیدن پیراهن تیم ملی در رده نوجوانان و زیر ۲۰ سال، تجربه حضور در میادین بین‌المللی را هم دارد. سال ۱۳۹۹ لباس تیم ملی نوجوانان را به تن کرد و روی سکوی سوم والیبال نوجوانان جهان ۲۰۲۱ ایستاد. سال ۲۰۲۲ همراه با تیم ملی ایران در مسابقات زیر ۲۰ سال آسیا قهرمان شد و اکنون نیز به دعوت بهروز عطایی در تیم ملی بزرگسالان حضور دارد.

تیم ملی والیبال ایران که اکنون با نسلی جدید پا به عرصه رقابت‌های بین‌المللی می‌گذارد، پس از ناکامی‌ در لیگ ملت‌های جهان که چندی پیش با شکست‌های پیاپی رقم خورده بود، اکنون به انسجامی قابل قبول رسیده و به نظر می‌رسد که در مسابقات انتخابی المپیک عملکردی بهتر از لیگ ملت‌های جهان داشته باشد و جواز حضور در المپیک پاریس را کسب کند. در صورتی هم که مقام قهرمانی بازی‌های آسیایی نصیب تیم ملی ایران شود، بلندقامتان ایرانی با انگیزه‌ای بیشتر راهیِ مسابقات انتخابی المپیک می‌شوند.

تیم ملی والیبال ایران چهارم مهر بلافاصله پس از پایان مسابقات والیبال این رقابت‌ها، هانگژو را به مقصد ریودوژانیرو ترک می‌کند تا در رقابت‌های انتخابی المپیک به میدان برود.