ساری- ایرنا- تحلیلگر رسانه‌ گفت: بی‌توجهی به جایگاه مخاطب، نارسایی مدیریتی و مشکلات ناشی از عملکرد مسوولان از علت‌های مهم وارونگی افکارعمومی است.

سینا قربانی شامگاه جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: معلومات علمی نشان می دهد که کاهش اعتماد عمومی، نارسایی مدیریتی، مشکلات ناشی از عملکرد مدیران، سلب اعتماد مخاطب نسبت به منبع پیام و بسترهای ارتباطی، بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام اطلاع‌رسانی، تبعیض در ساختار مدیریتی و بی‌اعتنایی به نیازهای واقعی مردم‌ و... از علت های مهم بروز پدیده وارونگی در افکارعامه است.
وی ادامه داد: عدم توان حرفه‌ای مدیران رسانه، نقش موثر فضای مجازی در اثرگذاری بر افکارعمومی، باورپذیری محتوای رسانه‌های رقیب خارجی به دلیل جذابیت‌های تولید و جهت‌دهی افکار مخاطبان، اثرگذاری شبکه های اجتماعی، بی‌توجهی به جایگاه مخاطب و توان خوانش و تحلیل او از پیام و ضعف ناشی از عدم توجه به سوادرسانه‌ای از جمله علت‌های دیگر وارونگی است که در بُعد ابزارهای ارتباطی می توان از آن نام برد.
این کارشناس مسائل رسانه با اشاره بر اینکه وارونگی افکارعمومی به وضعیتی گفته می‌شود که یک تغییر شناختی در بخش زیادی از مخاطبان رخ بدهد، اظهار داشت: در شرایطی که افکارعمومی، دچار عدم ثبات شده است و یا به صورت واکنشی، در تعارض کامل با نظریه غالب اولیه قرار می گیرد، وارونگی افکارعامه شکل می گیرد.

قربانی با تاکید بر اینکه یافته های علمی نشان می‌دهد، وارونگی افکارعمومی به طور جدی زیست‌بوم افکار یک جامعه و مدیریت اجتماعی را با خطرات جدی روبرو می‌کند، گفت: مدیران عالی، ارشد و میانی دستگاه‌های اجرایی برای مدیریت افکارعمومی باید عرصه فراروی خود را بشناسند و تغییرات و یا دگرگونی‌های آن را به خوبی رصد و با رویکرد حل مسئله موضوعات را شناسایی و تحلیل کنند.
این کارشناس رسانه با اشاره به سه راهبرد مقابله‌ای، افزود: بهره‌گیری از ظرفیت‌های آموزشی، شناخت دقیق مختصات و نیازهای مخاطب و توجه به زمینه‌های روانشناختی و جامعه‌شناختی از جمله راهبردهای مقابله با پدیده وارونگی افکارعمومی است.