غلامحسین ولدی روز پنجشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود : در این مدت ۷۱۴ هزار و ۳۵۷ تن کالا از راه آهن شمال ۲ بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۰۸ هزار ۹۹۱ تن، ۱۷ درصد رشد یافته است.
وی عنوان کرد: همچنین ۹۵۳ هزارو ۳۵۲ تن کالا نیز از راه آهن شمال ۲ تخلیه شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۹۲۵ هزار و ۵۱۴ تن بود سه درصد دارد.
به گفته وی، عمده بارهای بارگیری شده از راه آهن گیلان شامل؛ کاغذ، تخته و چوب و مصالح خاکی و عمده بارهای تخلیه شده نیز مصالح خاکی بالاست، ذرت، آهن آلات، کاشی و مواد شیمیایی است.
وی در ادامه به کاهش ۳۰ درصدی تاخیر قطارهای مسافری از گیلان اشاره کرد و گفت: علاوه بر بخش بار در حوزه مسافری هم امسال تاکنون ۶۰۱ هزار و ۱۹۹ نفر از راه آهن شمال ۲ جابجا شدهاند که نسبت به مدت مشابه سال قبل که این میزان ۴۹۰ هزار و ۸۱۷ مسافر بود افزایش ۲۲ درصدی دارد.
حوزه استحفاظی اداره کل راهآهن شمال٢ از خروجی ایستگاه هشتگرد در استان البرز شروع و ضمن در برگرفتن تقریبا تمام خطوط ریلی استان قزوین به ایستگاه رشت می رسد. ادامه این مسیر در آینده به بندانزلی و آستارا ختم خواهد شد.
راه آهن قزوین - رشت نیمه اسفندماه سال ۹۷ افتتاح شد و به صورت یک خطه از ایستگاه سیاه چشمه در شمال غرب قزوین و قبل از شهر تاکستان از خط آهن اصلی تهران - تبریز منشعب شده و با گذر از روستاهای کوهین و شیرینسو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم (ع) ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد.
این محور در حال حاضر شامل ۱۰ ایستگاه آبیک، زیاران، کهندژ، قزوین، سیاهچشمه، کوهین، لوشان، رستمآباد، سراوان و رشت میباشد که از این میان ایستگاههای قزوین، رشت و لوشان ایستگاههای تشکیلاتی بزرگ محسوب میشوند.
راه آهن قزوین - رشت ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل ساخته و برای احداث این خط ریلی حدود ۹ کیلومتر پل بزرگ و ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی شده است. یکی از مهمترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل نوستراک شمال - جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه اهن رشت - قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.
اولین محموله بار گیلان از طریق خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه سال ۹۸ از مبدأ خوزستان به رشت رسید.