زنجان - ایرنا - کارشناس مسوول پیش‌بینی و مدیریت بحران هواشناسی استان زنجان گفت: میانگین دمای هوای این استان سال زراعی گذشته ( اول مهر۱۴۰۱ تا پایان شهریور ۱۴۰۲) ۱۱.۴ درجه سانتیگراد بود که نسبت به میانگین بلند مدت مشابه، سه دهم درجه افزایش و نسبت به سال گذشته چهار دهم درجه کاهش یافته است.

حسین سلطانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بررسی نمودارها نشان دهنده این است که میانگین دما در اکثر استانها نسبت به میانگین بلند مدت افزایش و نسبت به میانگین دمای سال زراعی گذشته کاهش یافته است.

وی یادآورشد: بر اساس پیش بینی ها انتظار می رود شاهد کمبود بارش مانند سه سال آبی اخیر نباشیم و با توجه به ذهکش شدن لایه های بالایی خاک و ذخیره اندک سدها با وجود پیش بینی
بارش نرمال و بالاتر از نرمال، به احتمال زیاد کماکان شاهد کمبود منابع آب خواهیم بود.

سلطانی اظهار داشت: با وجود پیش بینی بهبود شرایط بارشی در فصل پاییز و زمستان آتی به منظور احیای منابع آب بعد از خشکسالی های سالهای گذشته، توصیه می شود از گسترش بی رویه سطح زیر کشت خودداری شود همچنین برنامه ریزی و اقدامات و تمهیدات لازم جهت مواجهه با این شرایط ضروری است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون آسمان مناطق مختلف زنجان صاف تا قسمتی ابری است که از بعدازظهر با وزش باد همراه خواهد شد، تصریح کرد: برای روزهای آینده سامانه فعال بارشی در استان نخواهیم داشت و شرایط جوی پایدار است.

سلطانی گفت: از ظهر فردا /پنجشنبه/ دمای هوا در استان افزایش می یابد و در بلند مدت نیز رو به کاهش خواهد رفت.

وی افزود: طی شبانه روز گذشته نیک پی با هفت درجه سانتیگراد خنک ترین و زرین رود با ۳۱ درجه سانتیگراد گرمترین مناطق استان گزارش شدند.

سلطانی گفت: دمای فعلی شهر زنجان ۱۳ درجه سانتیگراد بوده که نسبت به روز گذشته در همین ساعت ۲ درجه کاهش یافته است.

این کارشناس با اشاره به میزان نوسان دمای هوای شهرهای مختلف استان، خاطرنشان کرد: طی شبانه روز گذشته کمینه و بیشینه دمای هوای زنجان ۹ و ۲۴ درجه، ابهر ۱۱ و ۲۶ درجه، خرمدره ۹ و ۲۵ درجه، آببر ۱۵ و ۲۹ درجه، سلطانیه ۹۸ و ۲۷ درجه، قیدار ۹ و ۲۶ درجه و ماهنشان ۱۳ و ۲۸ درجه سانتیگراد گزارش شده است.

استان زنجان از ۵۷ ایستگاه هواشناسی برخوردار است که کارشناسان حرفه‌ای در چهار باب از این ایستگاه‌ها به صورت شبانه روز و در چهار ایستگاه دیگر نیز به طور ۱۲ ساعته مستقر هستند.

داده‌های وضعیت جوی در مابقی ایستگاه‌های استان نیز به صورت خودکار جمع‌آوری می‌شود.