ساری - ایرنا - هرچند ساختمان‌های جدید مازندران در مقایسه با ساختمان‌های قدیمی از ایمنی بیشتری برخوردار هستند با این حال اجرای واحدهای مسکونی توسط مهندسان و متخصصان امر می‌تواند چشم‌انداز مثبت‌تری از ایمنی بنا در مقابله با حوادثی مانند آتش سوزی به همراه داشته باشد

به گزارش خبرنگار ایرنا، وقوع بیش از سه هزار مورد آتش سوزی ساختمان در مازندران در یکسال گذشته این روزها، توجه افکار عمومی را به ایمنی واحدهای مسکونی در برابر آتش سوزی جلب کرد.

تلفات گسترده جانی و خسارت‌های هنگفت اقتصادی موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. در همین زمینه برای بررسی آخرین وضعیت مقاومت و آمادگی ساختمان‌های استان در برابر آتشسوزی، احمد توکلی سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران اظهار نظرهایی داشته است.

ارتقای استانداردهای ایمنی ساختمان، نقش مهندسان ناظر در ایمنی ساختمان و مقابله به آتش سوزی، لزوم تخصص‌گرایی در ساخت و احداث ساختمان‌های شخصی ساز، ضرورت آینده نگری در احداث ساختمان‌های بلند مرتبه و در نظر گرفتن عرض خیابان‌ها و معابر از مهم‌ترین مباحث مطرح شده توسط توکلی است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران به حجم بالای بلند مرتبه سازی در این استان‌ اشاره می کند و می گوید : ساختمان هایی که ضوابط آتش نشانی در آن رعایت نشده است چالش پیش روی فعالیت آتش نشانان به شمار می روند.

احمد توکلی روز جمعه در همایش آتش‌نشان به مناسبت روز ملی «ایمنی و آتش‌نشانی» در بابل افزود: در حالی این وضعیت برای بخشی از ساختمان های استان متصور است که خانه های ویلایی کمتراز یک بیستم خانه های استان مازندران را تشکیل می دهد و غالب مردم این استان برج نشین هستند.

وی با بیان این که، لحاظ نکردن ایمنی می تواند در زمان بروز حوادث آسیب زا باشد، گفت: تا قبل از دهه ۷۰ آتش نشان با کمترین امکانات و تجهیزات به دل آتش می زدند.

توکلی با تاکید بر اینکه دانش فنی و مجهز بودن به امکانات برای فعالیت آتش نشانان ضرورت دارد، افزود: تا سال ۱۳۸۵ به جز شهرهای بزرگ مازندران لباس عملیات و یا کپسول اکسیژن و لباس یک شکل امداد و نجات و ارتفاع عرف نبود.

وی خاطرنشان کرد : آتش نشانی کار تخصصی و فنی است و در حال حاضر فرهنگ ارتقای امکانات ایمنی در شهرداری های مازندران بالا رفته است.

این مقام مسوول گفت : با هماهنگی صورت گرفته با مدیریت بحران استانداری مازندران با تخصیص اعتبار دولتی تا سال ۱۴۱۰ واحد خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری های مازندران روزافزون مجهز خواهند شد تا به کیفیت مدنظر برسند.