زنجان - ایرنا - رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر زنجان گفت: ۴۳ سامانه نظارتی و ترافیکی در شهر زنجان فعال است.

سعید نجفی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: رویکرد استفاده از سامانه های هوشمند، افزایش و سهولت در تردد و ارتقا بهره وری امکانات و زیرساخت موجود، ارتقای ایمنی، امنیت، روانسازی ترافیک، بهبود عملکرد و اصلاح روش ها، مدیریت موثر و توسعه پایدار حمل و نقل و حرکت در راستای سیاست های کلی در بخش حمل و نقل را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دوربین‌های نظارتی و ترافیکی در همه نقاط شهر فعال هستند، اضافه کرد: سرورهای نصب شده، قابلیت ثبت و ضبط ۲۴ ساعته وقایع رخ داده در محل‌های دارای دوربین را دارد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه برخی از دوربین‌ها چند منظوره هستند، افزود: برای مثال دوربینی داریم که هم در حوزه ترافیک و هم نظارت فعال است.

گفتنی است، در زنجان مرکز کنترل ترافیک یا همان «TMC» در واقع پایگاه مرکزی اطلاعات و فرمان‌هاست که با استفاده از سخت‌افزارها و نرم افزارهای متعدد و اپراتورهای تعبیه شده نسبت به جمع‌آوری، پردازش و ارسال اطلاعات مربوط به ترافیک و همه مسائل شهری اقدام می‌کند.

از جمله وظایف این مرکز می‌توان به مانیتورینگ و جمع‌آوری آمار و اطلاعات ترافیکی و وضعیت عبور و مرور خودروها و وضعیت خود معابر، تصادفات، بحران‌های ترافیکی و ... از طریق دوربین‌های نظارت تصویری، سنسورهای سیستم هوشمند scats، تاکسیرانی، اتوبوسرانی و... اشاره کرد.

از دیگر کاربری‌های این مرکز مدیریت وقایع ترافیکی از طریق سیستم‌های هوشمند از جمله تسهیل عبور و مرور خودروهای امدادی از جمله آتش‌نشانی و اورژانس، اطلاع رسانی به مردم از طریق رادیو، تابلوهای متغیر خبری، اینترنت، سامانه پیشرفته حمل و نقل همگانی است.