حسین تاران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مدارس در کل استان فعال نیست و فقط در پنج منطقه فعالیت دارند و بر اساس آمارهای موجود ۲ هزار و ۳۰۰ دانشآموز دختر و پسر در آنها به تحصیل اشتغال دارند.
رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش زنجان با اشاره به اینکه پیش از بازگشایی مدارس آیین ورودی دانشآموزان به این مدارس برگزار شد، اضافه کرد: هر سال برای آشنایی دانشآموزان ورودی پایه هفتم و دهم مدارس استعدادهای درخشان با برنامههای سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان)، گردهمایی و آیینهای خاصی در مدارس سمپاد استان برگزار میشود.
وی افزود: دبیرستان دوره دوم فرزانگان ۲ زنجان، با توجه به نظام آموزشی «استیم» (steam) و بومیسازی آن، دانشآموزان ورودی پایه دهم را پذیرا شد.
رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان اضافه کرد: نظام آموزشی استیم، بر مبنای علم، فناوری، مهندسی، ریاضی، هنر و خلاقیت بنا شده است تا دانشآموزان به شکل کاربردی، عملی و در قالب فعالیتهای جذاب تیمی، دانستههای علمی و مهارتهای عملی را تؤامان مشاهده کنند.
وی ادامه داد: اهداف مهم این برنامه یادگیری مشارکتی و کارگروهی بر مبنای ارتباط دادن بین رشتههای مختلف است تا در نهایت، شناخت کلی از استعدادهای فردی و برتر دانشآموزان و چگونگی تعامل آنها با یکدیگر حاصل شود.
تاران ادامه داد: عناصر یادگیری این سامانه آموزشی، یکپارچه و درهم تنیده است که میتواند به درک عملی از موضوعات منجر شود و به شکل اقتصادمحور، کاربرد محتواهای ارائه شده در زمان حال و آینده را ملموس و قابل درک سازد.
گفتنی است؛ مدارس استعدادهای درخشان استان زنجان، از مدارس دیرینه کشور است که از سال ۱۳۶۷ همسو با اهداف و برنامههای سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، فعالیت میکنند.