به گزارش ایرنا از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «مهرداد عظیمی» در نشست هماندیشی با معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بحث اشتغال، مطالبه مردم و دغدغه اصلی دولت است و مسوولان باید نگاه دغدغه مند را جایگزین نگاه بخشی در جهت حل مسائل در زمان تصدی کنند تا گرهای از مشکلات کشور گشوده شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با تاکید بر مدل سازی و سازمان دهی برخی مشاغل و رشتههای مهارتی، گفت: نیازمند کار فرهنگی در راستای افزایش شأن و منزلت اجتماعی مهارت و شغل در جامعه هستیم.
معاون وزیر کار، شأنیت بخشی به مشاغل و مهارت ها، حل بحران اشتغال کشور و توسعه دیپلماسی مهارت بهویژه در استان های مرزی را دستور کار جدی سازمان آموزش فنی و حرفه ای عنوان کرد.
وی ادامهداد: با توجه به مراودات آموزشی با بنگاه های اقتصادی، با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستیم و حتی در بنگاه های اقتصادی موفق، نیازمندی به نیروی کار ماهر یک واقعیت انکارناپذیر است.
این مقام مسوول توجه به سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان تنها متولی ارائه آموزش های مهارتی غیررسمی در کشور را ضروری برشمرد و بیانداشت: در اجرای سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی رهبر معظم انقلاب و نقشه راه اصلاح نظام اداری، به هیچ وجه علاقهمند به مسوولیت پذیری سایر دستگاه های آموزشی نیستیم، اما تولیت سازمان آموزش فنی و حرفه ای به عنوان تنها مرجع ارائه آموزش های غیررسمی باید مورد توجه قرار گیرد.
عظیمی در پایان خواستار در نظرگرفتن پروفایل مهارت آموزی، دسترسی به بانک اطلاعاتی مشاغل مورد نیاز به تفکیک استان ها، رصد اشتغال کارجویان و غیره در سامانه ملی اشتغال و کسب و کار در راستای برنامه ریزی آموزشی شد و خاطرنشانکرد: موانع زیادی از برگزاری آزمون های آنلاین، ادواری و ارائه گواهینامه مهارت برطرف شده است، چنانچه از زمان آزمون ادواری تا کسب گواهینامه مهارت هفت روز کاری زمان می برد.
اشتغال و مهارت آموزی دو حلقه جدا ناپذیر از هم
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست، بخش اعظم مشکلات اشتغال را عدم مهارت دانست و تصریحکرد: نمیتوانیم اشتغال و مهارت را از هم جدا بدانیم، بلکه دو حلقه جداناپذیر از هم هستند.
«محمود کریمی بیرانوند»، با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش هماهنگ کننده دستگاهها، بخش خصوصی، کارفرمایان و غیره در کاهش نرخ بیکاری را ایفاء می کند، گفت: تعاملات خوبی در بین معاونت اشتغال با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در خصوص راه اندازی سامانه جستوجوی شغل، باشگاه کارآفرینان نوجوان، سامانه LMIS از جمله تکمیل ١٢ میلیون رکورد اطلاعات مهارتی در ابرپروژه LMIS داشتهایم.
وی با اشاره به توانایی رهگیری اشتغال مهارت آموختگان در پنج سال اخیر در سامانه LMIS ، گفت: باید نقش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در تأمین مالی و درآمد زایی بنگاههای اقتصادی پررنگ تر از قبل باشد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون با تأکید بر ضرورت هم افزایی در شورای عالی اشتغال و نوسازی گفتمان آموزش های فنی و حرفه ای، بیان داشت: این سازمان در حوزه طرح های اشتغال زایی و پایدارسازی فرآیند کسب و کار عملکرد مطلوبی داشته است.
بر اساس این گزارش، تبدیل پایگاه های مردمی اشتغال آفرینی به آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد، برگزاری نمایشگاه معرفی مشاغل مهارت محور کم سرمایه بر در سراسر کشور و غیره، از پیشنهادات ارائه شده توسط مدیران کل معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال بوده است.
این گزارش می افزاید: تعامل و همکاری مؤسسات کاریابی با سازمان آموزش فنی و حرفهای، معرفی متقاضیان کار فاقد مهارت یا دارای کسر مهارت توسط کاریابیها به ادارات کار، الزام معرفی متقاضیان کار دارای گواهینامه مهارت به کارفرمایان، دسترسی به بانک اطلاعاتی مشاغل مورد نیاز نیروی کار به تفکیک استان و شهرستان، اولویت بخشی به دارندگان گواهینامه مهارت جهت دریافت تسهیلات مشاغل خانگی، تعامل و همکاری مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی دارای مجوز از معاونت اشتغال با مراکز کارآفرینی و کسب و کار سازمان و تخصیص بخشی از منابع در اختیار معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال شامل تبصره ۱۸ به منظور توسعه آموزشگاههای فنی و حرفی آزاد و ... بخشی از پیشنهادات ارائه شده توسط معاونین سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بود.