« رشید رجب پور » روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، یکی از مشکلات اساسی و مهم صنعت گردشگری کشور را غیرحرفه ای و غیر تخصصی بودن ایرلاین ها اعلام و اظهار کرد: تجربه های جهانی و نگاهی گذرا به کشورهای موفق در صنعت گردشگری نشان می دهد که آنها مسیر تخصص گرایی در ایرلاین ها را در پیش گرفته و هرگز در این حوزه از افراد ناکارآمد و غیر حرفه ای استفاده نمی کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه طی دهه های اخیر ایرلاین های ایرانی به دست عده ای افراد ناکارآمد که هیچ شناخت و حتی تجربه فعالیت در این حرفه بسیار مهم و تعیین کننده نداشته اند، افتاده است و این مسیری است که صنعت گردشگری را به قهقرا خواهد برد.
رجب پور افزایش روز افزون بلیت های خطوط هوایی را تنها راهکار ایرلاین های کشور برای برون رفت از بن بست درآمدی دانست و با تاکید بر اینکه این اقدامات در میان مدت و حتی کوتاه مدت ضربات مهلک به پیکره ایرلاین ها می زند، یادآور شد: اینکه بلیت تبریز- آنتالیا با بهای بیش از ۳۵۰ میلیون ریال فروخته می شود، درست و منطقی نیست.
متاسفانه طی دهه های اخیر ایرلاین های ایرانی به دست عده ای افراد ناکارآمد که هیچ شناخت و حتی تجربه فعالیت در این حرفه بسیار مهم و تعیین کننده نداشته اند، افتاده است و این مسیری است که صنعت گردشگری را به قهقرا خواهد برد.
وی قیمت تمام شده و مناسب خط پروازی تبریز- آنتالیا را ۷۰ میلیون ریال اعلام و اضافه کرد: افزایش سرسام آور نرخ بلیت ها نشان می دهد که هیچ تخصص و نگاه حرفه ای به بنگاه داری صنعت گردشگری در ایران وجود ندارد و در این خصوص نیازمند تغییر و تحولات عمیق هستیم.
این فعال بخش خصوصی صنعت گردشگری، ظرفیت های گردشگری و زمینه های جلب و جذب گردشگر داخلی و خارجی به کشور و آذربایجان شرقی را بسیار بالا و متنوع دانست و گفت: چنانچه دولت حمایت های لازم و کافی را از فعالان حوزه گردگشری نه در شعار که در عمل و با اعطای تسهیلات ویژه عملی کند، بدون تردید کشور ظرف چند سال عقب ماندگی های گذشته را به سرعت جبران می کند و خیل عظیم گردشگر از داخل و خارج به استان های مختلف سرازیر می شود.
رجب پور مشکلات داخلی، مدیریت های غیر تخصصصی و بی توجهی ها را عامل اصلی رونق نداشتن صنعت گردشگری در ایران بیان کرد و ادامه داد: اینکه جاده ای خراب است و برای چند سال رسیدگی نمی شود یا ناوگان حمل و نقل فرسوده شده و توجهی به نوسازی آن نمی شود، همه مربوط به مسایل داخلی کشور است و تحریم ها در این زمینه تاثیرگذار نیست.
وی با بیان اینکه چالش های مربوط به هواپیما و نحوه خرید و فروش بلیت اصلا" به تحریم ها ارتباطی ندارد، گفت: اگر مدیریت ها در این سطوح به درستی تعریف نشود و افراد کاربلد بر راس کار نباشند، آشفتگی خواهیم داشت و این موضوع به مرور زمان منجر به کاهش گردشگر می شود.
وی با بیان اینکه چالش های مربوط به هواپیما و نحوه خرید و فروش بلیت اصلا" به تحریم ها ارتباطی ندارد، گفت: اگر مدیریت ها در این سطوح به درستی تعریف نشود و افراد کاربلد بر راس کار نباشند، آشفتگی خواهیم داشت و این موضوع به مرور زمان منجر به کاهش گردشگر می شود.
رجب پور نقش آژانس های جهانگردی و مسافرتی در توسعه صنعت گردشگری را بسیار مهم خواند و افزود: این نقش تاثیرگذار زمانی در میدان عمل خود را نمایان می کند که افراد کاردان، متخصص و دردمند این عرصه را در دست بگیرند و با استفاده از فنون و تخصص های خود زمینه های ورود گردشگران خارجی به کشور را فراهم کنند.
وی نبود متولی واحد را از مشکلات مهم آژانس های مسافراتی و جهانگردی دانست و اظهار کرد: آژانسها و مجموعههای خدماترسان عضو انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی، جهانگردی و زیارتی آذربایجان شرقی باید متولی واحد و مشخصی داشته باشند.
رجب پور یکی از عوامل اصلی نابسامانی و بروز مشکلات عدیده برای آژانس های گردشگری و جهانگردی را وجود نهادها، سازمان ها و ادارات مختلف صادرکننده مجوز به این مجموعه ها دانست و افزود: چنین شرایطی موجب شده است مسایل و مشکلات تورهای گردشگری و آژانس های مسافرتی روز به روز بیشتر شود و نهادی خاص برای رفع این مشکلات پا پیش نگذارد.