ساوه - ایرنا - رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: مرمت و آماده‌سازی مسیر دسترسی قیزقلعه این شهرستان با هدف آسان سازی بازدید گردشگران به پایان رسید.

️به‌گزارش ایرنا از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی رضا ایاز روز پنجشنبه، اظهار کرد: این عملیات اجرایی با اعتبار حدود چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال و در مدت زمان سه ماه انجام شد که با انجام این اقدامات، مرمت و آماده‌سازی مسیر دسترسی به بنای تاریخی قیز قلعه برای گردشگران هموار شد.

وی افزود: ساخت این پلکان با استفاده از مصالح بومی و سنگ‌لاشه‌هایی که در محل کوه قرار دارند در مسیر دسترسی به قلعه انجام شده است.

️ایاز، قیزقلعه را از نظر قدمت و عظمت واجد ارزش و زیبایی دانست و افزود: ساخت این مسیر در جاده سخت گذر، بازسازی پله‌ها و مسیر برای سهولت دسترسی به این بنای تاریخی با هدف بازدید گردشگران ضروری بود.

️وی اظهار کرد: قیزقلعه ساوه از آثار معماری شگفت‌انگیز ایران است که پیشینه آن به دوران پیش از اسلام و دوره ساسانی باز می‌گردد و این مجموعه دارای سه هزار مترمربع مساحت است که ۲ بخش دژ دفاعی و قصر را شامل می‌شود.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه با اشاره به اینکه این قلعه سنگی دارای تالارهای متعدد، رواق‌ها و ایوان‌هایی است که جزو ارزش معماری آن محسوب می‌شوند، گفت: این بنای ارزشمند به شماره ۸۶۰۰ در تاریخ نهم اردیبهشت ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرمت مسجد سرخ ساوه به اتمام رسید

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه همچنین از اتمام مرمت مسجد سرخ (مسجد چال) در این شهرستان خبر داد و افزود: مرمت این بنای تاریخی و مذهبی با اختصاص اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به مدت ۲ ماه انجام شد.

️وی اضافه کرد: در این بخش از مرمت، جمع‌آوری و سبک‌سازی بام، اجرای پالونه، پوکه‌ریزی، اجرای عایق و آجر فرش، بند کشی، تعویض آجرهای فرسوده داخل انجام شد.

️ایاز، با بیان اینکه مسجد انقلاب یا سرخ مربوط به دوره صفویه است و در ضلع جنوبی میدان قدیمی شهر ساوه (میدان انقلاب) واقع است، یادآور شد: این مسجد با شماره ۲۹۴۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و امروز به عنوان مسجد جامع شهر ساوه نیز شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: مجموعه مسجد انقلاب مجموعه‌ای مشتمل بر چند مسجد است که مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی است، از جمله مسجد سرخ، مسجد مقدس زاده، مسجد حاج فرج، مسجد امام جمعه و مسجد چال که مربوط به دوران صفویه و قاجار است و مناره مسجد میدان (مجموعه مسجد انقلاب) مربوط به دوران سلجوقی است که در حال حاضر از جمله جاذبه‌های تاریخی و گردشگری شهر ساوه به حساب می‌آید.

شهرستان ساوه دارای ۴۳۰ اثر تاریخی شناسایی شده بوده که تاکنون ۱۳۰ مورد از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.