اصفهان -ایرنا - مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان خواهان استفاده از سامانه " خشک " به جای استفاده از آب در برج خنک کننده واحد ۴ نیرگاه برق اسلام آباد (اصفهان) شد.

منصور شیشه فروش روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه اردیبهشت امسال برج خنک کننده واحد ۴ نیروگاه اسلام آباد دچار آتش سوزی و بعد از چهار ماه دوباره وارد مدار شد، گفت: پیگیری وزارت نیرو برای بازسازی این قسمت از نیروگاه استفاده از " برج تَر" است و این در حالیست که منابع آبی تامین نشده‌ و زاینده رود و ۹۹ درصدِ تالاب بین‌المللی گاوخونی خشک است.

وی تاکید کرد: در حالی که زاینده رود خشک و ۹۶ درصدِ پهنه استان درگیر خشکسالی است، وزارت نیرو نباید پیگیر استفاده از " سامانه تَر " در بازسازی برجِ خنک کننده واحد ۴ نیروگاه اسلام آباد باشد ؛ درخواست داریم وزارت نیرو و شرکت توانیر برنامه ریزی کنند که در فرآیند بازسازی این برج از سامانه برجِ خنک کننده خشک استفاده شود.

شیشه فروش یادآور شد: اصفهان از ابتدای امسال ۵۱ روز ناسالم را تجربه کرده و دلیل آن هم آلودگی ناشی از گرد و غبار و شرایط بحرانی تالاب گاوخونی است.

وی افزود: حقابه‌های اصفهان تامین نشده است و بنابراین از وزارت نیرو می‌خواهیم که در سال زراعی جدید ، ۱۷۶ میلیون مترمکعب حقابه قانونی و زیست محیطی تالاب گاوخونی را در تابلوی منابع و مصارف حوزه زاینده رود برنامه ریزی و تامین کند.

شیشه فروش گفت: باید به اجرای طرح های تامین آب کمک شود و گرنه هیچ توجیهی برای ایجاد برج خنک کننده تَرِ واحد ۴ نیروگاه اسلام آباد وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تا تعهدات وزارت نیرو انجام نشده است، ضرورت دارد که از برج خنک کننده خشک در بازسازی واحد ۴ نیاروگاه اسلام آباد استفاده شود، زیرا برآوردها نشان می‌دهد که نیاز آبی این سامانه زیاد است.

شیشه فروش در ادامه یادآور شد: اصفهان هشت دهم درصد برق کشور را تولید می‌کند که بر این مبنا ۵۵۰ مگاوات نیروگاه اسلام آباد و ۱۶۰۰ مگاوات هم در نیروگاه شهید منتظری تولید می‌شود.

به گزارش ایرنا نیروگاه حرارتی اسلام آباد در غربی‌ترین نقطه شهر اصفهان و دردامنه کوهی شهره به نامِ "کوه دنبه " و در فاصله ۲ کیلومتری بزرگراه ذوب‌آهن قرار دارد که در سال ۱۳۴۸ تاسیس شده است.

این نیروگاه پنج واحد داردو ظرفیت تولید برق آن ۸۳۰ مگاوات است.