همدان- ایرنا- رییس بیمارستان قلب فرشچیان همدان گفت: آثار ترک سیگار بر روی قلب بسیار با اهمیت بوده به گونه ای که پس از گذشت یکسال از ترک مصرف دخانیات فاکتور خطر از ناحیه قلب حذف می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر امیر حسین یزدی روز پنجشنبه در همایش "راههای پیشگیری و کنترل عوامل خطر در بیماری های قلبی و عروقی" که به مناسبت ۲۹ سپتامبر روز جهانی قلب برگزار شد، اظهار کرد: قطع مصرف دخانیات از عوامل موثر در سلامت قلب به شمار می رود و اثر ترک آن بر روی قلب سریع تر از سایر اندام ها حتی ریه است.

وی همچنین اظهار کرد: اهمیت اسنعمال نکردن دخانیات بر روی سلامت قلب به قدری زیاد است که گفته می شود پس از گذشت یکسال از ترک آن، فاکتور خطر از این ناحیه تقریبا از بین می رود.

رئیس بیمارستان قلب فرشچیان ادامه داد: ورزش منظم و کنترل استرس از دیگر مولفه های تاثیر گذار در سلامت قلب است همچنین توصیه می شود افراد برخی اعداد از قبیل عدد فشار خون، قند ناشتا و کلسترول خود را همچون کُدملی و تاریخ تولد به خاطر بسپارند و با رعایت رژیم غذایی متعادل و مصرف منظم داروهای تجویزی به سلامت فلب خود کمک نمایند.

دکتر مژگان زند متخصص داخلی مرکز آموزشی درمانی قلب فرشچیان نیز در این همایش به بیان مطالبی درباره ارتباط بیماری های زمینه ای با بیماری های قلبی پرداخت و گفت: عوامل خطر برای این عضو حیاتی بدن به ۲ دسته غیر قابل کنترل از قبیل سن، جنس، وراثت و قابل کنترل شامل استرس، چربی، چاقی، فشار خون و سیگار تقسیم بندی می شوند.

متخصص پزشکی اجتماعی و طب پیشگیری نیز درباره "عوامل خطر در بیماری های قلبی و راه های پیشگیری از آن" نیز گفت: پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی از بدو تولد و همراه با آموزش های مادر در هنگام غذا دادن به کودک و تعیین ذائقه او می تواند انجام شود.

دکتر آذر پیر دهقان بر قابل انجام بودن این پیشگیری برای تمامی سنین حتی بیمارانی که جراحی قلب انجام داده اند با توجه به سطح بندی هایی آن تاکید کرد و افزود: ارتقای کیفیت زندگی در افزایش طول عمرافراد تاثیر گذار است.