اراک - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: ۲۷۶ حادثه ناشی از کار در ۶ ماه نخست امسال در این استان توسط بازرسان بررسی شد که بخشی از آنها مربوط به سنوات گذشته بود.

«جمشید امیدی» روز سه‌شنبه در عملیات تمرینی سراسری (مانور) روز ایمنی در اراک، افزود: بیشتر حوادث رخ داده در این مدت مربوط به کارگاه‌های ساختمانی و معادن است که در این راستا بازرسی و شناسایی کانون‌های خطر و اعلام موارد به مسئولان ایمنی نقش موثری در کاهش حوادث ناشی از کار دارد.

وی بیان کرد: شماری زیادی واحد تولیدی و صنعتی در استان مرکزی مستقر است و امید است توجه به ایمنی در محیط کار در این استان روز به روز افزایش یابد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: ۴۴ و هشت دهم درصد از سهم اشتغال این استان در بخش صنعت.

امیدی اظهار کرد: تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی در پایان سال ۱۴۰۰ با ۲۳ هزار و ۱۲۲ کارگاه، به ۲۳ هزار و ۷۲۱ کارگاه افزایش پیدا کرده است،

وی عنوان کرد: بر اساس استانداردها، باید در این استان ۴۷ بازرس وجود داشته باشد تا حداقل سالی یکبار از کارگاه‌های فعال بازدید به عمل آورند اما هم‌اکنون ۲۲ بازرس وجود دارد که چهار نفر از آنها کار مدریتی برعهده دارند و ۱۸ نفر کار بازرسی انجام می‌دهند و در این راستا فاصله با استانداردها زیاد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: بر اساس ارزیابی مرکز پژوهش اتاق بازرگانی ایران، استان مرکزی در سال ۱۴۰۲ در شاخص کسب و کار رتبه نخست را کسب کرده است.

امیدی اظهار کرد: نرخ بیکاری استان مرکزی در سال ۱۴۰۰ به هفت و هشت دهم درصد، در سال ۱۴۰۱ به هفت و سه دهم درصد و در فصل بهار امسال به پنج و هشت دهم درصد رسید و در رتبه‌بندی فصلی، استان مرکزی جزو رتبه‌های دوم قرار دارد.

وی گفت: تعداد بیمه شدگان اجباری استان مرکزی در پایان اردیبهشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۹ هزار نفر معادل سه و ۶۲ صدم درصد افزایش یافته و از ۲۲۱ هزار نفر به ۲۳۰ هزار نفر رسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: آمار شاغلان بالای ۱۵ سال استان هم در سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰ سیر نزولی داشت و از سال ۱۴۰۰ به بعد با رشد همراه شده و بر اساس آمار به دست آماده از سامانه ملی رصد، به ۱۴ هزار و ۱۴۱ مورد در سال ۱۴۰۰ و در سال گذشته با رشد حدود ۱۰۰ درصدی به ۲۷ هزار و ‌۱۸۲ مورد رسید.

امیدی عنوان کرد: تعداد کارگران و کارگاه‌های دارای حقوق معوق این استان روز به روز روند کاهشی دارد.

وی یکی از شاخص‌های تکمیل کننده نرخ بیکاری و شاخص‌های اساسی اشتغال را تعداد مقرری بگیران دانست و بیان کرد: تعداد افرادی که از کار بیکار می‌شوند و بیمه بیکاری دریافت می‌کنند بررسی می‌شود که تعداد این قشر هم ماه به ماه و سال به سال روبه کاهش است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: ارزیابی شاخص‌ها نشان می‌دهد این استان مرکزی در بحث رونق تولید و رونق اشتغال از عملکرد خوبی برخوردار است،

مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: جان هر انسان بسیار با ارزشمند است و این مهم می‌طلبد نظارت و پیگیری‌ها بیشتر شود و به صورت هدفمند از واحدهای پرخطر بازرسی شود.

«امید محترمی» افزود: در حوزه آموزش کارگران و ایجاد محیط امن و ایمن مشکلات مختلفی وجود دارد که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی بیان کرد: واحدهایی هم در خارج از شهرک‌ها مستقر است که وضعیت ایمنی آنها مطلوب نیست.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.