کرمان - ایرنا - این آمار مستند است که بعد از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، زائرانی از حدود ۸۰ کشور جهان، برای زیارت مرقد مطهر سردار دل‌ها خود را به گلزار شهدای شهر کرمان رساندند.

به گزارش ایرنا، استان کرمان با ۶ هزار و ۶۰۰ شهید، ۲۱ هزار جانباز و وجود تربت پاک سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی این روزها به میعادگاه عاشقان ولایت و مقاومت، ضلع چهارم گردشگری ایران و یکی از استان‌های اصلی مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده و نام ایران را بر زبان‌ها جاری کرده است.

همانگونه که رهبر معظم انقلاب می فرمایند، "شهید سلیمانی از سردار سلیمانی برای دشمن خطرناک تر است"، حدود چهار سال پس از شهادت این سرباز ولایت می بینیم که این شهید والامقام همچون زمان جنگ علیه داعش، وحدت را بین مسلمانان جاری کرده و مرقد این شهید به محور و مرکزی برای اتحاد مسلمانان جهان تبدیل شده است.

انگار این خون حالا حالاها پس از شهادت ایشان تازه است و روزانه صدها و هزاران زائر از اقصی نقاط جهان و ایران به گلزار شهدای کرمان سفر می‌کنند تا بار دیگر تجدید پیمانی با آرمان های این شهید جبهه‌های مقاومت داشته باشندهمچون تشییع میلیونی پیکر سردار دل ها در کشور عراق و شهرهای مختلف ایران از جمله، تهران، مشهد و کرمان، انگار این خون تا مدت ها پس از شهادت ایشان تازه است و روزانه صدها و هزاران زائر از اقصی نقاط جهان و ایران به گلزار شهدای کرمان سفر می‌کنند تا بار دیگر تجدید پیمانی با آرمان های این شهید جبهه‌های مقاومت داشته باشند.

همانگونه که مدیرکل بنیاد شهید استان کرمان می گوید، محبوبیت این شهید والامقام عاشقانی را از ۸۰ کشور دنیا بر مزار وی فراخوانده تا فرهنگ ایثار، شهادت و ظلم ستیزی حتی تا دورترین نقاط ایران و جهان نیز همچنان ساری و جاری باشد.

استان کرمان در حوزه فرهنگ ایثار و شهادت علاوه بر گلزار بین المللی شهدا، جاذبه های گردشگری دیگری همچون روستای نمونه کشوری گنجان با ۷۲ شهید (جایی که هر خانواده یک شهید داده است) و همچنین روستای قنات ملک رابر به عنوان زادگاه سردار دل ها، موزه دفاع مقدس و سایر اماکن این حوزه را در خود جای داده تا همچنان انتخاب نخست زائران و عاشقانی از سراسر دنیا باشد، دلباختگانی که به شوق سردار دلها و فرهنگ شهادت به دیار کریمان سفر می کنند.

محبویت سردار دل‌ها مردم ۸۰ کشور را به ایران کشاند/ حضور ۲۳ هزار دانش آموز

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان گفت: محبوبیت نافذ شهید سلیمانی در دل های مسلمانان و آزادگان جهان، زائران خارجی از ۸۰ کشور دنیا را به این مکان مقدس کشانده است.

سعید ایرانمنش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته در سالگرد شهادت سپهبد شهید سلیمانی، گلزار شهدای کرمان میزبان زائرانی از ۵۰ کشور دنیا بود و از زمان شهادت تاکنون شهروندان ۸۰ کشور در جوار مزار حاج قاسم حضور یافته اند.

وی اظهارداشت: طی سال گذشته ۲۳ هزار دانش آموز نیز به گلزار شهدای کرمان مراجعه و از برنامه های فرهنگی این مکان مقدس استفاده کردند.

بخشی از برنامه‌ها و خدمات گلزار شهدای کرمان

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان ادامه داد: برنامه های مختلفی برای این افراد اجرا شده که در این زمینه می توان به روایتگری، پرده خوانی و گروه های سرود به عنوان بخشی از آنها اشاره کرد.

وی گفت: وجود تربت پاک سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان تحولاتی زیادی را در این شهر به وجود آورده است.

ایرانمنش، تعداد زائران تربت سپهبد شهید سلیمانی را بسیار بالا ارزیابی کرد و افزود: این در حالی است در برخی مواقع به دلیل‌ ورود تعداد زیاد زوار مجبوریم اعلام کنیم گلزار شهدا دیگر گنجایش جمعیت را ندارد.

وی گفت: روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر (غیر از ایام خاص) از خدمات گلزار شهدا کرمان از جمله اسکان استفاده می کنند.

وی عنوان کرد: در تمامی ایام سال به صورت خاص در این مکان برنامه داریم، به عنوان مثال حدود ۲ هزار نفر برنامه جزء خوانی قرآن کریم را در ماه مبارک رمضان در گلزار شهدا اجرا کردند، ضمن آنکه برنامه های خبرگزاری ها و صدا و سیما در این مکان ویژه دنبال می شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان افزود: مراسم عقد، میز نقاشی کودکان، رادیو گلزار از دیگر برنامه های این مکان مقدس است.

ایرانمنش ادامه داد: هر پنجشنبه از روز شهادت سردار دل ها، در ساعت منتهی به شهادت حاج قاسم، گلزار شهدای کرمان برنامه دارد و فیلم مستند فاخر شهدا و چند تئاتر خیابانی با همکاری بنیاد شهید نیز در این مکان اجرا شده است.

وی افزود: یکهزار و ۱۳۵ مصاحبه با همسران و والدین شهدا را با الگوهای خاص طی یک سال گذشته جمع آوری کردیم و در این خصوص تمامی وصایای شهدا را جمع آوری شده و در ۲۰ جلد تدوین می شود که طی سال گذشته ۲ جلد را تدوین کردیم و ضمن آنکه تاکنون ۱۰ جلد تکمیل و در اختیار عموم قرار گرفته است.

خدمات بنیاد شهید به خانواده شهدا و جانبازان

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان گفت: استان کرمان ۶ هزار و ۶۰۰ شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده و یکهزار و ۷۵۰ همسر شهید و سه هزار و ۶۰۰ پدر و مادر شهید در قید حیات هستند. همچنین استان کرمان چهار هزار و ۷۰۰ فرزند شهید و ۲۱ هزار جانباز دارد که تحت پوشش خدمات بنیاد شهید و قوانین کشوری قرار می گیرند.

وی با اشاره به خدمات بنیاد شهید به مشمولان این دستگاه تصریح کرد: بنیاد شهید ۲۴ هزار نفر از ایثارگران را تحت پوشش بیمه سلامت دارد و مابقی مشمولان نیز توسط دیگر ادارات و ارگان ها بیمه می شوند اما در مجموع ۵۸ هزار نفر تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند.

ایرانمنش با بیان اینکه ۲ نوبت کمیسیون تعیین درصد ایثارگران را در سال گذشته برگزار کردیم و تیم تخصصی مباحث مربوط به این حوزه جانبازان را بررسی می کند افزود: یکسری کمیسیون ها نیز بیماری های جامعه ایثارگری را بررسی می کند که اگر تحت هر شرایطی بیماری آنان تایید شود، حق پرستاری به برخی از این افراد براساس شدت بیماری در کمیسیون های ما تعلق می گیرد.

وی اضافه کرد: در حوزه حقوقی و معاضدت قضایی نیز یکسری خدمات به جامعه ایثارگری ارائه می دهیم و به صورت کلی با دادگستری و کانون وکلا همکاری داریم و این دستگاه ها کار مشاوره و پیگیری پرونده ایثارگران را انجام می دهند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان افزود: سال گذشته شعبه ویژه ای از طریق دادگستری برای دعاوی خانواده ایثارگران به صورت مستقل تاسیس شد که محل آن مشخص شده و امیدوارم به زودی مجوز قانونی آن نیز دریافت شود تا در این حوزه امور تمامی موارد جامعه ایثارگری را بررسی و رسیدگی کند.